Jelle van Es
Jelle van Es | LinkedIn Tech 4 sep 2017

Call of Duty WWII-beta: is de bekende shooter echt terug?

Afgelopen twee weekende konden we er los mee gaan: de Call of Duty WWII-beta. Nadat we jarenlang de Call of Duty-games vanuit een moderne of toekomstige setting kregen voorgeschoteld, ging deze game terug naar de basis. Op elkaar knallen in de Tweede Wereldoorlog.

Call of Duty is terug

In de beta stond de multiplayer centraal. Van het singleplayer-avontuur weten we gek genoeg nog niet al te veel. Nu is dat geen groot probleem, aangezien de meeste Call of Duty-spelers de games spelen voor de multiplayer. In de beta waren er drie maps beschikbaar: Point du Hoc, Ardennes en Gibraltar.

Maps die je stuk voor stuk in een iets andere setting brengen, maar één ding gemeen hebben: keihard knallen op vijanden. Ook is er een vierde map genaamd Operation Breakout, een map die alleen gebruikt werd voor de nieuwe Warmodus. Na een weekend in de beta te zijn losgegaan, zijn dit de punten die we uit de beta mee hebben genomen.

Voelt vanaf het allereerste moment goed

Het is echt een verademing om Call of Duty WWII te spelen na de vele jaren van chaos. Begrijp ons niet verkeerd, de basis is nog altijd hetzelfde en het tempo ligt veel hoger in vergelijking met een game als Battlefield 1, maar je hoeft minder rekening te houden met vijanden door het beeld sliden of double jumpen. Het is echt Call of Duty zoals Call of Duty wat ons betreft bedoeld is.

Call of Duty WWII

Maps wellicht iets aan de kleine kant

Als je van actie houdt, dan zit je in Call of Duty WWII goed. De maps zijn klein, waardoor het altijd maar een kwestie van tijd is voordat je oog in oog staat met een tegenstander. Wat mij betreft zijn de maps zelfs iets aan de kleine kant. Ik werd namelijk ouderwets veel in mijn rug geknald, omdat tegenstanders heel snel bij jou in de buurt kunnen komen. Iets dat jij uiteraard ook bij hen kunt doen. Hierdoor is er iets minder ruimte voor tactiek.

Quickscopen lijkt nog steeds een ding te zijn

Als je van quickscopen houdt, dan kun je je lol op. Snipers die dit kunnen, zijn behoorlijk effectief. Het is bijna niet te tellen hoe vaak ik in een potje op die manier eraan ging. Zelf kan ik het niet, dus vervloek ik het gebruik ervan, maar ergens vind ik het ook wel knap dat je snipers hebt die drie of vier quickscopes binnen tien seconden kunnen maken.

call of duty wwii

Snel, maar redelijk overzichtelijk

Ondanks dat ik soms in mijn rug werd geknald, is het geheel wel redelijk overzichtelijk. Door de kleine maps en de locaties waar jouw medespelers worden neergeschoten, weet je ook waar vijanden zijn en hoe je hen kunt bestoken. Daarnaast viel het me op dat de killstreaks iets lastiger zijn om te voltooien en dat het effect van zo’n killstreak minder groot is dan voorheen. De tijd dat je constant vanuit de lucht door een killstreak wordt afgeschoten, lijkt een klein beetje achter ons te liggen.

Warmodus is geweldig

Tot slot wil ik nog even iets kwijt over de War-modus, de nieuwe speelstand van de game. Deze is simpelweg geweldig. De variatie in opdrachten die je voorgeschoteld krijgt en de strijd die daarbij geleverd wordt is geniaal. Er zijn meerdere fronten, waardoor je echt goed moet samenwerken om de tegenstander te verslaan. En als dat dan niet lukt, dan trek je je terug om het nogmaals te proberen via het andere front. Het is intens en spannend, en kan zomaar de modus worden die ik straks het meest ga spelen. Check ook ons verslag van de Destiny 2-beta!

Reageer op artikel:
Call of Duty WWII-beta: is de bekende shooter echt terug?
Sluiten