Jelle van Es
Jelle van Es | LinkedIn Gaming 18 mrt 2020

De PlayStation 5 is onthuld: dit is wat je moet weten

Vandaag heeft Sony ons eindelijk meer verteld over de PlayStation 5. Dat deed het bedrijf via een speciale livestream.

De video begon met Mark Cerny, die eigenlijk tijdens de GDC zijn verhaal wilde vertellen. Maar door het coronavirus was dat niet mogelijk. Tegelijkertijd weet ook duidelijk dat Sony later in het jaar meer van de PlayStation 5 wil laten zien.

De PlayStation 5 veranderingen

Met de PlayStation 4 liet Cerny weten dat het bedrijf luisterde naar de ontwikkelaars. Cerny reist elke twee jaar de wereld rond om met verschillende ontwikkelaars te praten over de toekomst. Voor de PlayStation 5 was het belangrijk dat het nog steeds gemaakt werd in samenspraak met de ontwikkelaars. Tegelijkertijd wilde Cerny dat de PlayStation 5 meer zou gaan worden dan enkel een spelcomputer met krachtigere hardware. Met een ultra-speed SSD laat hij weten dat de nieuwe spelcomputer alle games een stuk sneller laadt.

Met de PlayStation 5 moet het mogelijk zijn om 5 GB per seconde in te laden. De PlayStation 4 laadt momenteel tussen de 50 en 100 Megabite per seconde. Op die manier moet de hardeschijf in staat zijn om 20 keer sneller zijn dan de PS4. Fasttravel zou op die manier redelijk verleden tijd zijn. Het moet ook een stuk makkelijker gaan zijn voor ontwikkelaars om games er op te ontwikkelen. Ook zou de tijd van lange installatietijden met de nieuwe SSD tot het verleden behoren.

Ook zou de PlayStation 5 voorzien van 16GB GGDR6 RAM, wat op papier hetzelfde is als de Xbox Series X. Gaan we terug naar de SSD, dan moet het er voor zorgen dat zo’n beetje alles in de game honderd keer sneller gaan zijn. Om dit voor elkaar te krijgen heeft Sony verschillende custom-functionaliteiten gemaakt, waardoor het echt specifiek werkt voor de doelstellingen die de PlayStation 5 heeft gekregen. Tegelijkertijd krijgt het bedrijf ook naar de kostprijs. Men wil niet dat de spelcomputer straks te duur gaat zijn. Zo is de SSD slechts 825 GB groot. Dat is iets minder dan de Xbox Series X. Maar het opnieuw downloaden van games moet snel gaan zijn, waardoor het makkelijker moet worden om games te wissen en opnieuw te downloaden en installeren.

Verder is er een Custom I/O Unit die er voor zorgt dat alle verschillende processen van games die op de achtergrond draaien op een effectieve manier verwerkt worden. Het is behoorlijk technisch, maar moet er voor zorgen dat alles perfect werkt en het voor de ontwikkelaar makkelijk is om de game zo goed mogelijk te optimizen.

Wanneer je je PlayStation 4-games wil blijven spelen, dan kun je nog gebruik maken van externe harde schijf. Wil je gebruik maken van een externe harde schijf voor PlayStation 5-games? Dan moet je een harde schijf hebben die net als de PS5 SSD een snelheid hebben van 5,5 GB/S. Daar zijn er momenteel nog niet veel van op de markt. En die er we zijn, werken nog niet goed met de Custom I/O Unit, omdat die niet genoeg processen aan kunnen. Sony verwacht dat die externe harde schijven pas na de lancering gaan komen.

De PlayStation 5 GPU

Vervolgens ging Cerny in op de GPU van de PlayStation 5. Deze moet in staat zijn om PS4-games af te spelen. En dat zit er in. De videokaart is in staat om nieuwe technieken als Ray Tracing te gebruiken. Er wordt gebruik gemaakt van custom made AMD GPU, die dus speciaal is gemaakt voor de doelen van de PS5. Dat betekent overigens niet dat de GPU niet gebruikt kan worden voor toekomstige pc’s-mogelijkheden. Wel moet er voor backward compatibility nog wat werk verzet worden, omdat niet alle code in games goed werkt met de kracht van de PlayStation 5. Met de lancering verwacht Cerny dat de meeste topgames gewoon goed overgezet worden.

De PlayStation 5 heeft ook als doel meegekregen om niet te veel lawaai te maken wanneer je hem gebruikt. Om dat voor elkaar te krijgen heeft men verschillende tests gedaan met maximale kracht. En daar is vervolgens een koelsysteem op aangesloten. Die details komen nog later.

3D audio

Vervolgens werd er aandacht gegeven aan 3D audio. Naast prachtige plaatjes in een game is audio ook belangrijk. Momenteel worden audio-mogelijkheden op de PS4 beperkt. En daar wil men met de PlayStation 5 verandering in brengen. Als een voorbeeld van wat 3D audio kon zijn, verwees Cerny naar PS VR, waarin al technieken worden gebruikt. Elk geluid in de game kan nu een vorm van dimensie hebben.

Ze wilden 3D audio voor alle gebruikers, niet alleen de mogelijkheden die Dolby Atmos biedt. Die techniek wordt nu gebruikt bij de Xbox One X en verrijkt je ervaring zeker. Daarnaast moet het niet uitmaken wat voor soort systeem je gebruikt. De ene gamer gebruikt een standaard headset, terwijl de andere audio van de televisie gebruikt. Men is nog wel hiermee aan het ontwikkelen. Voor de headset is men al behoorlijk tevreden, maar ook de televisie moet gebruik maken van virtual surround sound. Wat wel duidelijk is, is dat een reis is.

En daarmee werd het verhaal afgesloten. Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Reageer op artikel:
De PlayStation 5 is onthuld: dit is wat je moet weten
Sluiten