Jeroen Kraak
Jeroen Kraak | LinkedIn OV 14/08/2020

China test trein die 600 kilometer per uur kan rijden

Vind je dat treinen veel te langzaam zijn? Dan moet je een bezoekje brengen aan China. Het land werkt aan een snelheidsmonster.

Steeds meer mensen willen dat de trein een goed alternatief voor vliegen wordt. Dat is beter voor het milieu, maar het kost vaak wel veel meer tijd. Met een trein die nu in China getest wordt sta je binnen een uur vanuit Amsterdam in Parijs of Londen.

Een snelle trein

In Azië zijn ze natuurlijk veel verder met het ontwikkelen van hogesnelheidslijnen dan in Europa. Zo heb je in Japan de Shinkansen die in de rest van de wereld beter bekend staan als de bullet-trains. Het waren de eerste hogesnelheidstreinen in de wereld. Het land werkt nu aan een trein die in 2027 zo’n 500 kilometer per uur moet gaan rijden tussen Tokyo en Nagoya. Tijdens een bemande test heeft de SCMaglev in 2015 al eens een snelheid van 603 kilometer per uur gehaald, dus als de systemen het toelaten kan het nog harder.

Ook in China zit men niet stil, daar proberen ze nu al Japan af te troeven met hun eigen maglev-trein. Het Chinese ministerie van Transport heeft nu haar fiat gegeven voor een test op Chinese bodem. De trein kan een topsnelheid halen van 600 kilometer per uur. Tijdens de test wil het zien hoe het voertuig functioneert. Inmiddels is het eerste prototype van de band gerold.

Het land heeft grootse plannen met de trein. Ze willen hele netwerken aanleggen waardoor reistijden in het land flink verkort worden. Op dit moment is er al een maglev-trein actief in Shanghai tussen het Pudong International Airport en het Longyang Road Station. Deze trein heeft een topsnelheid van 431 kilometer per uur.

Maglev-techniek

Een maglev-trein is anders dan de gewone hogesnelheidstreinen als de Eurostar, ICE of TGV die we hier kennen. In tegenstelling tot de eerdergenoemde treinen werkt deze op magnetic leviation.  Het voertuig zweeft zo’n 10 tot 20 millimeter boven de baan door middel van een magneetveld. Doordat de trein geen wielen heeft, is er minder weerstand waardoor de trein sneller kan. Ze kunnen sneller optrekken af en afremmen. Het nadeel is dat er een fluitend geluid ontstaat door de smalle spleet tussen de baan en de trein. Een ander nadeel is dat bij een snelheid van hoger dan 550 kilometer per uur, ze meer energie gebruiken dan vliegtuigen, vanwege een hogere luchtweerstand. Wellicht kan groene energie ervoor zorgen dat de trein uiteindelijk ondanks het hogere verbruik toch milieuvriendelijker is.

Hoewel de techniek al jaren bekend is, is deze nog vrij weinig toegepast. Er zijn slechts vijf lijnen actief waarbij de meeste slechts over een korte afstand gaan en niet de topsnelheden halen zoals in Shanghai het geval is. Hopelijk wordt de techniek nog verder ontwikkelt, waardoor we het vliegtuig vaker kunnen laten staan. Of moeten we toch blijven hopen op de Hyperloop van Elon Musk?

Reageer op artikel:
China test trein die 600 kilometer per uur kan rijden
Sluiten