Daniel Koster
Daniel Koster Gaming 4 sep 2017

Waarom Google afstand nam van Niantic, het bedrijf achter Pokémon Go

Achteraf is natuurlijk altijd gemakkelijk praten. Toch is het opvallend dat Google het bedrijf Niantic, de ontwikkelaars van Pokémon Go, heeft afgestoten. Want ja, we weten allemaal wat voor een succes Pokémon Go nu is.

Niantic en Google

Heb jij de hype opgemerkt maar expres aan je voorbij laten gaan? Dan zie je in de onderstaande video hoe Pokémon Go eruitziet en hoe je de game speelt. Dan weet je meteen waar we het over hebben. Wel zo chill, want wij duiken even wat dieper de materie in omtrent de ontwikkelaar van de game. Waarom heeft Google die nou laten vallen?

Een korte blik werpen in het ontstaan van Niantic

Niantic is in 2010 ontstaan als onderdeel van Google. De startup zou moeten voortborduren op Google Maps. Eén van de resultaten was Ingress, een game die om fysieke locaties draaide. Dit is de voorloper van Pokémon Go, aangezien Go in wezen Ingress is maar dan met Pokémons. Iets dat niet helemaal bij Google paste.

Waarom? Omdat Google vooral energie steekt in het ontwikkelen van platforms en diensten. Denk aan Android of het leveren van augmented reality producten. Go is echter een applicatie, eentje die op hun diensten gaat concurreren met anderen.

Google wil niet overkomen als een bedrijf dat bepaalde andere bedrijven een voorkeursbehandeling geeft op haar diensten. Aangezien er ook nog hulp van andere bedrijven voor nodig was zou Google hierdoor zijn neutraliteit verliezen. En dat wil Google niet.

iPhone-google-maps

Dus wordt Niantic afgestoten

Google zat dus met een dilemma. Willen ze het bedrijf behouden en met concurrenten gaan samenwerken (en ze dus wat voortrekken)? Of wil het bedrijf, dat met zaken als Magic Leap en Tango toch al inzet op augmented reality, het anders oplossen.

De laatste optie werd gekozen. Google stelde dat Niantic op de eigen benen moest gaan staan. Het zou dan gemakkelijker zijn om investeerders en kapitaal aan te trekken. Het zou beter zijn voor de ontwikkeling van de game.

En dat bleek ook waar. Nintendo stak geld in Niantic en het uiteindelijke resultaat is een succes! Maar de hele affaire laat wel zien dat er positieve en negatieve aspecten zitten aan de manier waarop Google/Alphabet opereert.

Pokemon-Go-F-WANT

Voordelen van startups en het zijn van Alphabet

Niantic heeft twee grote voordelen voor Google aan het licht gebracht. Zo laat Google zien dat het bedrijf een plek is waar startups kunnen groeien en succes kunnen boeken. Alphabet functioneert dus prima als plek om ideeën tot de werkelijkheid te vertolken. Daarbij kan Google investeren in een dergelijke startup. Daar kan geld mee worden verdiend. Maar:

De nadelen die voor Alphabet aan startups zijn verbonden

Het probleem met een startup is dat het eindproduct uiteindelijk buiten het straatje van Google kan liggen. Deze game is het schoolvoorbeeld. Daardoor stoot Alphabet de app af en verdienen anderen daar goud geld aan. Dus, hoe lost Google dit probleem op? Je wilt niet dat het resultaat van jouw geld en moeite telkens door concurrenten wordt geïnd.

Pokémon-Go-F-WANT

De reden dat Google Niantic heeft afgestoten is dus duidelijk. Wij begrijpen die keuze ook wel. Vooral als je ziet dat Google hier beter van wordt door middel van het investeren in het bedrijf én een reputatie als startup-hub. Maar is dat écht waar? Want velen zien dit ook als Google die een succesvol bedrijf zomaar op straat heeft gezet.

Wij denken het eerste en dat Google zich hier zeker aan heeft goed gedaan. Dat onderbouwden we eerder trouwens al door je uit te leggen waarom Apple en Google de grote winnaars zijn van Pokémon Go en niet Nintendo. Ga dus lekker zo door Google!

Reageer op artikel:
Waarom Google afstand nam van Niantic, het bedrijf achter Pokémon Go
Sluiten