Disney+ ziet Netflix als rolmodel en dat is alles behalve voordelig voor jou

Films & Series Noah Korevaar 11 aug 2022
Leestijd: 3 minuten

Na Netflix heeft ook Disney+ bekendgemaakt dat er een nieuw abonnement met advertenties komt. Helaas komt die verandering gepaard met slecht nieuws: je huidige abonnement wordt duurder.

Opeens zijn we weer terug bij af.

Streaming-landschap versplintert

De jaren nadat Netflix zijn debuut maakte in Nederland, kon je op die ene streamingdienst een rijk aanbod aan topfilms vinden. Er was immers weinig concurrentie, en studio’s sloten graag deals met het bedrijf. Een extra inkomstenbron is immers nooit verkeerd.

Nu, zo’n negen jaar later, ziet het streaming-landschap er compleet anders uit. Diezelfde studio’s beseften dat ze de boot niet konden missen en lanceerden stuk voor stuk hun eigen Netflix-equivalenten. HBO Max, Disney+, Paramount Plus en ga zo maar door.

Obi-Wan Kenobi Star Wars Disney+ Ewan McGregor
Ewan McGregor als Obi-Wan Kenobi. (Afbeelding: Disney)

Het leidde in de afgelopen jaren precies tot de gefragmenteerde markt en een versplinterd aanbod zoals we dat gewend waren van kabeltelevisie. Allerlei pakketen, zenders en exclusives, maar nu ook nog eens verspreid over allerlei apps.

Abonnement met advertenties

Het wordt nog erger. De tijd van onbeperkte groei en toekomstpotentie binnen streamingland lijkt voorbij. Netflix maakte eerder dit jaar tegenvallende groeicijfers bekend. Om de boel te redden gaat de streamer alsnog een abonnement met reclame introduceren, waarover je hier meer kunt lezen. Ja, advertenties tussen je favoriete content.

Het hek lijkt van de dam, want Disney heeft afgelopen nacht vergelijkbaar nieuws bekendgemaakt. Tegenover aandeelhouders meldde het bedrijf twee grote nieuwtjes die je als consument als vrij slecht nieuws zou kunnen beschouwen.

Disney+ gaat veranderen

Het eerste nieuwtje is dat Disney+ een nieuw abonnement gaat introduceren op 8 december. Dat nieuwe abonnement gaat 7,99 dollar kosten (Europese prijzen zijn nog niet bekend) en komt gepaard met advertenties.

Waar moet je dan aan denken? Disney-CEO Bob Chapek lichtte toe dat het om een “lage frequentie aan advertenties gaat, om ervoor te zorgen dat kijkers een geweldige ervaring hebben.” Concreter betekent het dat abonnees maximaal vier minuten aan advertentieblokjes krijgen per uur dat ze films of series aan het streamen zijn.

Lightyear Disney
Buzz Lightyear gaat voorbij de sterren! (Afbeelding: Disney)

Ook goed om te weten: kinderprofielen zullen advertentievrij blijven. Wellicht is dat meteen een mooie truc om te onthouden voor in december. Ook via het profiel van je kind kun je immers de nieuwste Pixar-films streamen.

Prijsstijging voor jouw abonnement

En het tweede nieuwtje dan? Oplettende lezers zal al opgevallen zijn dat de prijs van het nieuwe advertenties-abonnement exact de prijs is van het huidige abonnement. Daarmee heb je meteen het slechte nieuws te pakken: het abonnement met advertenties neemt de plaats in van het abonnement dat jij nu hebt, en de optie zonder advertenties wordt in december duurder.

Ja, een prijsstijging.

Het abonnement zonder advertenties gaat 10,99 dollar kosten in Amerika. Het is nog niet bekend wat Disney in Europa gaat doen, maar op dit moment zijn de prijzen van Amerika en Nederland ook gelijk als je het dollarteken verwisselt voor het euroteken. De kans is dan ook enorm groot dat je vanaf 8 december ook 10,99 euro gaat betalen voor je abonnement. We houden je op de hoogte!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen