Tech 15 feb 2018 Noah Korevaar

Disney doet boekje open: is het tijd om Netflix te elimineren?

Disney trekt steeds meer content van Netflix af. Waar de entertainmentgigant ooit naar verluidt Netflix wilde overnemen, werkt het nu aan zijn eigen streamingdienst. De dienst gaat naar verwachting ergens volgend jaar zijn debuut maken. De meeste Netflix-equivalenten hebben moeite om een sterke contentbibliotheek op te bouwen, maar dat zal bij Disney niet het geval zijn.

Disney komt met eigen streamingdienst

Het Amerikaanse bedrijf heeft immers een breed scala aan bekende franchises. Marvel, Star Wars en Pixar zijn bijvoorbeeld eigendom van Disney. Alleen dat zijn al honderden films, series en toekomstige projecten. Van Iron Man en Darth Vader tot The Incredibles. Voeg daar Disney’s klassieke animatiefilms en talloze tv-projecten aan toe en je hebt al een berg aan content.

Toch is dat allemaal content die een specifieke doelgroep aanspreekt. Analisten vragen zich af of dat genoeg zal zijn om Netflix en Amazon Prime van de troon te stoten, de grootste streamingdiensten van dit moment. Zij bieden een breed scala aan titels aan, inclusief compleet originele franchises. Met Disney’s nabije overname van de talloze franchises van 21st Century Fox is dat probleem echter ook verdwenen.

Star Wars Identities

De Amerikaanse publicatie Deadline interviewde Kevin Mayer tijdens een conferentie. Dat is de Chief Strategy Officer van de mediagigant. Oftewel, de persoon bij uitstek om te vragen naar de strategie achter Disney’s streamingdienst. Tijdens het interview liet Mayer weten dat het bedrijf nog steeds een lijst van content en een bredere strategie aan het opstellen is.

Netflix vervangen

Toch is de vergelijking met Netflix en andere diensten haast irrelevant, zo blijkt uit zijn verrassende antwoorden: “Persoonlijk ben ik een fan van Netflix. Ze hebben een geweldig product. Ze doen het zeer goed in de markt. Wat wij gaan doen, is niet iets waarmee we Netflix proberen te elimineren of pijn te doen.” Dat is natuurlijk een diplomatisch antwoord. Logisch, gezien Disney in het verleden bijvoorbeeld rondom de Marvel-series innig heeft samengewerkt met Netflix.

evolutie van pixar

Toch zegt het wat over de visie van het bedrijf. Ziet Disney de streamingdienst echt niet als een directe concurrent? Dat gaan we volgend jaar ontdekken. Het is in ieder geval duidelijk dat Disney zijn eigen plekje in de markt in wil nemen. Niet op de Netflix-manier, maar op de Disney-manier. In de tussentijd is het bedrijf druk op zoek naar content: “Hoe gaat het in ons ecosysteem passen? Hoe gaat het onze merken versterken?” Naar verluidt komen er bijvoorbeeld twee high-end Star Wars series naar de streamingdienst.

Of ze nou dezelfde plek proberen in te nemen of niet, Netflix en Disney zullen uiteindelijk indirect met elkaar concurreren. Dan maakt de specifieke contentfocus al niet meer uit.

Andere focus, dezelfde portemonnee

Het zal in ieder geval niet moeilijk worden om consumenten binnen te hengelen, met zulke grote iconische franchises. Toch wordt het niet een dienst voor iedereen. Het is namelijk bekend dat Disney al zijn 18+ franchises naar Hulu gaat brengen, een aparte streamingdienst. Disney’s uiteindelijke dienst blijft dus familievriendelijk. Alleen daaruit wordt al duidelijk dat Disney en Netflix niet exact hetzelfde gat proberen te vullen.

Twee aparte doelgroepen, die toch zullen overlappen. De kans zal echter groot zijn dat de consument alsnog de keuze gaat maken. Dit soort abonnementen kosten immers geld, en niet elke consument is bereid een abbo op twee streamingdiensten te nemen. Of ze nou dezelfde plek proberen in te nemen of niet, Netflix en Disney zullen uiteindelijk indirect met elkaar concurreren. Dan maakt de specifieke contentfocus al niet meer uit. Check hier wat er de komende weken naar Netflix komt!

Het beste wat Tech en Culture te bieden heeft

De laatste ontwikkelingen in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Reageer op artikel:
Disney doet boekje open: is het tijd om Netflix te elimineren?
Sluiten