Darksiders III Review: Aardige game met technische problemen

Jelle van Es 3 dec 2018 Gaming

De eerste twee Darksiders-games waren heerlijke titels. Bij de eerste game moest je wel de eerste twee uur doorkomen om er van te kunnen genieten, terwijl Darksiders II eigenlijk vanaf het begin goed was. Het zijn games met veel actie, een grote open wereld waarbij je telkens verder kunt komen met nieuwe krachten en RPG-elementen. Destijds was THQ verantwoordelijk voor de games. Nadat het bedrijf failliet was gegaan, leek het erop dat deze serie ook ten einde zou komen. Maar zie hier: het derde deel in de vorm van Darksiders III.

Darksiders III neemt je mee naar de apocalyps waarbij je aan de slag gaat met Fury, één van de vier ruiters van de Apocalypse, nadat we eerder aan de slag zijn gegaan met haar broers War (uit deel één) en Death (uit deel twee). Fury is een personage dat niet op haar mondje is gevallen en genoeg redenen heeft om er flink op los te gaan. Met haar mag je het opnemen tegen de Seven Deadly Sins in een avontuur dat heel anders aanvoelt als zijn voorgangers, maar tegelijkertijd toch zijn charme heeft.

Baasgevechten zijn top

De leukste momenten in Darksiders III zijn te vinden op de momenten dat je het mag opnemen tegen de bazen in de game. Elke Deadly Sin heeft zijn eigen manier van vechten en het is aan jou om er voor te zorgen dat je enerzijds in leven blijft en anderzijds de zwaktes van de vijand uitbuit. Het zijn gevechten die mij echt op het puntje van mijn stoel wist te brengen en ik was dan ook enorm blij als ik als winnaar uit de strijd stapte.

Darksiders 3

Spelen met je krachten

Fury heeft als standaard wapen een grote zweep waarmee je los kunt gaan. Hoe verder je in de game komt, hoe meer krachten je leert om mee los te gaan. Zo krijg je bijvoorbeeld een wapen waarmee je vijanden in de fik kunt zetten. Tegelijkertijd zorgen die nieuwe krachten er ook voor dat je nieuwe gebieden kunt betreden. Zo kun je met dat vuurwapen in een sprong net wat hoger komen, zodat je op hoger gelegen gebieden kunt komen.

Darksiders 3

Jezelf verbeteren

Vechten met gewone vijanden werkt een stuk minder lekker dan de gevechten tegen een enkele baas, omdat het locksysteem van de game nogal matig is. Wel is het fijn dat je een soort van orbs krijgt voor de vijanden die je verslaat. Daarmee kun je je vaardigheden die je hebt verbeteren en heb je het gevoel dat je steeds wat verder komt. Het is een licht RPG-systeem, maar het loont genoeg om een paar willekeurige gevechten mee te pakken in je avontuur.

Darksiders 3

Geen vrijheid

Waar je in de eerste twee delen terecht kwam in een wereld waarbij je veel vrijheid had, daar kom je in Darksiders III in een wereld terecht die je handje vastpakt en je meeneemt door de levels. Het is daardoor wel wat duidelijk waar je naar toe moet en je bent minder tijd kwijt met doelloos rondrennen, maar het voelt daardoor ook wat leeg en inspiratieloos. Wat dat betreft is Darksiders III een stap terug.

Darksiders 3

Technisch zeer matig

Maar wat misschien nog wel kwalijker is, is hoe technisch slecht de game eigenlijk is. Hier en daar ziet hij er gewoon echt lelijk uit, kakt de framerate regelmatig volledig in en heb je te maken met laadtijden die veel langer zijn dan dat het zou moeten. Hierdoor heb je echt een goede roze bril nodig om daar doorheen te kunnen kijken. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit voor veel mensen een reden is om de game links te laten liggen. Het voelt echt als een titel die nog even drie maanden ontwikkeltijd nodig heeft om dit soort plooien glad te strijken.

Darksiders III

Darksiders III is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.