Barry Kraakman
Barry Kraakman 22 mei 2015

De psychologie achter kleur: hét overzicht voor kleurdilemma’s

De kleur van een product, schilderij of andere compositie heeft enorm veel invloed op de beleving van de gebruiker of bewonderaar. Deze is echter niet voor iedereen hetzelfde; zo wordt de kleur rood in Europa met andere dingen geassocieerd dan in Azië. Alleen de kleur van een logo zegt al veel over het bijbehorende bedrijf. Je doet er dus verstandig aan de kleuren van je creatie zorgvuldig te kiezen. De guys van RIPT hebben het perfecte overzicht gemaakt die jou bij je volgende kleurkeuze moet helpen. Naast de basiskleuren benadrukt dit overzicht de psychologie achter de kleur én wat het effect op de geest en het lichaam is. Zo blijken mensen in kamers met blauwe wanden productiever te zijn. Of wordt de kleur geel in Griekenland geassocieerd met verdriet, waar de Fransen jaloezie zien in deze zelfde tint. Een ideaal overzicht dus voor de creatieven onder ons. Of voor degenen die op het punt staan hun kamerwand van een nieuw likje verf te voorzien.

Reageer op artikel:
De psychologie achter kleur: hét overzicht voor kleurdilemma’s
Sluiten