Dead or Alive 6 Review: Knokt er ouderwets op los

Games Jelle van Es 4 mrt 2019

De Dead or Alive-reeks gaat terug tot op de eerste PlayStation, maar werd pas groot met Dead or Alive 2 op de PlayStation 2 en Dreamcast. De serie heeft eigenlijk altijd wel gedraaid om de vrouwelijke personages en de grootte van de borsten. Vandaag de dag kom je daar als ontwikkelaar niet mee weg. En dat wist de ontwikkelaar ook. In de weg naar de release van Dead or Alive 6 toe maakte ontwikkelaar Team Ninja duidelijk dat de game zou gaan draaien om het vechtsysteem en dat het niet meer zo seksistisch zou zijn.

Nu is het zo dat de meeste personages iets meer kleding dragen, maar alsnog zitten er dingen in zoals rokjes die opwaaien en kleding die kapot gaan die typisch Dead or Alive zijn. Het is zeg maar iets typisch Japans. Dat gezegd hebbende is het een fijne vechtgame, die hier en daar ook wel wat beperkingen heeft. Dit is wat me is opgevallen

Genoeg personages in Dead or Alive 6

In Dead or Alive 6 zijn meer dan twintig personages te vinden. Dat zijn er eigenlijk wel genoeg. Voor elke soort speler is wel wat wils. Je hebt de grote sterke, maar langzame personages en de snelle sierlijke meisjes, die niet heel erg hard slaan. Ikzelf blij toch altijd een liefhebber van Kasumi die snel en wendbaar is, maar ik heb zeker ook andere personages kunnen uitproberen. Bovendien is het een aantal waarbij je na een tijdje redelijk goed weet wat voor soort combo’s een tegenstander uit de mouw kan schudden.

Dead or Alive 6

Vechtsysteem werkt goed

Het vechtsysteem van Dead or Alive 6 is dik in orde. In zijn basis kun je redelijk snel en gemakkelijk combinaties maken. Binnen de kortste keren gooi je er combo’s uit waarbij je een paar keer slaat en het afmaakt met een venijnige trap. Er zit echter ook een dieper systeem in, waarbij je aanvallen van de tegenstanders kunt counteren en zo de aanval overneemt. Zeker wanneer je na een tijdje online wilt gaan spelen, is het een must om te begrijpen hoe dit werkt. Maar als nieuwkomer, zul je de eerste paar uur gewoon lol hebben met korte en snelle potjes.

Dead or Alive 6

Fijne close ups

Dead or Alive 6 kent daarnaast ook een energiemeter. Wanneer die vol is gelopen, dan kun je een superaanval er uitgooien. Daarvoor hoef je geen speciale knoppencombinatie uit je hoofd weten. Een simpele druk op de knop en je voert hem uit. De actie wordt dan via een close up getoond en ziet er waanzinnig uit. Het is ook het moment waarin je kunt zien hoe goed details in de game zijn. Gezichtsanimaties, zweet, haar en viezigheid kun je allemaal prachtig zien en zorgt voor een rijke ervaring. Bovendien geeft het veel voldoening wanneer je een potje op zo’n manier kan beëindigen.

Dead or Alive 6

Story Mode is wat karig

Een vechtgame moet vandaag de dag meer hebben dan een goed vechtsysteem en veel personages. Je wilt ook op het gebied van modi wat te doen hebben. Er zit een Story Mode in Dead or Alive 6, maar helaas is die nogal karig. De tussenstukjes waarin het verhaal wordt verteld zijn kort en nietszeggend en is een gemiste kans. Ook de Dead or Alive Quest-modus, waarbij je te maken krijgt met verschillende uitdagingen, heeft niet veel om het lijf en is een gemiste kans om echt iets boeiends neer te zetten. Games als Mortal Kombat en Injustice hebben bewezen dat een verhaal in een game echt kan.

Dead or Alive 6

Voelt erg aan als zijn voorganger

Een ander probleem dat Dead or Alive 6 heeft, is dat het nogal hetzelfde aanvoelt. Wanneer je een nieuwkomer in de serie bent, is dat geen probleem, maar als je kijkt naar de personages (er zijn twee nieuwe personages), het vechtsysteem, de unlocks die je kunt vrijspelen en meer, dan is het wel wat meer van hetzelfde. Natuurlijk, het ziet er een stuk beter uit, maar voor een serie waarvan het laatste deel bijna zeven jaar oud is, had ik gehoopt dat het toch wat meer vernieuwing zou kennen.

Dead or Alive 6

Dead or Alive 6 is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.