Jelle van Es Gaming 15 okt 2018

Call of Duty Black Ops 4 Review: Ouderwets goed

De Call of Duty-reeks heeft een paar lastige jaren achter de rug. Jaren waarbij de ontwikkelaars niet echt luisterden naar wat de fans wilden. Zij kwamen met allemaal futuristische games, waar niemand op zat te wachten en waarbij de multiplayer enorm chaotisch was. Om maar te zwijgen over de jaarlijkse discussie over het nut van het singleplayeravontuur. Vorig jaar kwam met Call of Duty WWII de serie weer een beetje op een vaste ondergrond met een multiplayer die minder snel was en een boeiend singleplayeravontuur. Maar het is met Call of Duty Black Ops 4 dat je echt het gevoel hebt dat de makers naar de fans luisteren.

Men heeft er bijvoorbeeld voor gekozen om de traditionele singleplayer overboord te kieperen. Dat is voor het eerst in de reeks en het is even wennen. Maar laten we eerlijk zijn: als je het singleplayeravontuur speelde, dan was je daar altijd wel in een uurtje of zeven doorheen. Het voelde meer aan als een moetje. Natuurlijk, er zijn zeker mooie momenten in die avonturen geweest, maar uiteindelijk vergeet je het na een paar weken compleet. In plaats van die singleplayermodus is er nu een Battle Royale-modus en is de Zombiemodus echt een stuk interessanter geworden. Als totaalpakket is de game zodoende sterk en is het wat mij betreft de beste Call of Duty sinds Black Ops 2. Dit zijn de vijf punten die dat onderstrepen.

De multiplayermodus is nagenoeg perfect

Ik heb elke Call of Duty-game gespeeld en zonder te overdrijven honderden uren in alle verschillende games online doorgebracht. Met name de games voordat je kon double jumpen en powersliden staan me goed bij. Call of Duty Black Ops 4 gaat qua gevoel terug naar de tijden van Black Ops 2, maar dan met een iets modernere twist. Het kent nog altijd het Pick 10-systeem, waarbij je bij het maken van je eigen classe duidelijke keuzes moet maken, maar je kunt niet zoals in Black Ops 3 wallrunnen of double jumpen. Op die manier is het slagveld veel overzichtelijker. Ook worden de scorestreaks automatisch gereset wanneer je er aan gaat, waardoor het zien van een attack helicopter geen standaard aangelegenheid is. En tot slot is het tempo heerlijk hoog, waardoor je altijd in de strijd zit. Het enige nadeel wat ik kan benoemen is dat je via de willekeurige spawns nog altijd keihard in je rug kan worden gepakt.

Veel toffe maps

Een ander sterk punt aan de Call of Duty Black Ops 4 multiplayer is dat het een mooie mix biedt tussen nieuwe en klassieke maps. Oude favorieten uit voorgaande games zijn terug en het is echt een feest van herkenning. Bovendien hoef je op die manier niet de maps eerst te leren kennen, zodat je gelijk los kunt gaan. De nieuwe maps zijn behoorlijk goed ingericht en het is altijd wel duidelijk waar de strijd plaats vindt. Daarnaast is het turen naar de minimap minder effectief geworden, omdat die nu werkt met een zogenaamde fog of war. Op die manier wordt minder duidelijk aangegeven waar vijanden zich bevinden. Zodoende ben je nog meer op je hoede en verhoogt dat de spanning.

Call of Duty Black Ops 4 Screenshots

Blackout is zeer de moeite waard

Met Blackout begeeft de Call of Duty-reeks zich in nieuw water. Maar het werkt echt heel erg goed. De modus komt het beste tot zijn recht wanneer je het online met vrienden gaat spelen en dan in een team van vier goed samenwerkt. Ik potjes meegemaakt waarbij alles tot aan het einde enorm spannend bleef en je dankzij goed samenwerken uiteindelijk als winnaar uit de bus komt. Maar ook het spelen met vreemden is goed te doen, zolang je niet aan Fransen wordt gekoppeld. Engelstalige mensen bleken in mijn ervaring vriendelijk en er ontstaat een natuurlijke vorm van samenwerking. Je hebt immers elkaar nodig wanneer één van de twee wordt neergeschoten of door al samenwerkend een tegenstander te flanken en zo uit te schakelen.

Call of Duty Black Ops 4 Blackout

Het enige probleem dat ik met Blackout heb, is dat het of een heel tof potje kan zijn of dat het drie keer niks is. Het begin is daarbij belangrijk. Als je samen met iemand anders in een gebied landt is het zaak om snel een wapen te bemachtigen en de ander af te knallen. Je kunt echter ook te laat zijn en dan is een potje na een minuut klaar. Mocht je dat stuk overleefd hebben, dan kan het een tijd duren voordat je iemand anders tegenkomt. Wat mij betreft had het speelgebied wel snel wat kleiner gemaakt mogen worden. Maar goed, als je daar door heen komt, dan is het laatste gedeelte enorm spannend.

Call of Duty Black Ops 4 Blackout

Alles is in splitscreen te spelen

Mocht je samen met een vriend op de bank zitten, dan kun je de game ook gewoon spelen. Elke modus ondersteunt een klassieke splitscreen modus en zodoende kun je het dus samen gaan spelen. De game loopt dan wel iets minder stabiel en de game oogt minder mooi, maar het is de lol die je samen met de ander hebt die dan het overwicht heeft. De gast moet daarbij wel op zijn eigenlijk PlayStation Account inloggen, maar maar één van de twee heeft een Plus-abonnement nodig.

De Call of Duty Black Ops 4 zombiemodus is lekker uitgebreid

Tot slot kent de game uiteraard een zombiemodus. Het is een modus die de laatste jaren standaard in de games van Treyarch zitten, maar het was altijd de derde modus. Deze keer voelt de modus iets meer in overwicht met de andere twee. Je hebt twee grote avonturen om mee aan de slag te gaan en de locaties zijn enorm uitgebreid, waardoor je echt wat potjes moet spelen om alles te ontdekken.

Call of Duty Black Ops 4

Alles bij elkaar opgeteld is echt een topproduct. Het is een game die van alle markten thuis is en waarbij elke modus los al dik de moeite waard is. Call of Duty Black Ops 4 is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer weten over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.