WANT Famous: Coen Swijnenberg over Tesla en de toekomst van de auto

Onlangs volgden we radio-dj Coen Swijnenberg op zijn elektrische roadtrip door de Alpen. Daar schreven we al een mooi verslag over. Maar we zijn ook wel benieuwd hoe Coen over elektrisch rijden denkt. Tijd voor een interview met deze bekende Tesla-bezitter.

Coen heeft natuurlijk geen introductie nodig. Voor wie die toch nog even wil hebben: Coen maakt sinds jaar en dag met collega Sander Lantinga de Coen en Sander show. En sinds kort zoeft hij Nederland door in zijn Tesla Model S.

Vertel eens Coen, waarom?

Ik ben niet over een nacht ijs gegaan. Eigenlijk vond ik meer dan een ton voor een auto vrij belachelijk. Maar na het maken van een testrit was ik toch wel erg enthousiast. Uiteindelijk werd de auto vanwege fiscale voordelen als de milieu-investeringsaftrek toch wel aantrekkelijker dan ik had gedacht. Bovendien is het natuurlijk een erg mooie auto en vind ik elektrisch rijden ook belangrijk.

Coen Swijnenberg in Tesla
Wat vind je de beste feature van je Tesla?

Het is een erg mooie auto met veel goede features. Ik ben een ontzettende muziekliefhebber, dus het feit dat zaken als Spotify gewoon heel makkelijk toegankelijk zijn in de auto vind ik erg tof.

En wat zijn je algemene ervaringen ermee?

Ik was van tevoren wel sceptisch. Je hebt het toch over een nieuwe auto, ik was wel bang voor kinderziektes. Daar heb ik echt veel op doorgevraagd. Bij verkopers en ook andere Tesla-bezitters op Twitter.

Het voelt alsof je in de auto van de toekomst onderweg bent

Ik heb ook een aantal van hen gebeld en die zeiden allemaal dat je er niet bang voor hoeft te zijn. Ik moet zeggen, ik rijd ‘m nu ruim een jaar en heb nog helemaal nergens last van gehad. Dus ik ben er erg blij mee.

Waarom vind je elektrisch rijden zo belangrijk?

Je kunt probleemloos rondrijden zonder iets uit te stoten. Dat is sensationeel. Het voelt alsof je in de auto van de toekomst onderweg bent, da’s wel gaaf.

Tesla Model S roadtrip

Ik ben ook een bewuste rijder. Ik heb net zonnepanelen op mijn dak laten liggen, heb een warmtepomp thuis. Ik vind het leuk om dat allemaal bij te houden. Maar uiteindelijk wil je wel gewoon kunnen leven, dat moet wel kunnen.

Heb je weleens last van Range Anxiety?

Ik was daar van tevoren wel een beetje bang voor, en het is natuurlijk iets dat veel mensen die niet elektrisch rijden hebben. Begrijpelijk ook wel, want veel elektrische auto’s hebben nog niet zo’n groot accupakket. Daar begint nu wel verandering in te komen.

Ik hoef niet eens rekening te houden met de range

In de praktijk heb ik er totaal geen problemen mee. Ik woon in Utrecht, ik werk in Hilversum, dus dat is de afstand niet. Ik laad alleen maar thuis en op mijn werk. Als ik een keer per maand aan een publieke laadpaal sta is het veel.

Tesla Model S laden
Hoe ver kom je ongeveer op een lading?

Eerlijk gezegd houd ik het niet eens echt bij. Op een volle accu kan ik een kleine vierhonderd kilometer rijden. Ik hoef niet eens rekening te houden met de range. Alleen als ik echt ga roadtrippen dan moet ik het een beetje plannen, maar dat gaat ook wel prima.

Denk je dat er meer laadpalen in Nederland en Europa moeten komen?

Ik woon in Utrecht, daar is het erg goed geregeld. De gemeente zit er bovenop, dat is fijn. Ik denk wel dat het snel vol wordt met auto’s als de Model 3 die eraan komen. Maar ik denk dat het aantal palen wel netjes mee zal groeien.

Waar ligt denk je de grootste uitdaging om iedereen aan de elektrische auto te krijgen?

Range zal¬†daarbij de grootste uitdaging zijn, mensen willen gewoon niet 100 kilometer kunnen rijden en daarna weer moeten laden. Dat snap ik ook wel. En de prijs van de auto’s moet wel omlaag. Op het gebied van accu’s is nog veel winst te behalen. Accupakketten zijn natuurlijk al een stuk goedkoper aan het worden, als die trend doorzet wordt het voor veel meer mensen interessant.

Model 3
Een andere vorm van elektrisch rijden is de waterstofauto. Hoe denk je daarover?

Eerlijk gezegd weet ik daar te weinig over. Ik denk dat elektrisch rijden wel echt een blijvertje is, dat we daar niet omheen kunnen. Voor mijn gevoel wint de normale elektrische auto het daarin van de waterstofauto. Maar ik moet wel eerlijk blijven, ik heb me er niet echt in verdiept. Dus ik kan geen heel gedegen antwoord geven.

Tesla is een voorloper op het gebied van elektrisch rijden, maar niet de enige speler. Welk automerk kan het Tesla nog weleens moeilijk gaan maken?

Ik denk dat dat misschien wel Audi is. Ieder automerk is nu wel bezig met elektrisch rijden, daar zal het niet aan liggen. Ik kom zelf van een Audi af en ik denk dat er meer Tesla-rijders zijn die van een Audi komen. Sommige modellen lijken ook wel een beetje op elkaar, de doelgroep is een beetje hetzelfde.

Tesla Model S roadtrip
Reageer op artikel:
WANT Famous: Coen Swijnenberg over Tesla en de toekomst van de auto
Sluiten