Lisanne Beijen
Lisanne Beijen | LinkedIn Tech 24 jul 2017

Hoe Disney al weet wanneer je moet lachen tijdens zijn nieuwe blockbuster

Er zijn maar weinig mensen die niet van Disneyfilms houden. als je dacht dat dat toeval is, dan heb je het verkeerd. Het bedrijf produceert zijn films niet compleet random. Door middel van de nieuwste technieken bepaalt Disney of het publiek wel op de juiste manier op hun films reageert. Dus huil jij niet bij het zien van Bambi? Dan moet Disney Research nodig aan de slag.

De code voor succes

Disney doet er alles aan om de films die ze produceren tot een succes te maken. Zo is Disney Research, de onderzoeksafdeling van Disney, continu bezig met toepassen van nieuwe wetenschappelijke inzichten en technologische innovaties. Het doel van de afdeling: de content, services en producten van Disney verbeteren.

Voor een van de projecten van Disney Research wordt deep learning gebruikt om gezichtsuitdrukkingen van het filmpubliek te herkennen. De nieuwe techniek waarmee de gezichtsuitdrukkingen van het filmpubliek kunnen worden herkend is bedoeld om te kijken of het publiek op de ‘juiste’ manier reageert op de Disneyfilm waar ze naar kijken. De techniek heet Factorized Variational Autoencoders (ofwel FVAEs), maar laten we dat snel weer vergeten.

Disney

Bergen data analyseren; een lachertje voor Disney

Voor het testen van deze nieuwe techniek heeft Disney in 400 bioscopen infraroodcamera’s opgehangen. De bioscoopbezoekers die dachten rustig Jungle Book of Star Wars te kijken, werkten dus eigenlijk mee aan Disney’s onderzoek. Het resultaat was een dataset met 3179 mensen en 16 miljoen verschillende gezichtsuitdrukkingen.

Om geen tijd te verspillen aan het analyseren van al deze 16 miljoen gezichtsuitdrukkingen is de computer ideaal. Deze kan de onmenselijke hoeveelheid data met gemak scannen op patronen, zonder dat er data verloren gaat. De echte waarde van deze technologie is dan ook de mogelijkheid om grote hoeveelheden data te analyseren.

Disney

De technologie probeert in de enorme databerg stereotypische gezichtsuitdrukkingen van de kijkers te zoeken. Dit gebeurt door de gezichtsuitdrukkingen van alle mensen in het publiek met elkaar te vergelijken. Op deze manier herkent het systeem of de gezichtsuitdrukking overeenkomt met humoristische scenes in de film. Als die match er is, dan kloppen de verwachtingen van de filmmakers met de reactie van het publiek. Jij blij, zij blij.

Een techniek met meerdere gezichten

De techniek wordt nog verder doorontwikkeld. In eindvorm is deze technologie niet alleen toepasbaar op blije en boze gezichten in een publiek, maar ook bijvoorbeeld op de beweging van bomen in een bos in de wind. Dankzij de verzamelde data kunnen die bomen later weer precies goed worden geanimeerd in een nieuwe Pocahontas film.

Disney

Mocht je binnenkort een Disneyfilm gaan bekijken in de bioscoop, dan kan het dus zomaar zo zijn dat er camera’s op je zijn gericht en je bijdraagt aan Disneys nieuwste blockbuster. Hey, kunnen we daar geen geld voor krijgen?

Was dit de eerste keer dat je over Disney Research hoorde? Dan kan je nog aardig wat in te halen ,want deze innovatieve afdeling zit zeker niet stil.

Reageer op artikel:
Hoe Disney al weet wanneer je moet lachen tijdens zijn nieuwe blockbuster
Sluiten