De reden waarom Beats by dr. Dre zo duur zijn

Beats by dr. Dre wordt niet door iedereen gezien als een goede koptelefoon. Veel mensen vinden ze te duur en dat is ook logisch aangezien je zo driehonderd euro aan één audioset kunt uitgeven. Wat zullen ze daar een winst op maken denk je dan, maar dat valt nog vies tegen. Voor dat bedrag moet het materiaal worden gekocht en dan moet de headphone nog worden geproduceerd en verscheept. En als ze willen blijven innoveren met nieuwe modellen moet er ook geld in onderzoek worden gestoken.

Toch is dit maar een klein deel van de kosten die Beats maakt. Het meeste geld wordt namelijk in de marketing gestopt. Dit zijn niet simpele televisiereclames of advertenties in tijdschriften, dit is guerrilla marketing. Deze vorm van marketing hoeft niet perse duur te zijn, maar wel op de manier waarop Beats het aanpakt. Kun je je bijvoorbeeld de Olympische Spelen in London nog herinneren? Voor deze spelen kregen een aantal Engelse teams gratis Beats, wat de hoofdsponsor Panasonic niet echt kon waarderen. Hetzelfde gebeurde op het WK van 2014, maar deze keer was Sony niet zo blij. Het koppelen van beroemdheden aan je merk werkt erg goed, maar het kost wel wat. Beats besteedt dus bakken met geld aan naamsbekendheid, maar wie betaalt dat allemaal voor ze? Check het filmpje voor het antwoord. Youtube-gebruiker Marques Brownlee legt dit met behulp van een duidelijke analyse uit.

De conclusie is dus duidelijk. Waar je behoefte aan hebt is van invloed op de prijs. Betaal je graag voor de naam en het design? Of geef je niets om een merknaam en betaal je een stuk minder voor dezelfde audiokwaliteit.

Reageer op artikel:
De reden waarom Beats by dr. Dre zo duur zijn
Sluiten