Zuhre Orhon
Zuhre Orhon 17 feb 2016

De vernuftige en bizarre manieren waarop een vliegtuig wordt getest

We zitten wel eens in het vliegtuig zonder na te denken over hoe-ie wordt gemaakt. Misschien ken je ook het gevoel van lichte paniek die door je heen schiet wanneer je de vleugels ziet bewegen. Maakt je geen zorgen, want vliegen is veilig. Voordat een vliegtuig van de grond komt wordt het meerdere keren getest. Maar hoe? We kwamen er al snel achter dat er super bizarre methodes worden gebruikt. Lees verder en verbaas je om deze (buitengewone) methodes.

Shake, shake, shake

We lijken een lichte vorm van paniek te krijgen zodra we de vleugels een beetje té veel zien bewegen. In principe is deze angst ongegrond als je ziet wat deze vleugels doormaken totdat ze in gebruik gaan. Het is best gaaf als je weet dat een vleugel op en neer wordt gebogen tot-ie niet meer kan. En dat is om je gerust te stellen een flink eind! Geen paniekaanval meer, de volgende keer dat je de vleugels ziet dansen weet je dat ze de druk wel aan kunnen!

Bron: Gizmodo

Zelf met de bliksem inslaan

Een gemiddeld passagiersvliegtuig wordt zeker één keer in het jaar geraakt door bliksem. Dit vertellen we je natuurlijk niet om je bang te maken, maar om te illustreren dat vliegtuigproducenten ook hier rekening mee houden. Daarom moeten deze transportmiddelen op blikseminslagen worden getest. Dit wordt gedaan door de panelen van het vliegtuig te laden met elektriciteit van bijna honderdduizend ampère. Een Boeing kan bijvoorbeeld op twee manieren worden getest. De eerste is bliksem in het vliegtuig laten inslaan met de kracht van twee megavolt om de gevolgen te zien tijdens een vlucht. De tweede is een blikseminslag aan de buitenkant met een sterkte van vijftig tot zestig kilovolt. Na een dergelijke test weet je zeker dat jouw vliegtuig tegen een bliksemstootje kan.

Chicken Gun

Dit is een van de meest bizarre manieren om de motor te testen. De Chicken Gun is letterlijk wat de naam belooft; een kanon die kippen schiet. Ja, je leest het goed. Dode kippen worden met een kanon in de werkende motoren geschoten om een soortgelijke gebeurtenis in de lucht te simuleren. Het komt namelijk vaak voor dat een groep trekvogels tussen de propellers van vliegtuigen komen vast te zitten. Dit kan zorgen voor een uitgevallen motor en een noodlanding. Niet al te best dus. Met de Chicken Gun worden de motoren getest om te zien of ze hiermee om kunnen gaan. Dit gebeurt trouwens niet enkel voor de motoren. Hetzelfde principe wordt toegepast om te checken of vogels niet door de ramen van bijvoorbeeld de cockpit heen vliegen bij een botsing!

Crashen

Eén van de meest zeldzame vormen van vliegtuigtesten is het laten neerstorten van een vliegtuig. Tot nu toe is dit twee keer gedaan. De reden om een vliegtuig neer te halen is simpelweg om te zien welke passagiers een grotere kans hebben om dit te overleven. Het eerste experiment werd in 1984 uitgevoerd en de tweede in April 2012. Wij hebben hier onlangs een artikel over geschreven. Hier kun je lezen op welke plekken in het vliegtuig je het veiligst bent tijdens een ongeluk.

Dit waren de interessante (en af en toe bizarre) methoden om een vliegtuig te toetsen. Nu je weet dat een vliegtuig aan dergelijke tests onderhevig is kun je vast met een geruster hart vliegen. Kijk je alweer uit naar je volgende vlucht? Lees dan snel verder hoe je op het dak van een vliegtuig kunt chillen. Dat geeft de reis een extra dimensie mee!

Reageer op artikel:
De vernuftige en bizarre manieren waarop een vliegtuig wordt getest
Sluiten