Dakar 18 Review: stroef en vast in het zand

Jelle van Es 10 okt 2018 Gaming

Onlangs schreef ik in de review van V-Rally 4 dat we dit jaar eigenlijk nauwelijks rallygames hebben. En vlak daarna valt de game Dakar 18 op de deurmat. Zoals de naam al doet vermoeden, is het in deze game mogelijk om de strijd zoals je die uit de zwaarste rally ter wereld na te doen. En zodoende scheur je in de game door Zuid-Amerika, terwijl je strijd met de elementen.

Een grappige twist aan de game is dat je op elk moment uit je voertuig kunt stappen (of er afstappen als je op een motor zit). Op die manier kun je je voertuig repareren (wat tijd kost) of help je een gestrande medeweggebruiker uit het mulle zand. Dit zijn de punten die tijdens het spelen zijn opgevallen.

Realistische grote stages

Waar je een game als Forza Horizon 4 eigenlijk aan iedereen kunt aanraden, daar is Dakar 18 alleen bedoeld voor hen die een beetje kunnen doorzetten. De etappes in de game als je de volledige campagne gaat spelen zijn net als in het echt enorm lang. Daarmee is het een game waar je echt even voor gaat zitten en voor een lange periode je concentratie er bij moet houden.

Dakar 18

Mooie uitzichten

En als je dan rondrijdt, dan is het moeilijk om niet vrolijk te worden van de uitzichten die je tegenkomt. Dakar 18 is niet zozeer een mooi spel als je naar de details kijkt, maar binnen het grotere plaatje is het een titel waarbij het echt loont om een grote duinheuvel over te gaan en te zien wat daar achter ligt. Ook de wagens zelf zien er degelijk uit. Het wordt alleen wel heel houterig als je uitstapt om een ander persoon te helpen. Dan zie je duidelijk dat dit een racegame is met een gek foefje.

Dakar 18

Verschrikkelijke besturing

Toch is het geen game die ik zou willen aanraden. Ik heb in mijn leven heel wat racegames gespeeld en ik snap dat het niet altijd realistisch is wat ik in mijn console stop. Maar in het geval van Dakar 18 is het een beetje doorgeslagen. Zelfs wanneer je op een recht stuk rijdt, glijdt je wagen alle kanten op, waardoor je continu aan het corrigeren bent. Zeker wanneer je een lange etappe speelt is dit iets dat de game echt opbreekt en er voor zorgt dat het eigenlijk niet leuk is om te spelen.

Dakar 18

Door lange stages in Dakar 18 geen gevoel van strijd

Bovendien mis je een gevoel van strijd. In een game als Dirty Rally of WRC 7 heb je tijdens de race altijd een goed gevoel van hoe snel je een bepaald stuk aflegt en of je daarmee sneller of langzamer bent. In Dakar 18 liggen de checkpoints behoorlijk veel uit elkaar en zul je tijdens de rit vaak meer dan eens reparatiewerkzaamheden moeten verrichten. Zodoende had ik nooit een diee dat ik tegen anderen aan het strijden was en ontbreekt een gevoel van spanning.

Dakar 18

Onduidelijk waar je heen moet

Dit laatste punt is iets dat eigenlijk bij de Dakar-races past, maar ik toch enorm irritant vond: het is erg lastig om door te krijgen waar je precies heen moet. Er is geen vast pad van A naar B en je moet het doen met verschillende waypoints. Maar vaak is het niet helemaal duidelijk waar die zijn en verlies je zodoende kostbare tijd door het feit dat je simpelweg de weg kwijt bent.

Dakar 18

Al met al vond ik de game vooral frustrerend in plaats van dat ik er lol aan heb beleefd. Je kunt dit counteren door te zeggen dat het realistisch is, maar geef mij dan maar een game die iets toegankelijker is. Dakar 18 is nu beschikbaar voor de pc, Xbox One en PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier ons overzicht.