Cowboy Bebop: Netflix weet niet wat het met de serie aanmoet

Films & Series reviews Jeroen Kraak 16 nov 2021

Na jaren komt Netflix met een live action-versie van de Cowboy Bebop anime. Doet Netflix dit goed of slaat het de plank compleet mis?

Cowboy Bebop is een van de meest succesvolle anime-series in het westen. De serie dateert alweer uit 1998 en werd in Nederland uitgezonden op TMF. In totaal besloeg de originele versie 26 afleveringen en kwam er zelfs een film uit. Nu is de serie terug in een live action-versie op Netflix

Dit is de nieuwe Cowboy Bebop

De nieuwe Netflix-versie van Cowboy Bebop gaat over drie premiejagers (Spike Spiegel, Jet Black en Faye Valentine) uit het jaar 2071 die elk nog steeds worstelen met hun problemen uit het verleden. Zo kan hoofdpersoon Spike Spiegel zijn ex en zijn geschiedenis met The Syndicate niet loslaten, heeft Jet familieproblemen en is Faye op zoek naar wie ze nu eigenlijk is.

Het is lastig om een categorie aan Cowboy Bebop vast te plakken, aangezien het verschillende genres in zich heeft. Als ik het dan toch zou moeten proberen is het een noir sci-fi western actiekomedie.

De serie is niet precies hetzelfde als de anime, aangezien Edward niet voorkomt in de Netflix-versie van Cowboy Bebop en Faye Valentine juist weer een veel grotere rol krijgt. Zelf moet ik bekennen dat ik de anime niet gezien heb en dus niet veel vergelijkingen daarmee kan maken in deze review, op wat basisinformatie na. Ik kan de serie dus alleen beoordelen op basis van deze versie (en ja, ik ben een cultuurbarbaar).

Overgangen niet soepel

De opbouw van Cowboy Bebop kun je vergelijken met The Mandalorian. Elke aflevering heeft een eigen plot/avontuur, maar er zit wel een rode lijn in door de persoonlijke verhalen. We hebben bij de Star Wars-serie gezien dat zoiets ontzettend goed kan uitpakken, maar dat is niet helemaal het geval bij de nieuwe Netflix-serie.

Er zit totaal geen overgang tussen een oude en nieuwe episode. Zo eindigt een aflevering, terwijl het verhaal soms nog niet volledig geëindigd is. Daarna start een nieuwe episode zonder enige verwijzing naar het verleden. Je kunt dat alleen doen als het overkoepelend verhaal sterk genoeg is, maar dat is bij Cowboy Bebop niet zo.

Lockdown met Netflix: 10 immens populaire films en series om te kijken

Zoekende

Wat mij vooral opvalt is dat de makers vooral zoekende lijken in wat ze precies willen. Sommige delen van het verhaal zijn goed uitgewerkt, terwijl het op andere vlakken een rommeltje is. De conversaties tussen Spike, Jet en Faye zijn leuk en toveren een lach op je gezicht omdat ze soms nergens over gaan. De chemie tussen de drie is dan ook geweldig en het lijkt alsof je een groep vrienden bij elkaar ziet. Hoe anders is dat bij de verhaallijn van The Syndicate die voorspelbaar, zwak en leeg is.

De makers lijken ook te twijfelen in de regiekeuze. Op het ene moment willen ze alles cartoonisch over laten komen, terwijl ze op het andere moment het echt als een actieserie willen doen lijken. Het zorgt er dan ook voor dat de cameraposities af en toe hoogst ongemakkelijk zijn. Vooral in de latere afleveringen, begin je jezelf er wat aan te ergeren.

Cowboy Bebop Netflix
Alex Hassell als Vicious en John Cho als Spike Spiegel. (Afbeelding: Netflix)

Genoeg potentie voor Cowboy Bebop

Dat is zeer jammer, want Cowboy Bebop heeft echt wel potentie als het niet iets anders wordt aangepakt. De sfeer in de show is dan ook prima. De muziek zorgt voor een nieuwe dimensie en sommige plaatsen in de wereld zien er prachtig uit. Echter zijn er ook momenten waarbij je denkt dat scènes zijn opgenomen op het plaatselijke industrieterrein van Waddinxveen, waardoor je niet het gevoel hebt dat je 50 jaar in de toekomst bent waarbij ruimtereizen heel normaal is.

Het zelfde geldt ook voor de excentrieke schurken waar de hoofdpersonages in de series op jagen. De ene is fantastisch uitgewerkt (The Mink), terwijl de ander niet veel voorstelt.

Cowboy Bebop (2021)

Netflix

5 Score

Pluspunten

• Sfeer
  • Chemie tussen de hoofdpersonen
  • Potentie

Minpunten

• Verhaallijn
  • Slordig
  • Besluitloosheid

Cowboy Bebop is niet goed, maar wel vermakelijk. Toch heb je bij alles het gevoel dat het heel veel beter had gekund met de juiste visie. Het is dan ook een gemiste kans en roept tegelijk ook een vraag op: moet je iets dat goed is persé willen vertalen in een nieuwe versie, met de kans dat het misgaat? Ik zou echter graag een tweede seizoen willen, waarbij deze problemen zijn weggenomen. Dat zal er waarschijnlijk niet inzitten, want Netflix cancelt meestal meteen show wanneer deze tegenvalt. Dat is jammer want met een duidelijke visie kan het echt fantastisch worden.