Disney zet de entertainmentindustrie op stelten: ‘focus op streaming content’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F02%2FMulan-live-action-trailer-Disney.jpg)
Disney heeft vandaag in een persbericht een gigantische stap aangekondigd. Het bedrijf, dat voornamelijk bekendstaat om zijn bioscoopfilms, lijkt de focus binnen het bedrijf te verleggen. Het huis van de muis richt zich vanaf nu op content voor zijn eigen streamingdienst Disney+.
De zet van Disney heeft niet alleen impact op het bedrijf zelf, maar op de gehele entertainmentindustrie. Het is een duidelijk beeld van waar de markt zich naartoe beweegt. Dat een van de grootste bedrijven op dat gebied reorganiseert met de digitale markt in gedachten zegt heel erg veel.
Disney reorganiseert en richt zich op streaming content
Disney kondigt de reorganisatie door middel van een persbericht aan. Het is een gigantische stap voor de gehele entertainmentindustrie, maar niet eentje die we niet aan zagen komen. Het Amerikaanse bedrijf was al tijden bezig met de transitie, gezien de introductie van zijn nieuwe streamingdienst. Disney+ was de focus voor een aantal grote nieuwe producties en ook de traditionele bioscooplanceringen werden overgeslagen. Iets dat dankzij het coronavirus het afgelopen jaar steeds meer gebeurde. Zo werd de veelbesproken life-action versie van Mulan niet vertoond in de bioscoop, maar konden abonnees de film direct huren via de streamingdienst. Totaal geen vreemde ontwikkeling gezien het feit dat bioscopen amper bezocht werden, producties stil kwamen te liggen en de streamingdiensten populairder werden dan ooit te voren.
Het is een duidelijk beeld dat de toekomst van de entertainmentindustrie elders ligt dan voorheen gedacht. Het digitale tijdperk weet ook Hollywood te bereiken en ondanks producties langzaamaan weer van start gaan, lijken de afgelopen maanden de ogen van Disney nog meer geopend te hebben. Disney CEO Bob Chapek laat in het bericht weten dat de transitie sowieso plaat zou hebben gevonden. Wat dat betreft heeft de huidige pandemie de plannen niet zo zeer gewijzigd. Wel weet COVID-19 het tempo waarop deze transitie plaatsvindt te versnellen. Disney maakt de stap en gaat met deze reorganisatie dus voornamelijk content produceren voor Disney+.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F11%2FDisney-Plus-logo.png)
Een gigantische stap voor het bedrijf dat toch wel lang vast bleef houden aan het oude recept. Hiermee zijn de recente ontwikkelingen dus ook een gigantische stap voor de gehele industrie. De verwachting is dan ook dat veel bedrijven het voorbeeld van Disney in de komende maanden gaan volgen.
Doen waar ze goed in zijn
Volgens Bob Chapek verandert er voor de productie-divisie van Disney niet heel erg veel. “Zij blijven doen waar ze goed in zijn: het produceren van films en series”, zo laat hij in het persbericht weten. Maar op gebied van distributie verandert er een hoop. Er wordt door deze afdeling gekeken waar deze producties precies gedistribueerd kunnen worden. Waar de vraag voorheen was in welke bioscoopzalen de films te zien zouden zijn, is het nu de vraag op welke manier mensen ze in de woonkamer kunnen bewonderen. Gaat een nieuwe film naar Disney+, Hulu of ESPN+, zal de vraag nu zijn.
De verwachting is niet dat het Amerikaanse bedrijf de bioscopen volledig links laat liggen. Maar met de huidige plannen en het coronavirus zullen ze een stuk minder prioriteit hebben dan voorheen. Wat dat vervolgens voor impact heeft zal de tijd ons leren.