Jelle van Es
Jelle van Es | LinkedIn Gaming 24 okt 2017

WANT Chat: wij spraken Jesse van Dijk, Nederlandse ontwikkelaar van Destiny 2

Vorige maand konden we aan de slag met Destiny 2, die destijds uitkwam op de PlayStation 4 en Xbox One. Het is een toffe game, waar we nu een maand later van zien dat er genoeg nieuwe content op wordt uitgebracht. Maar het zijn niet de enige platformen waar de game op uitkomt. Vanaf 24 oktober is de game ook beschikbaar voor de pc.

Destiny 2

De release op de pc was voor ons een goed moment om even te praten met Jesse van Dijk. Jesse is al een paar jaar werkzaam bij Bungie als zogenaamde Concept Art Lead, waar hij aan Destiny werkt. Na een paar jaar hard te hebben gewerkt aan Destiny 2, geniet hij nu van een maand vakantie in Nederland, om daarna weer terug te gaan naar Seattle en te werken aan nieuwe projecten.

Hij geeft aan daar zin te hebben. Het voelt een beetje als een nieuw begin. Momenteel speelt hij de game zelf heel veel. Natuurlijk, tijdens het ontwikkelingsproces ben je ook met van alles bezig, maar zodra een game uit is en je met velen er op kunt duiken, is het toch anders. Bepaalde aspecten kun je volgens hem alleen waarnemen als je het als gebruiker ervaart. Zo heeft hij in Nederland zelf de game gekocht, om zo het hier te kunnen spelen met zijn Amerikaanse collega’s. Daarbij is het 80 procent voor de lol en 20 procent voor werk, zo eerlijk is hij dan weer wel.

Flink ontwikkelingsproces

Bij een game als Destiny 2 zijn de ontwikkelaars zo’n twee tot drie jaar bezig geweest voordat de game uit is. In zo’n proces ben je als ontwikkelaar eerst in de anonimiteit bezig, vervolgens heb je de onthulling en daarna is de game uit. Ik was benieuwd naar welk gedeelte van het proces Jesse de beste herinneringen heeft: ‘Er zijn momenten binnen het productieproces waarbij verschillende onderdelen die verschillende teams maken samenkomen en als het dan blijkt dat het werkt, dan is dat natuurlijk supertof. Soms kan het iets heel kleins zijn, soms iets heel groot, maar het geeft je in alle gevallen een heel goed gevoel, het zijn kleine victorymomenten. Wat wel heel raar is aan het ontwikkelen van een game op deze schaal, is dat alle onderdelen elkaar sterker maken.

Destiny 2 live action

Voor Destiny maakte Bungie natuurlijk Halo en waren er verschillende playtests in een week gehouden. Daarbij konden verschillende groepen er mee aan de slag. Zo kon het zijn dat er een groep op maandag speelde en vervolgens een andere groep weer op dinsdag losging. Die groep van dinsdag speelde dan met een versie waarin er bijvoorbeeld betere lichteffecten waren verwerkt. Dan kreeg je als feedback dat geluidseffecten zoveel beter waren, terwijl daar niks aan veranderd was. Met andere woorden, één bepaald onderdeel kon er voor zorgen dat de perceptie van de rest een stuk beter was.

Ik geef dit voorbeeld om aan te geven dat het spel voor ons lange tijd vooral een goed idee is, totdat het echt bijna af is. Dan zie je pas hoe goed het resultaat is en kun je er een goed beeld bij vormen. En dat geeft dan ook weer veel voldoening.

Energie

Werken aan een game als Destiny 2 lijkt mij enorm leuk om te doen, maar het lijkt me ook superzwaar om met een groot team aan zo iets groots te werken. Daarom was ik benieuwd wat Jesse nou energie gaf.

Destiny 2

Individueel vind ik het bouwen van werelden in de breedste zin het leukste om te doen. Vroeger deed ik dat al snel door werelden te tekenen, nu doe ik dat samen met een team. In Destiny 2 is het prachtig om te zien om gecombineerd enthousiasme om te zien dat resulteert in een wereld waar ik zelf nooit op was gekomen.

Werken bij een grote studio

Nu is Bungie een grote studio die al een tijdje meegaat. Zoals gezegd waren zij tot en met Halo ODST verantwoordelijk voor die serie, om vervolgens als onafhankelijke studio door te gaan. Nu werken zij voornamelijk aan Destiny, waarbij uitgever Activision Blizzard vooral de geldschieter is, maar als studio geen onderdeel uitmaakt van die uitgever. Ik was benieuwd naar wat volgens Jesse de kracht is van een studio als Bungie.

Destiny 2

Ik denk dat veel mensen niet helemaal een goed beeld hebben van Bungie. Het is groot ja, maar qua cultuur is het er erg warm, heel open en creatief. Individuele wensen staan centraal. Het is daarnaast dus inderdaad onafhankelijk, je zou het eigenlijk een Indie moeten noemen. De creatieve vrijheid is daarbij heel belangrijk. De mogelijkheid om zelf te kunnen beslissen over hetgeen dat we bouwen is één van de belangrijkste pilaren van de studio.

Wil je meer weten over Destiny 2? Lees dan zeker onze uitgebreide review.

Reageer op artikel:
WANT Chat: wij spraken Jesse van Dijk, Nederlandse ontwikkelaar van Destiny 2
Sluiten