Rutger Houweling
Rutger Houweling | LinkedIn 24 okt 2016

Hoe Red Bull mij heeft overtuigd dat de toekomst van de clubcultuur er rooskleurig uit ziet

Leuke clubavonden zijn schaars. Noem het subjectief, maar ik had de behoefte aan een avond waar écht alles samenvalt: de mensen, muziek, verlichting, geur en smaken. En dat was lang geleden. Afgelopen vrijdag wist een clubavond mij eindelijk weer eens te verrassen en op alle vlakken te bedienen. Red Bull heeft met ‘ADE Red Bull at Night Playrooms van 2016’ dé clubcultuur van de toekomst weten neer te zetten.

Een overgave aan onze zintuigen

Het draait deze avond allemaal om het prikkelen van onze zintuigen. Horen, zien, voelen, ruiken, proeven- al mijn zintuigen staan op scherp en werden door middel van moderne technologie met elkaar verboden.

Het begint bij binnenkomst al met een speciaal ontwikkelde parfum van ‘The French Nose’. Deze zat in mijn kluisje zodat mijn jas bij het verlaten van de club heerlijk ruikt. Een all senses diner van Benny Blistro, Misha Sukyas en Danil Nevsky zorgde voor smaakexplosies. 4DSOUND & King Shiloh Soundsystem en LA BOLLEUR zorgden tijdens de clubavond dat het gehoor en zicht werden verrast. BYBORRE maakte samen met de Amsterdamse dans-scene legende Mr. Wix en een team van internationale artiesten, koks, kunstenaars en wetenschappers de avond compleet.

BYBORRE documenteert clubervaring van de bezoeker

At Night Playrooms van 2016 was geen succes zonder de kunde van het Nederlandse textielstudio BYBORRE. Gevoel is wat ons betreft het meest onderschatte zintuig. Daarom was het zo nice dat de textielstudio in samenwerking met het CWI een zesde zintuig creëerde.

Een speciale polsband

Bezoekers werden bij binnenkomst van een speciale polsband met ingebouwde sensor voorzien. Hiermee werden de zintuigen vastgelegd om te kunnen zien welke zintuigen waar en op welk moment werden geprikkeld. Deze wetenschap gaat de clubscene van de toekomst beïnvloeden, omdat de gastheer ten alle tijde op de clubervaring van de bezoeker kan inspelen. Hier werd tijdens de avond volop mee geëxperimenteerd, wat bij mij voor veel euforische momenten zorgde.

De data die tijdens de avond werd gedocumenteerd kan ook achteraf met de gast worden gedeeld. Hierdoor krijgt de herinnering meer body.

Kristel van Kleef, Marketing Manager Red Bull, wist mij te verklappen dat mijn data in een BYBORRE sjaal wordt geïmplementeerd. De sjaal is nog niet binnen dus houd ons in de gaten om te ontdekken wat dit exact inhoudt.

The Overdrive Room

Tijdens de Red Bull at Night Playrooms kon ik mijzelf in verschillende zalen laten inspireren, waaronder ‘The Overdrive Room’. 4DSOUND ontwikkelde samen met muziekartiest J.G. Biberkopf en lichtartiest Meeus van Dis een geluidstheater. Dit ‘theater’ zat vol elementen uit de club- en ravecultuur door de bestaande geluidselementen te herschikken.

In dit theater werd het gedrag van het publiek verzameld en omgezet naar verschillende staten van activiteit van het geluid en licht in de kamer. Ging het bijvoorbeeld helemaal los dan werd er zodanig aan het geluid gesleuteld dat er weer een mooie balans met de grote zaal te ontdekken was. Dit was super vet gedaan!

Waarom is dit dan dé toekomst van de clubcultuur?

Het gaat er wat mij betreft om dat je tijdens een clubavond op alle fronten wordt verrast. De locatie, de aankleding, de verlichting, de cocktails, het geluid, de muziek, de mensen. Dan kun je eventueel stellen dat dit tijdens een ietwat aanschoten of spacende toestand niet van belang is, maar daar ben ik het helemaal niet mee eens.

Al je zintuigen worden continu geprikkeld, ook tijdens een beschonken toestand. Daar heeft het concept van de avond een grote rol in. Het ‘zesde zintuig’ zorgt vervolgens voor een extra dimensie door de herinnering van de avond persoonlijk te maken en je tijdens de avond in een persoonlijke extase te brengen.

Tijdens het Amsterdam Dance Event werd de toekomst van clubcultuur in twee avonden geschetst dus vroeg ik Kristel (Red Bull) en Mr. Wix hoe de toekomst van Playrooms eruitziet. Hoe nice is het namelijk dat ook jij dit op korte termijn kunt ervaren. Daar konden de twee nog niet te veel over loslaten, maar de kans is groot dat Red Bull een pop-up locatie voor een jaar in het leven roept om ook jou met deze clubcultuur kennis te laten maken. To be continued!

Wij dronken overigens een tijdje terug koffie met Borre en maakten een inspirerende video. Vind je misschien leuk!

Reageer op artikel:
Hoe Red Bull mij heeft overtuigd dat de toekomst van de clubcultuur er rooskleurig uit ziet
Sluiten