Jelle van Es | LinkedIn Gaming 13 dec 2017

Dead Rising 4 Frank’s Big Package review: Frank the Tank

Vorig jaar maakten we kennis met Dead Rising 4, waarin good old Frank West weer de hoofdrol wist te pakken. Met hem begin de serie ooit op de Xbox 360. Destijds was het een game die perfect de kracht van de nieuwe spelcomputer toonde met veel verschillende zombies tegelijkertijd op het beeldscherm. Ook had het een mooie mix tussen spanning en over de top humor. Dead Rising 4 Frank’s Big Package probeert dat terug te brengen.

Daar slaagt het gedeeltelijk in. Anno 2017 verwachten we iets meer van een game dan enkel een grote hoeveelheid zombies die je op een creatieve manier kunt afmaken. Toch is dat wel de rode draad door de game. Zeker aan het begin had ik daar geen probleem mee, maar na een paar uur spelen moet je wel constanteren dat het soms gewoon niet zo goed uitkomt. Dat gezegd hebbende, zijn er ook genoeg redenen om lol te beleven met Dead Rising 4 Frank’s Big Package.

Frank the Tank

Laten we beginnen met het personage Frank, dat vanaf het begin in de smaak valt. Hij is een vent die enerzijds worstelt met zijn verleden. Hij vindt zichzelf de held van de eerste Dead Rising, maar die erkenning heeft hij nooit gekregen. En nu wordt hij beschuldigd van het begaan van misdaden en wordt hij tegelijkertijd ook gezien als de uitgelezen persoon om een nieuwe Zombie-uitbraak En dus gaat hij weer op pad, tegen wil en dank. Maar juist dat cynische past heel goed bij het idee. Je bent de chagrijnige, maar rationale guy in één grote berg aan chaos.

Dead Rising 4 Frank's Big Package

Combineer wapens

Het is fijn om een granaat op een groep aan vijanden te gooien. Of met een honkbalknuppel losgaan. Het is echter interessanter om verschillende onderdelen met elkaar te combineren om zo een soort van superwapen te maken en daarmee chaos te creëren. De creativiteit daarin is groot en je komt soms de meest waanzinnige dingen tegen. En dan is het heerlijk om een grote groep aan vijanden tegelijkertijd aan te gaan.

Genoeg sterkere vijanden

Gelukkig kom je niet alleen maar simpele vijanden tegen. Al snel kom je zogenaamde Fresh Zombies tegen, die een stuk sneller en agressiever zijn. En dat is nog maar het begin. Ook kom je redelijk wat menselijke vijanden tegen, die hun eigen beweegredenen hebben om in de shopping mall los te gaan. En omdat je geen oneindig kogels hebt en je wapens langzaam maar zeker kapot gaan wanneer je ze gebruikt, moet je goed nadenken wanneer je wat doet in de game.

Steeds beter worden in Dead Rising 4 Frank’s Big Package

Achter het systeem van telkens wapen pakken om je vijanden aan te kunnen, kun je ook levelen door vijanden te verslaan en goede foto’s te maken van alles wat je er om je heen gebeurt. Hogere levels geven je de mogelijkheid om vaardigheden vrij te spelen en zo beter te worden. Het is nergens echt revolutionair, maar sommige vaardigheden zijn een mooie drijfveer om door te gaan.

Dead Rising 4 Frank's Big Package

Genoeg content

En er is genoeg te doen in de game. De basisgame van Dead Rising 4 is al behoorlijk groot en op de PlayStation 4 krijg je in Dead Rising Frank’s Big Package ook gelijk alle dlc die voor de game is uitgebracht. Zo kun je bijvoorbeeld wapens en outfits vinden van helden uit andere Capcom-games en kun je een lekker potje mini-golfen. Gewoon, omdat het kan. Dit is een game waar je met gemak tientallen uren in kwijt kunt.

Dead Rising 4 Frank's Big Package

Dead Rising 4 Frank’s Big Package is nu beschikbaar voor de PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan zeker onze uitgebreide gamingpagina.