Death Stranding PlayStation 5: subtiele verbeteringen maken het must-have

Games Jelle van Es 28 sep 2021

De PlayStation 5 heeft in zijn eerste jaar al heel wat interessante games voorgeschoteld gekregen. Een deel daarvan zijn gloednieuwe ervaringen, die perfect laten zien waartoe de spelcomputer in staat is. Maar je hebt ook heel wat games die al eerder uitkwamen op de PlayStation 4 en een tweede kans krijgen. Dat is het geval bij Death Stranding.

Death Stranding: Director’s Cut is niet uitgebracht omdat de game het slecht heeft gedaan op de PlayStation 4. Het is vooral een geval van een ontwikkelaar die meer uit de game wilde halen en nu een uitgebreidere versie op de markt heeft gebracht. En zodoende ben ik voor de derde keer (ik heb hem ook nog op de pc gespeeld) met de game aan de slag gegaan. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen aan de PlayStation 5-versie van de game.

Death Stranding: Director’s Cut Review

Ziet er waanzinnig goed uit

De originele Death Stranding was al een game die ik er goed uit vond zien. Maar deze PlayStation 5-versie doet er een schepje bovenop. De wereld wordt in een mooie 4K-resolutie met HDR op het beeldscherm getoond en dankzij de photomodus zul je regelmatig even stilstaan en een mooi beeld schieten van hetgeen dat je ziet. Ook de framerate is hoog en stabiel, waardoor je constant getrakteerd wordt op een game die op visueel gebied er dik in orde uit ziet.

Na Zelda en Super Mario, komt er opnieuw een grote game naar het witte doek
Een mooie game (Afbeelding: Kojima Productions)

Maakt goed gebruik van de DualSense-controller

Een ander interessant punt van de PlayStation 5-versie van Death Stranding is dat hij uitstekend gebruik maakt van de mogelijkheden die de DualSense-controller biedt. Zo voel je perfect over wat voor soort ondergrond je loopt. Stenen voelen daarbij echt heel anders aan dan wanneer je door de sneeuw loopt. Ook helpt het dat er geluid door de controller komt dat goed past bij hetgeen dat er op het beeld verschijnt. Op die manier komt de game nog beter tot leven en ga je meer op in het geheel.

Je voelt de game (Afbeelding: Kojima Productions)

Iets meer verhaal in Death Stranding op de PlayStation 5

Death Stranding is een game die altijd om verhaal heeft gedraaid. Je wordt namelijk doodgegooid met cinematics. Voor de liefhebbers die er meer uit willen halen, is het goed om te weten dat er wat extra verhaal in deze PlayStation 5-versie is gestopt. Er is een nieuwe fabriek te ontdekken waar verschillende missies te spelen zijn. Deze draaien iets meer om stealth, waarmee ontwikkelaar Hideo Kojima een duidelijke ode geeft aan de oude Metal Gear Solid-games. Het is een stuk die je heel wat nieuwe vragen geeft en gelukkig ook want antwoorden, waarmee het een mooie toevoeging is aan het geheel.

Nieuwe uitdagingen (Afbeelding: Kojima Productions)

Handige nieuwe tools

Een belangrijk onderdeel van Death Stranding is dat je voorwerpen verzamelt en die vervolgens kunt gebruiken om dingen te bouwen. Zo heb je nu de zogenaamde Buddy Bot. Het is een robot die meeloopt met de speler en waar je voorwerpen op kan plaatsen. Het is echter ook mogelijk om er plaats op te nemen, wanneer je Stamina bijvoorbeeld erg laag is en je nog wel op een bepaalde plek moet komen. Het is een superhandige toevoeging. Daarnaast heb je ook nog de Cargo Catapult. Deze geeft je de mogelijkheid om voorwerpen naar een bepaald gebied toe te schieten, waarna je ze daar weer oppikt en ze verder brengt. Handig wanneer je eerst door een bepaald gebied moet gaan met veel rotsen. Door de katapult schiet je ze over dit gebied heen en kun je ze daar oppakken.

Buddy Bot! (Afbeelding: Kojima Productions)

Het blijft een unieke ervaring

Tot slot wil ik in deze review andermaal benadrukken dat Death Stranding echt een unieke game is. Het is het beste wanneer je hem voor het eerst speelt op de PlayStation 5, want dan ervaar je hoe de game anders is dan andere games die je hebt gespeeld. Maar ook wanneer je hem voor de tweede keer speelt is het nog altijd een unieke ervaring. De verschillende verhaalelementen, de dingen die je in de game kunt doen, de indirecte samenwerking met andere spelers in de wereld en ga zo maar door. Het is een game zoals geen ander en daarmee een absolute aanrader.

Gebruik je nieuwe tools goed (Afbeelding: Kojima Productions)

Death Stranding is nu beschikbaar op de PlayStation 5. Wil je meer lezen over games voor dat platform? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.