Jelle van Es
Jelle van Es | LinkedIn Gaming 21 okt 2020

Cyberpunk 2077 gebruikt AI voor perfecte lipsynchronisatie

Er was een tijd dat de grootste games uit Japan kwamen. En wanneer die voorzien werden van Engelse stemmen, de lipsynchronisastie was alsof je naar een slechte nagesynchroniseerde Ninja-film aan het kijken was. Deze onderstaande video van Final Fantasy X is daar een goed voorbeeld van. Met Cyberpunk 2077 zullen we dat soort praktijken niet tegen gaan komen.

Hoewel de kans klein is dat je Cyberpunk 2077 in een andere taal dan Engels gaat spelen, is het voor de wereldwijde markt wel fijn om te weten dat er gebruik wordt gemaakt van 10 andere talen. En die gamers kunnen daarbij genieten van nagenoeg perfecte lipsynchronisatie.

AI voor lipsynchronisatie in Cyberpunk 2077

Normaal gesproken wordt er voor lipsynchronisatie gebruik gemaakt van acteurs en motion capture-setups. De lippen van de acteurs wanneer ze praten worden dan in de game verwerkt. Dat is vaak geen probleem wanneer het Engels is, maar wanneer je ook een andere taal als stem kan selecteren wordt het anders. Dat zagen we al bij Ghost of Tsushima. Een game van een Engelse ontwikkelaar, maar dan wel één die zich in Japan afspeelt. Ik heb zodoende de Japanse taal geselecteerd en dan zie je in de tussenscenes dat dat niet helemaal lekker loopt. Met Cyberpunk 2077 zit dat dus anders. Het gifje in de onderstaande tweet geeft je daar een goed beeld bij.

Cyberpunk 2077 heeft om dit te bereiken samen gewerkt met Jali Reserch. Als resultaat daarvan is er een AI gemaakt die er voor zorgt dat de personages perfect mee praten met de taal die in de game zit. Of dat nou Engels, Japans, Mandarijns of Russisch is. En op die manier heeft de game ook op dit gebied een streepje voor.

Nog even wachten

Cyberpunk 2077 staat gepland voor 19 november van dit jaar. Ben je helemaal overtuigd van de kwaliteit van de game? Dan kun je hem hier alvast pre-orderen.

Reageer op artikel:
Cyberpunk 2077 gebruikt AI voor perfecte lipsynchronisatie
Sluiten