De topversie van de Jaguar F-Pace is krankzinnig (lekker)

Langgerekte sedans, geurende leren stoelen, hout zover het oog rijkt… jawel: dat is Jaguar. Nou, nee. Dat wás Jaguar. Het merk heeft enkele jaren geleden een transformatie ondergaan en de Jaguar F-PACE is wel de minst Jaguar-achtige Jaguar die Jaguar ooit heeft gebouwd. Zo, dat is eruit. Rijden met dat ding!

Wat is het?

Het is, jawel, Jaguars eerste SUV ooit. Waar het merk pak ‘m beet tien jaar geleden alleen nog maar statige sedans bouwde en van oudsher uit zijn voegen sprong van het vijftig plus appeal, ging het roer enkele jaren geleden radicaal om. Met dank aan Ian Callum. De 63-jarige ontwerper werkt als sinds 1999 bij Jaguar maar liet zien niet vies te zijn van een beetje vernieuwing.

Natuurlijk heeft Jaguar nog de XJ, maar ook die is hevig gemoderniseerd en in zijn kielzog komen nu modellen als de F-Type, Jaguar XF en XE. Jaguar heeft een nieuw elan en de F-PACE is daarvan het ultieme bewijsstuk. De dag is aangebroken dat je ook als twintiger of dertiger een Jaguar wilt en we kunnen je alvast verklappen: de Jaguar F-PACE is een schot in de roos.

Waarom is-ie tof?

Kijk, een armetierige motor zul je in deze wagen nooit aantreffen, maar we hoeven er niet omheen te draaien: de lekkerste F-PACE is de F-PACE S AWD en niet geheel toevallig was dat het model dat wij een week aan de tand voelden. Voor de aandrijving zorgt een blok dat je al kent uit de F-Type: de 380 pk sterke 3.0 liter V6 turbo.

Zo’n krachtpatser van een zespitter is in een SUV misschien nog wel veel leuker dan in een sportwagen. Als je een F-Type ziet, verwacht je immers dat-ie gaat als de donder. Maar zo’n forse en maar liefst 1861 kg. zware SUV? Je lacht je een scheur in je broek in deze wagen. Imposant is-ie sowieso, maar zijn prestaties zijn krankzinnig. Het is dat de elektronica het bij 250 km/u welletjes vindt geweest, anders denderde-ie vrolijk nog een tijdje door. En een sprint van 0-100 km/u in 5.5 seconden met dit ding is even episch als belachelijk.

Waar wij écht enthousiast van worden, is dat de motor niet met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Dat wil zeggen: het ding stuurt verrassend scherp. De F-PACE is een rijdende contradictie. Je zit als een vorst en torent boven het meeste verkeer uit, maar die machine in de neus denkt dat-ie met een lichte sportwagen te maken heeft. Wat kan dit apparaat gáán zeg. En het onderstel kan het aan, want overhellen doet-ie amper.

Maar laten wij niet vergeten dat dit een auto is die meer moet kunnen dan keihard knallen. En dat kan-ie. Hij is – we gaan het gewoon onomwonden zeggen – verschrikkelijk mooi. Zeker in het wit zoals wij ‘m hadden. Je trekt enorm veel bekijks met deze wagen. Wij ervoeren met de F-PACE wat wij eerder al voelden bij zijn stalgenoot Range Rover: deze auto combineert alles wat je wilt in één concept. Sportiviteit, uitstraling, luxe…. Waar de Range Rover meer een cruiser is, is de F-PACE zo sportief als een SUV kan zijn zonder uit balans te raken.

Jaguar F PACE

Kost dat?

Eh, geld. Veel geld. De Jaguar F-PACE S AWD staat voor ruim 110.000 euro in de prijslijst. Daar kun je nog zo een duizendje of twintig aan toevoegen als je los gaat op de optielijst. Even voor de beeldvorming: de Jaguar F-PACE is verkrijgbaar vanaf iets meer dan 55.000 euro. Dit is de absolute topversie en die hoort gewoon decadent te zijn. Bergen vermogen, enorme wielen en banden (moet je wel van houden, want je voelt alles), een heerlijk audiosysteem, alle rijhulp die je kunt bedenken, prachtige leren stoelen, sfeervolle ambient verlichting in talloze kleuren, een gigantisch panoramadak…. er is gewoon niets te wensen over.

Tot de komst van de F-PACE zouden wij blindelings de BMW of Porsche showroom in lopen voor een X5 of Cayenne, maar nu twijfelen we behoorlijk en die twijfel is heerlijk.

Dit artikel verscheen als eerste op Manners.nl.