Jelle van Es | LinkedIn Gaming 11 nov 2017

Call of Duty WWII review: de Call of Duty die we al jaren willen

Nadat we in de Call of Duty-reeks jarenlang in de toekomst en de moderne tijd hebben gestreden, daar gaat Call of Duty WWII terug naar de basis. De basis waar we echt lang naar hebben verlangd. Hoewel we absoluut lol hebben gehad met sliden en double jumps, was de koek op een gegeven moment wel op. Call of Duty WWII laat die tijd achter zich en gaat terug naar het verleden. Naar de grootste strijd ooit: de Tweede Wereldoorlog.

Call of Duty WWII kent wederom drie delen

Zoals je van een Call of Duty-game gewend bent, bestaat Call of Duty WWII ook weer uit drie delen. Je hebt een groots singleplayeravontuur, een uitgebreide multiplayermodus en een modus waarin je het op moet nemen tegen zombies. Die eerste twee bespreken we in de onderstaande vijf punten. Over de laatste willen we iets korter zijn. De zombiemodus in Call of Duty WWII is exact wat je er van mag verwachten. Met een paar vrienden neem je het op tegen hordes zombies. Daarbij is er deze keer geen flauwe setting gebaseerd op een film en daarmee komt het geheel veel beter tot zijn recht. Het is dus een goede derde pijler, hoewel ik meer gecharmeerd ben door de andere twee.

Call of Duty WWII

Een uitstekende singleplayermodus

Eerlijk is eerlijk, de voorgaande singleplayeravonturen in de Call of Duty-reeks voelden vaak als een verplicht nummertje. Een verhaal dat nauwelijks geloofwaardig was en locaties zonder ziel waar je enkel naar afreisde om te knallen. Het was een bij elkaar geraapt zooitje. Met Call of Duty WWII heb ik dat gevoel geen enkel moment gehad. Natuurlijk, de setting is interessant en beladen, maar wordt ook grandioos neergezet. Het verhaal is eigenlijk een soort Band of Brothers. Je doet mee aan verschillende missies, te beginnen op D-Day in Normandië en eindigt in Duitsland. Onderweg maak je van alles mee en ontstaan er vriendschappen voor het leven. Jij en medestrijders gaan echt voor elkaar door het vuur en dat is prachtig om te zien.

Variatie en diepgang

Call of Duty WWII is nog altijd een Call of Duty-game, waarbij je een hoop hoogtepunten meemaakt. Denk aan een kerktoren die instort wanneer je er in zit of een trein die voor je neus volledig ontspoort. Maar het is ook een variërende game. Je gaat een aantal prachtige historische locaties langs en onderweg heb je uitstapjes waarbij je een tank of een vliegtuig mag besturen. Elke missie is weer een feestje op zich en je wil gelijk weer verder gaan met het volgende avontuur. De singleplayer-ervaring is niet superlang, maar weet wel van begin tot en met het einde te boeien. En dan heb je het als ontwikkelaar gewoon begrepen.

Lastiger door healthpacks

Daarnaast willen we nog de kanttekening maken dat de game een stuk pittiger is dan zijn voorgangers. Dat komt voornamelijk door het feit dat je niet langer meer automatisch al je gezondheid terug krijgt wanneer je even niet geraakt wordt. Je moet werken met healthpacks die je in de wereld vindt en soms van je medestrijders krijgt. Dat zorgt er voor dat je veel minder snel als een kip zonder kop rondrent. Je plant meer je acties en daardoor is de beleving een stuk sterker.

Multiplayer speelt fantastisch

De singleplayermodus staat zodoende als een huis. Datzelfde kan voor de multiplayermodus worden gezegd. Deze modus heeft rond de release wel wat problemen gehad. Gamers konden de games niet optimaal joinen. Ik ben echter een paar dagen later begonnen en moet zeggen dat ik er nul problemen mee had. Het draait als een zonnetje. Potjes zijn snel gevonden en als ik er eenmaal in zit, dan kan ik heerlijk losgaan.

Ik geniet met volle teugen van de gameplay. Het is iets langzamer in vergelijking met voorgaande games, wat uiteraard komt door de historische setting. Hierdoor heb je iets meer ruimte om goed gebruik te maken van je skills en in plaats van gek te worden van spelers die alle kanten op vliegen. Ook is het in Domination een stuk makkelijker om je tactieken goed uit te werken. Hoe vijanden over het slagveld bewegen is allemaal iets logischer en daar kun je dan perfect op anticiperen.

De War Mode is zo tof om te doen

Naast een aantal bekende modi die terugkeren, kun je nu ook aan de slag met de war mode. Dat is een modus waarbij je een serie aan objectives voorgeschoteld krijgt. Afhankelijk van de partij waarmee je speelt moet je dan die doelen voltooien of juist verdedigen. Het fijne aan de modus is dat er een goede variatie is in hetgeen wat je doet en dat het front zich steeds verplaatst. Op die manier is het tot en met het einde van het potje erg leuk om te spelen en wil je daarna gelijk weer doorgaan.

Daarmee is Call of Duty WWII een uitstekend en boeiend totaalpakket. Dit is de game die Activision al veel eerder had moeten uitgeven. Nu heb ik echt het gevoel dat Call of Duty op een goede manier terug is. Wil je meer over gaming lezen? Bezoek dan onze speciale gamingpagina.

WIN Call of Duty WWII

Tot slot willen we nog even de aandacht hebben voor een mooie prijsvraag. Van onze vrienden van Activision mogen we namelijk de Pro-versie van de game voor de PlayStation 4 weggeven. Deze versie komt met de Season Pass, zodat je verzekerd bent van alle uitbreidingen die gaan komen!

Het enige dat je hiervoor moet doen is een mail sturen naar [email protected], waarbij je aangeeft dat je de game wil winnen. Laat daar ook even je adresgegevens bij achter, zodat we de game gelijk naar de winnaar kunnen sturen. Succes!