Lisanne Beijen
Lisanne Beijen | LinkedIn Tech 22 dec 2017

Het maakt Netflix niks uit dat er weinig marketing is rondom de megaproductie Bright

Netflix is lekker bezig met het maken van eigen producties. Hun grootste productie, Bright, is vanaf vandaag te bekijken. Maar waarom krijgt deze megaproductie zo weinig aandacht?

Bright: een superproductie

Bright, een echte Netflix-original film, is de grootste productie van Netflix tot nu toe. De film 75-miljoen dollar film zit vol met special effects, A-list acteurs als Will Smith, en is geregisseerd door David Ayer (de man die ook Suicide Squad regisseerde).

Toen het bleek dat Netflix de film zou gaan produceren was dit groot nieuws. Toch is de buzz rondom deze film niet zo groot als wanneer de film bijvoorbeeld geproduceerd zou worden door Warner Bros. In dat geval was er waarschijnlijk veel meer geld aan marketing uitgegeven. Misschien wel zoveel dat je al bijna geen zin meer zou hebben om de film te gaan kijken.

Maar, we hebben het hier over Netflix. En die houden zich niet aan de ongeschreven regels die in Hollywood gelden. Je hebt wellicht wel ergens een billboard van Bright gezien, maar je bent niet doodgegooid met traditionele marketing. En dat is precies wat de service wil.

Volgens Netflix is de beste manier om mensen hun nieuwe films en series te laten kijken, is via de service zelf. Ze doen dus niet aan grootschalige reclames op bijvoorbeeld tv, maar gebruiken hun eigen service om hun content bekend te maken bij het publiek.

Het bedrijf heeft natuurlijk heel veel gebruikersdata tot zijn beschikking, en maakt daar al volop gebruik van. Zo zetten ze ook een algoritme in voor het verspreiden van hun nieuwe content, en zo kunnen ze er precies voor zorgen dat deze bij het juiste publiek terecht komt.

Bright

Data is alles

Het algoritme van Netflix houdt rekening met meer dan 100 verschillende factoren tijdens het analyseren van gebruikers. Als je veel sci-fi kijkt via de service, dan is de kans dus groot dat je Bright op verschillende plekken gaat tegenkomen. Misschien ontvang je zelfs wel een email van het bedrijf over de film.

Hou je van romantische comedies dan bestaat de kans dat je nooit wat over Netflix’ nieuwe film met super budget tegen komt.

Heb jij al wat promo gezien voor Bright en ben je dankzij de gerichte reclame toch wel benieuwd geworden naar de film? Dan kun je hem vanaf vandaag bekijken. Heb je geen Netflix maar ben je wel benieuwd naar de film? Dan kun je hem misschien wel downloaden via een van deze sites.

Reageer op artikel:
Het maakt Netflix niks uit dat er weinig marketing is rondom de megaproductie Bright
Sluiten