Weer een knullige crash met autonoom rijden, hoe verder?

Begrijp ons niet verkeerd: ook wij zien een toekomst voor autonoom rijden voor ons met gesmeerd lopend, zelfrijdend verkeer. Maar alle goede pogingen van partijen als Elon Musk/Tesla, Google en anderen ten spijt: we zijn er nog niet. Nog lang niet. Het nieuwste debacle toont dat eens te meer aan.

Autonoom rijden: er is nog een hoop te leren

In Las Vegas werd gisteren een autonoom rijdend passagiersbusje gelanceerd. Het doel was om twaalf maanden te testen op een traject van een kilometer lang. Op de eerste dag, na slechts twee uur ging het alweer faliekant fout en dat was niet de eerste keer dit jaar.

Het busje maakte in eerste instantie een goede call door af te remmen voor een voorganger, waardoor het busje stil kwam te staan haaks op de rijrichting van een andere verkeersstroom. De gemeente Las Vegas probeerde de schuld bij de bestuurder van de bus neer te leggen (er zit nog altijd een bestuurder achter het stuur voor als er iets mis dreigt te gaan), maar inzittenden van het busje geven een andere lezing.

Wiens schuld was het?

“Nadat het busje was gestopt, bleef hij gewoon staan terwijl wij ander verkeer zagen naderen. Wij zagen dat een truck niet zou stoppen. Een menselijke bestuurder zou dan achteruit zijn gereden, maar het busje bleef gewoon staan, ondanks dat wij konden zien dat de truck on zou raken,” aldus inzittende Jenny Wong.

Het is een beetje een knullig incident, maar legt precies de pijnpunten van autonoom rijden bloot. De geavanceerde techniek ziet dingen die menselijke bestuurders niet zien en kan op basis daarvan handelingen uitvoeren die tot betere resultaten leiden dan met mensen achter het stuur, maar de techniek faalt te vaak op de simpelste handelingen. Het lijkt er meer en meer op dat het vooralsnog niet gaat lukken om techniek te laten denken als mensen.

Heb jij nog vertrouwen in autonoom rijden?

Zo was er recentelijk nog een vrij gênante conclusie dat autonome auto’s totaal nog niet uit de voeten zouden kunnen in Amsterdam. Op de drukke kruispunten van de stad, met mensen die regels aan de laars lappen, is de kans groot dat autonome auto’s zouden blijven staan omdat de sensoren gewoon geen veilige manier zien om te gaan rijden. Dit is waar menselijke intuïtie en interactie dit wél kunnen bewerkstelligen.

Wil je weten hoe autonoom rijden zich ontwikkeld? Houd dan onze speciale pagina over autonoom rijden in de gaten. En ontdek hier hoe het voelt om een zelfrijdende auto te zijn.

Dit artikel verscheen als eerste op Manners.nl.