Lisanne Beijen
Lisanne Beijen | LinkedIn Tech 29 juli 2017

Dit werd ‘m niet: Coca-Cola Blāk (2006)

Aan revolutionaire innovaties gaan eindeloze onderzoeken, testfases, en pretentieuze presentaties vooraf. Des te pijnlijker is het als jouw uitvinding helemaal niet zo revolutionair blijkt te zijn. In deze rubriek behandelen we de flops uit de techgeschiedenis. Vandaag aandacht voor de geflopte Coca-Cola Blāk

De niet te zuipen Coca-Cola uit 2006

Er is bijna geen mens in de westerse beschaving die nog nooit van Coca-Cola heeft gehoord. Er zijn zelfs mensen die blikjes van het merk op hun lichaam hebben getatoeëerd en hele dagen alleen maar cola drinken.

Voor die laatste mensen hopen we dat ze nog tanden in hun mond hebben om hun eten mee te kauwen, als ze geen liquid Cola dinner doen natuurlijk. De frisdrankfabrikant lijkt voor veel mensen maar weinig fout te kunnen doen en zo zijn ook de Coca-Cola Light en Zero varianten een groot succes. Toch ging het bedrijf in 2006 enorm de mist met een variant, namelijk Coca-Cola Blāk.

Coca-Cola

Cola voor chique mensen, wel leuk geprobeerd

Coca-Cola Blāk werd in 2006 geïntroduceerd. Met het nieuwe drankje richtte de frisdrankfabrikant zijn pijlen op een ouder en chiquer publiek. Het nieuwe drankje bevatte veel meer cafeïne dan de normale Cola. De rijkere smaak van de Cola (lees: super-sterke-mierzoete-koffie-smaak) zou geschikt zijn voor de meer geoefende smaakpapillen. Want geoefende smaakpapillen krijg je met de jaren, en als je chique en succesvol bent. Natuurlijk, Coca-Cola..

Het drankje werd alleen nooit een succes. En dat verbaast ons niks. Want hoe is mond-op-mond reclame mogelijk wanneer je niet eens weet hoe je de naam van het product moet uitspreken? ‘Blāk’, serieus? Waarschijnlijk spreek je dit uit alsof je met een aardappel in je keel (geheel chique) ‘black’ uitspreekt.

Coca-Cola

In 2008 werd het drankje van de markt gehaald. Blāk werd waarschijnlijk alleen door mensen gekocht die zelf wilden ervaren hoe ondrinkbaar het was. Helaas voor Coca-Cola was hun nieuwe sophisticated drankje dus geen succes. Gelukkig hebben we altijd de beelden nog. Minuut 1:30 in de video zegt genoeg lijkt ons.

Nog even doorgaan met bitchen op te zoete frisdrank? We schreven eerder al over wat het drinken van Coca-Cola Light met je lichaam doet. En daar wordt je niet vrolijk van.

Reageer op artikel:
Dit werd ‘m niet: Coca-Cola Blāk (2006)
Sluiten