Waar Netflix 7 jaar over deed, doet Disney+ in slechts vijf maanden

Disney+ heeft een indrukwekkende mijlpaal behaald. In vijf maanden tijd krijgt de dienst het voor elkaar om meer dan 50 miljoen abonnees aan zich te binden. Iets waar Netflix aanzienlijk langer voor nodig had. De streamingdienst deed er zeven jaar over.

Toch is de mijlpaal logisch te verklaren voor Disney+. Net als het feit dat Netflix er heel veel langer over deed overigens. We leggen het je uit in dit artikel.

Disney+ meer dan 50 miljoen abonnees

Disney+ heeft een mijlpaal behaald met de 50 miljoen abonnees dat het platform nu heeft. In februari dit jaar werd bekend dat er al 28 miljoen abonnees gebonden waren aan de streamingdienst. Dat aantal is dus in een tijdstek van ongeveer twee maanden dus bijna verdubbeld.

Dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat Disney+ is uitgebreid. Internationaal gezien is de streamingdienst namelijk verder uitgerold. Het Verenigd Koninkrijk, India, Duitsland, Italië, Spanje, Zwitserland en Oostenrijk kunnen bijvoorbeeld sinds kort aan de slag met de dienst. Daarbij werd de lancering in Frankrijk uitgesteld wegens zorgen om de belasting van het netwerk. Maar ook daar is de dienst nu beschikbaar. Echt een groot verschil ten opzichte van februari, toen de dienst nog beperkt beschikbaar was (in de VS, Canada en Nederland).

The Mandalorian seizoen 2 Disney Disney Plus
De Mandalorian (Afbeelding: Disney / LucasArts)

De zeven jaar van Netflix: logisch te verklaren?

Het is een indrukwekkende mijlpaal waar Netflix zeven jaar over deed. Maar de vraag die sommige mensen zich misschien stellen is: deed Netflix het zo slecht of doet Disney+ het zo goed? En voor beide gevallen valt daar eigenlijk weinig voor te zeggen. Het is vooral de markt die veranderd is.

Netflix heeft de manier waarop wij films en series kijken flink veranderd. Maar om dat te bereiken was er wel wat tijd nodig. Zo lanceerde de streamingdienst bijvoorbeeld in 2007 in de Verenigde Staten. Eer wij er in Nederland mee aan de haal konden gaan was het 2013, maar liefst zes jaar later. Sinds de internationale uitrol is de streamingdienst exponentieel gegroeid. Inmiddels kent de dienst bijvoorbeeld 167 miljoen abonnees en kunnen de meeste mensen niet meer zonder.

Wat dat betreft is Disney+ heel slim ingestapt. Het gebruikte de eigen naam, producten en populariteit om in te stappen in het spelletje dat Netflix groot gemaakt heeft. Het ging van start in de Verenigde Staten, Canada en Nederland. Binnen vijf maanden zijn alle bovengenoemde landen daar bij gekomen. De markt is groter, dus de stappen zijn groter. En zeker met het feit dat het grootste deel van de wereld nu thuis moet blijven, is het logisch dat Disney+ veel sneller groeit dan Netflix. Al maakt dat het niet minder indrukwekkend.

Zelf Disney+ eens uitproberen of gewoon direct aanschaffen. Dat kan via deze link!

Reageer op artikel:
Waar Netflix 7 jaar over deed, doet Disney+ in slechts vijf maanden
Sluiten