Jelle van Es | LinkedIn Gaming 26 nov 2018

Civilization VI Review: Goed op de Nintendo Switch

De Nintendo Switch heeft in het tweede jaar van zijn bestaan redelijk wat toffe games mogen ontvangen. In de line-up zien we een mix tussen exclusieve games en titels die eerder op de PlayStation 4 en de Xbox One verschenen. Met Civilization VI heeft de console echter een primeur. De van origine exclusieve pc-titel, die later ook op de iPad en iPhone uitkwam, verschijnt qua consoles namelijk exclusief op de Nintendo Switch.

Die overstap enkel naar de Nintendo Switch is logisch. Vanuit de pc ging Aspyr, die alle porten van de game heeft gemaakt, aan de slag met een iPad-versie. Daarbij werd de muis en toetsenbord-besturing ingewisseld voor een touchscreen besturing die eigenlijk heel goed werkte. Aangezien de Nintendo Switch ook een touchscreen heeft, is de port naar die spelcomputer eigenlijk heel logisch. En zodoende kun je nu dus ook op de Nintendo Switch met Civilization VI je eigen rijk opbouwen en de wereld veroveren.

Besturing is goed

De Nintendo Switch-versie van Civilization VI kan op twee manieren gespeeld worden. Als je wilt kun je de volledige game met je controllers spelen, maar ook met het touchscreen. Een combinatie tussen de twee in handheldmodus is ook mogelijk en dat werkt eigenlijk het beste. Met je controller kun je dan over je map heen scrollen en met het touchscreen selecteer je dan gemakkelijk een bepaalde unit of de stad waarin je een nieuw gebouw wil laten maken. Op die manier heb je volledige controle in de game.

Civilization VI

Civilization VI is visueel dik in orde

Nu is de Civilization-reeks nooit echt een reeks geweest die draait om visueel indrukwekkende effecten. Toch is het fijn om te zien dat de Nintendo Switch-versie genoeg toeters en bellen van de pc-versie heeft meegenomen. Zo wordt de wereld met felle kleuren op het beeld getoverd en worden de verschillende speciale vakjes (met schapen, paarden of andere bonussen) leuk geanimeerd.

Civilization VI

Altijd en overal kunnen spelen

Ik weet het, dit is een punt dat bij elke Nintendo Switch-game geldt. Maar in het geval van Civilization VI is het echt heel erg lekker. Ik ben gewend om de game op mijn gamekamer te spelen en dan krijg ik wel eens gezeur van mijn vrouw dat ik daar uren zit, terwijl de kinderen beneden de boel slopen. Nu kan ik gewoon beneden zitten, de boel in de gaten houden en tegelijkertijd mijn zetten doen. Maar ook een paar zetten in de trein of ‘s avonds op de bank is nu mogelijk en dat is echt een verademing.

Civilization VI

Laadtijden kunnen verderop in de game wat lang worden

Ik ben iemand die in de Civilization-reeks het liefst potjes speelt op een grote map met meerdere volken. Op die manier kan er van alles en nog wat gebeuren. Het probleem is alleen dat dat er aan het einde van het spel voor kan zorgen dat de laadtijden tussen de turns nogal lang zijn, omdat elke speler zijn zetten moet maken. Op de Nintendo Switch is dat redelijk funest en duurt het al in de Middeleeuwen behoorlijk lang. Daarmee is het handig om het te spelen terwijl je ook wat andere dingen kunt doen of er voor te kiezen om op een kleinere map met minder volken aan de slag te gaan.

Civilization VI

Geen extra content

Civilization VI verscheen zo’n twee jaar geleden op de pc en begin dit jaar kreeg de game een uitstekende uitbreiding die de toch al toffe game alleen maar beter maakte. Het had fijn geweest als de Nintendo Switch gelijk die uitbreiding had gekregen, zodat je net wat meer mogelijkheden hebt en onder ander met het Nederlandse volk aan de slag kunt gaan. Helaas is dit echt gewoon de basis van de reeks. Nog steeds goed, maar het had beter gekund. Daar staat wel tegenover dat hij niet voor een premium prijs in de winkel ligt.

Civilization VI

Civilization VI is nu beschikbaar op de Nintendo Switch. Wil je meer weten over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.