Jelle van Es | LinkedIn Tech 31/08/2017

Cities Skylines review: steden bouwen op de Playstation 4

Sinds de begindagen van gaming is er een fascinatie onder gamers om dingen te bouwen. Simcity was ooit de grote naam in het city building-genre, maar een paar jaar geleden nam Cities Skylines die rol over. Sindsdien is er geen game geweest die het beter deed dan Cities Skylines. Nadat de game eerder dit jaar uitkwam op de Xbox One, is het nu aan de beurt van PlayStation 4-gamers om een stad van hun dromen te bouwen.

cities skylines

Je begint elk avontuur op een nulpunt. Je hebt een stuk land dat is aangesloten op een snelweg en een klein budget. Dat geld gebruik je om de weg door te trekken en vervolgens te plannen waar je jouw eerste buurt gaat neerzetten. Als je dat gedaan hebt, dan voorzie je in de energiebehoeftes, gebruik je water uit de rivier om aan drinkwater te komen, en loos je in dezelfde rivier (stroomafwaarts) je riolering.

Met het geld dat je dan overhebt, plan je buurten waar huizen gebouwd worden, een commercieel district voor winkels, en er is ook nog industrie nodig om goederen naar de winkel te brengen.

Cities Skylines biedt continu uitdaging

Die panden betalen huur, waarmee je geld binnenkrijgt. Dat is hard nodig, want in de tweede fase van je stad bouwen moet je zorgen dat je brandweer op de been hebt, moet er een klein ziekenhuis komen, heb je rekening te houden met criminaliteit, moet het afval opgehaald worden en ga zo maar door. Je maakt je stad groter om meer geld binnen te halen, maar daarmee belast je ook weer de infrastructuur. Openbaar vervoer kan voor verlichting zorgen, maar dan moet je dat wel weer aantrekkelijk genoeg maken en dat kost een hoop geld.

Het is een formule van problemen ontvangen, oplossen en nieuwe problemen krijgen. Daardoor ben je continu bezig en is je werk nooit klaar. Dat was op de pc al het geval en dat is op de PlayStation 4 nog altijd zo. Bij een consoleversie heb je een paar vraagtekens die getackeld moeten worden. Ten eerste de besturing. Er zijn veel dingen die je moet doen en dan is controle belangrijk.

Hoewel een PlayStation 4-controller minder precies is dan een muis, zijn we in de praktijk niet tegen hele grote problemen aangelopen. Het maken van bochten in je wegen op een manier zoals jij dat voor ogen hebt, kan nog wel wat problemen geven, maar in de grote lijnen is het zeer goed te doen.

Je wordt in het diepe gegooid

Wat wel ontbreekt aan de game, is wat uitleg. Je wordt als speler redelijk in het diepe gegooid. Nu hadden we wat ervaring met de pc-versie, maar als je dat niet hebt, kan ik me goed voorstellen dat je er niet veel van begrijpt en met vallen en opstaan moet leren wat je fout doet. Wel is er de mogelijkheid om een potje te spelen met oneindig geld en alle mogelijkheden. Wellicht dat het een idee is om daar mee te beginnen. Op die manier heb je altijd genoeg geld om problemen te tackelen en leer je al doende wat er van je verwacht wordt als je voor het ‘eggie’ gaat gamen.

Cities Skylines is nu beschikbaar voor de PlayStation 4. Eerder kwam de game al uit voor de Xbox One en de pc. Check ook onze review van de Razer Lancehead, of lees waarom Agents of Mayhem de eerste interessante game van dit najaar is.