Op naar een mooie toekomst: de ringweg als groene ader door de stad

Worden de ringwegen van Utrecht, Amsterdam en Rotterdam in 2030 groene verblijfsplekken met parken, terrassen en duurzame appartementen? TU Delft maakte een boek vol ontwerpen voor stedelijke ringwegen na 2030, wanneer de snelwegen enkel nog worden bereden door elektrische auto’s.

Ringwegen zijn doorgaans niet het mooiste stukje stad denkbaar. Sterker nog, meestal zijn het gedrochten die dwars door de stad lopen, overal een spoor van koolstofdioxide, geluidsoverlast en fijnstof achterlatend. Dat kan anders, dachten de branchevereniging van architecten (BNA) en de TU Delft. Samen onderzochten zij de toekomst van de ringwegen van Rotterdam, Amsterdam en Utrecht. Hun bevindingen werden gebundeld in de studie ‘Snelweg x stad’ dat afgelopen februari werd gepubliceerd.


Beeld: Snelweg x Stad

“We wilden vooral zien wat er allemaal mogelijk is,” zei Hans de Boer (TU Delft) tegen de Volkskrant. Wat als er straks alleen maar schone elektrische auto’s over de snelwegen zoeven? Kunnen de A10’s, A13’s en A27’s dan prettige verblijfsplekken worden die als groene aders door de stad lopen?


A28 – SCIENCE PARK (AMSTERDAM) Beeld: BENTHEM CROUWEL


Beeld: Snelweg x Stad

Zo bedacht architectenbureau UN Studio een levendig ontwerp voor de westelijke A10 in Amsterdam (zie afbeelding hierboven), waar je als het aan hen ligt in de toekomst via een slowstrip je elektrische of zelfrijzende auto parkeert. Vervolgens pak je een e-bike of zelfrijdende pod om de stad in te gaan. Hoe futuristisch.


A13 OVERSCHIE Beeld: MECANOO

Overschie is een Rotterdams stadsdeel dat wordt doorkruist door de vervuilende A13. Scholen moesten dicht door de slechte lucht, huizen zijn onverkoopbaar en de inkomens laag. Architectenbureau Mecanoo ziet een tweede leven voor Overschie als stadspark (zie afbeelding hierboven). Beplant de stroken naast de A13 en creëer zo een ‘snelwegpark’, zeggen zij.


A28 – STATION UITHOF (UTRECHT) Beeld: VERHOEVENCS


A10 – GOOISEWEG (AMSTERDAM) Beeld: NEXT

“Natuurlijk zijn niet alle milieuproblemen weg met elektrisch rijden,” zegt De Boer. “Elektrische auto’s scheiden ook fijnstof af, onder meer bij het remmen. De uitstoot kun je beperken door snelheidsreductie.” In het Amsterdamse hubplan wordt de maximumsnelheid zelfs gekoppeld aan de uitstoot: hoe meer fijnstof in de lucht, hoe langzamer je moet rijden.

Wie weet willen we straks niet meer binnen of buiten de ring wonen, maar óp de ring.

Dit artikel verscheen als eerste op Bedrock.nl.