Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 28 aug 2018

Disney onthult plannen voor Netflix-killer ?

Steeds meer details rondom Disney’s aankomende streamingdienst duiken op. Oftewel, de Netflix-killer van de entertainmentgigant. Ondertussen sleutelt Apple ook achter gesloten deuren aan Apple Video.

Disney onthult plannen voor Netflix-killer

Disney CEO Bob Iger heeft nog eens bevestigd hoe belangrijk de streamingdienst is. Sterker nog, het is Disneys hoogste prioriteit voor 2019. Maar hoe versla je na al die jaren nog een gevestigde naam als Netflix?

Iger licht in een uitgebreid verslag van Variety een tipje van de sluier op. Het hele artikel is een aanrader, want vrijwel elke grote concurrent van Netflix komt aan het woord. Voor nu vatten we Disneys ambitieuze plannen voor je samen.

?Psst: zo kun je bijna gratis Netflix kijken

De CEO van de entertainmentgigant geeft vooral aan wat zijn streamingdienst niet zal doen. Bestaande film en series van Disney zullen niet van andere diensten getrokken worden. Dan hebben we het dus vooral over samenwerkingen, zoals de Marvel-series op Netflix en series zoals The Gifted en Runaways.

Disney Bob Iger
Disney CEO Bob Iger

Ook is nogmaals bevestigd dat Disneys service goedkoper wordt dan Netflix. Althans, aan het begin. Iger geeft aan dat de dienst aanvankelijk nog niet veel originele content zal hebben, en dat daarom de prijs dus ook lager zal liggen.

Wanneer de bibliotheek wel goedgevuld is en een significant marktaandeel veroverd is, zal de prijs waarschijnlijk stijgen. Gezien de flinke kas van de Amerikaanse gigant kan dit een effectieve manier zijn om Netflix snel af te troeven.

We gaan eerst lopen, voordat we gaan rennen

Kwaliteit boven kwantiteit

Disney wil vooral gaan voor kwaliteit, in plaats van kwantiteit. Daarvoor zal het vooral afhankelijk zijn van zijn grote franchises, die meestal onder Pixar en Marvel vallen.

“We hebben de luxe dat we ons product kunnen vullen met content die onder die merken valt, of die we onder die merken gaan produceren. Dat zorgt natuurlijk voor meer vraag, en maakt het mogelijk om niet zo zeer in de volume-game te gaan zitten, maar in de kwaliteits-game,” aldus Disney CEO Bob Iger.

We weten al dat het bedrijf aan exclusieve films voor zijn dienst werkt, zoals Sword in the Stone. Ook zijn minstens vijf originele series in ontwikkeling, inclusief een Star Wars-serie van Game of Thrones-proporties.

Star Wars Identities

Ambitieus, maar toch benadrukt Iger dat Disney niet overhaast op de kwantiteit wil gaan zitten: “We gaan eerst lopen, voordat we gaan rennen.”

Disney gaat dus vooral uit van de kracht van zijn bestaande en aankomende films. Captain Marvel, The Lion King en Frozen 2 komen allemaal na hun bioscooprelease exclusief naar Disneys streamingdienst. Dat geldt ook voor andere films van de gigant, nadat hun licenties op andere streamingdiensten aflopen.

De grote vraag blijft of consumenten voor twee streamingdiensten willen betalen. Analisten voorspellen dat de dienst 40 miljoen abonnees nodig heeft die allemaal zes dollar per maand betalen, om überhaupt de kosten eruit te halen. Dan pas kan er winst gemaakt gaan worden. Op naar 2019!

 

Reageer op artikel:
Disney onthult plannen voor Netflix-killer ?
Sluiten