[REVIEW] Crash Team Racing Nitro-Fueled

Games Jelle van Es 21 jun 2019

In de wereld van de funracer is de Mario Kart-reeks al meer dan 25 jaar heer en meester. Sinds die game op de Super Nintendo uitkwam is elk nieuw deel een succes. Er zijn veel partijen die hebben geprobeerd om een deel van dat succes te bereiken. En velen hebben daarin gefaald. Met Crash Team Racing Nitro-Fueled wordt er een nieuwe poging gedaan.

Helemaal nieuw is de game niet. Crash Team Racing Nitro-Fueled is gebaseerd op Crash Team Racing zoals die in een ver verleden op de PlayStation verscheen. Destijds was die game zeer de moeite waard, zeker wanneer je geen Nintendo 64 in je bezit had. Het is een game waarbij je kunt scheuren met de personages uit de Crash Bandicoot-reeks. In Crash Team Racing Nitro-Fueled is dat nog steeds mogelijk. De basis in deze remake staat als een huis. Nog altijd rijd je met karts rond en moet je proberen als eerste te finishen. Onderweg krijg je powerups om het je tegenstanders moeilijk te maken en zijn er ook gameplaymogelijkheden om sneller naar de finish toe te rijden. Dit zijn de punten die ons zijn opgevallen.

Leuke Adventuremodus in Crash Team Racing Nitro-Fueled

Eén van de sterkste punten van Crash Team Racing Nitro-Fueled is te vinden in het feit dat de game een uitgebreide Adventuremodus heeft. Daarbij krijg je te maken met een buitenaards wezen die de beste racer van de Aarde wil uitdagen. Lukt het die persoon om hem te verslaan, dan vertrekt hij. Weet het buitenaards wezen cehter te winnen, dan verandert hij de Aarde in één grote parkeerplaats. Als speler ga je vervolgens in verschillende werelden races rijden. Heb je ze allemaal gewonnen? Dan wacht je een baas-race en na het verslaan daarvan gaat er een nieuwe wereld open en kun je daar laten zien wat je kan doen. Tegelijkertijd kun je in de oude races een nieuwe challenge verwachten en is er zodoende veel te doen voor hen die de game soms in hun eentje spelen.

Crash Team Racing Nitro-Fueled

Splitscreen voor vier spelers

Toch komt Crash Team Racing Nitro-Fueled het beste tot zijn recht wanneer je de game samen met vrienden gaat spelen. De game is daarbij zowel online als in splitscreenmodus te spelen. Dat laatste blijft toch het leukste, omdat je dan samen met je vrienden op de bank zit en zodoende elkaar heerlijk kan opjutten. Het werkt allemaal behoorlijk goed en je hebt een degelijk overzicht van waar je rijdt. Daarbij is het ook goed om te leren hoe je gebruik maakt van verschillende turbo’s. Dat betekent dat je goed moet timen met jumps (welke je een bost oplevert) of door te driften en op het juiste moment een miniturbo in te zetten. Heerlijk als je op die manier vlak voor de finish je tegenstander voorbij gaat.

Genoeg vrij te spelen

Daarnaast is Crash Team Racing Nitro-Fueled een game waar je veel kunt vrijspelen. Het zijn daarbij voornamelijk cosmetische dingen die je unlockt. Denk daarbij aan een skin voor je personage, een sticker om op je kart te plakken of een bepaald soort band om er onder te schroeven. Zeker wanneer je online wilt gaat spelen, zorgt dit er voor dat jij uniek over komt.

Crash Team Racing Nitro-Fueled

Balans in de race niet altijd even goed

Wanneer je in een game als Mario Kart achteraan ligt, dan weet je dat je powerups krijgt die je helpen om naar voren te komen. Denk daarbij aan een boost of een aanval die je helpt om elke tegenstander af te laten remmen. In Crash Team Racing Nitro-Fueled is die balans minder goed. Te vaak heb ik races verloren omdat ik vreemde powerups kreeg, terwijl de tegenstanders vaak een haast perfecte race rijden. Dan kun je nog zo je best doen, maar als je geen afstand kan pakken en je op het einde met een raket wordt afgeschoten en tweede wordt, dan zit je met de gebakken peren. In de Adventuremodus moet je namelijk elke race winnend afsluiten voordat je verder kunt gaan.

Crash Team Racing Nitro-Fueled

Laadtijden hadden korter gemogen in Crash Team Racing Nitro-Fueled

Tot slot ben ik een beetje teleurgesteld over de laadtijden in de game. Dit is een titel die niet heel erg zwaar lijkt te zijn voor een spelcomputer als de PlayStation 4. Toch duurt het vaak een tijdje voordat een level is geladen en je er mee aan de slag gaat. Daarbij komt er dan ook nog vaak een korte animatie overheen die het level wil laten zien en moet je dat ook nog even handmatig wegdrukken. Het haalt het tempo onnodig uit de game.

Crash Team Racing Nitro-Fueled

Crash Team Racing Nitro-Fueled komt op 21 juni uit en is dan beschikbaar op de Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One. Lijkt de game je wat? Dan hebben we goed nieuws. We hebben drie versies voor de PS4 die we weggeven. Het enige dat je daarvoor moet doen is een mail sturen naar [email protected], waarbij je aangeeft kans te willen maken op de game. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.