Jelle van Es | LinkedIn Gaming 10 feb 2018

Dissidia Final Fantasy NT Review: knokken met Final Fantasy-personages

Dissidia Final Fantasy NT is niet de eerste keer dat uitgever Square Enix de personages uit de Final Fantasy-reeks in een grote arena gooit om daarin tegen elkaar te vechten. Eerder verschenen er al twee delen op de PlayStation Portable. Dissidia Final Fantasy NT is de eerste keer dat de spin-off reeks op de console uitkomt en bovendien de gevechten breder trekt in een 3 versus 3-setting. Een keuze die redelijk goed uitpakt.

Dissidia Final Fantasy NT voor de PlayStation 4

Dissidia Final Fantasy NT is een game die niet voor iedereen geschikt is. Ten eerste moet je een bepaalde feeling hebben met de Final Fantasy-reeks, anders zeggen de personages je helemaal niks. Daarna moet je bereid zijn om de game te leren kennen. We hebben hier namelijk te maken met een titel die een specifiek vechtsysteem hanteert en waarbij samenwerking met andere online gamers een must is. Met die twee voorwaarden is Dissida Final Fantasy NT een game die interessant genoeg is om mee los te gaan. Dit zijn daarbij de vijf punten die ons zijn opgevallen.

Boeiend en uitgebreid vechtsysteem

Het vechtsysteem van Dissidia Final Fantasy lijkt in eerste instantie simpel. Met de beschikbare wapens hak je er op los en probeer je tegenstanders uit te schakelen. Je zult er snel achterkomen dat je er met simpel button bashen niet komt. Zeker wanneer je online speelt moet je goed timen wanneer je aanvalt. Als je te vroeg begint te meppen, dan geef je de tegenstander de kans om te ontwijken en vervolgens keihard te counteren.

Daarnaast is het vaak handiger om een potje te beginnen met Bravery Attacks. Als die succesvol zijn, dan krijg jij er Bravery punten bij en gaan ze er bij jouw tegenstander af. Hoe hoger dat getal is, hoe krachtiger de aanvallen zijn op de healthbalkjes van de tegenstander.

Verder heb je te maken met specifieke speciale acties die iedereen kan uitvoeren en moet je goed opletten wanneer er een summon kristal verschijnt. Wie die weet te slopen, heeft de mogelijkheid om zijn summon beest snel op te roepen en daarmee een groot voordeel in de strijd te krijgen. Met zo’n actieve summon gaat er bijvoorbeeld health bij de tegenstanders af en komen jouw aanvallen weer harder aan.

Dissida Final Fantasy NT

Feest van herkenning met Dissidia Final Fantasy NT

Ik denk dat het min of meer een voorwaarde is om de game te spelen wanneer je een affectie met de Final Fantasy-reeks heb. Als je daar onder valt, dan is het een feest der herkenning. Naast de beschikbare personages, de arena’s gebaseerd op werelden uit de diverse games en de bijbehorende soundtracks, zijn er ook honderden dingen die je kunt unlocken. Denk daarbij aan emblemen van de verschillende personages als kleine achtergronden voor je naambalk.

Dissida Final Fantasy NT

Verschil in speelstijlen

De personages waar je uit kunt kiezen zijn onder te verdelen in vier verschillende speelstijlen. Ieder personage is weer net iets anders. Gecombineerd met de soort speciale aanvallen die je kunt vrijspelen, zul je merken dat iedereen net wat anders speelt. Door die variatie is het interessant om daadwerkelijk andere personages uit te proberen en te kijken wat er het beste bij je past. Als je de game online met vrienden speelt, is het dan ook nog eens handig om de verschillende soorten personages bij elkaar te laten passen.

Dissida Final Fantasy NT

Diverse tactieken

En online zie je dat iedereen de game net weer anders speelt. De ene keer heb je een team dat duidelijk achter één speler aangaat en hem of haar zo snel mogelijk probeert uit te schakelen. De andere keer zie je een duidelijke balans, waarbij iedereen elkaar probeert te helpen. Elk potje is op die manier anders en de game gaat daardoor online lang mee.

Dissida Final Fantasy NT

Tegen de computer niet zo sterk

Toch is er één grote kanttekening die we bij Dissida Final Fantasy NT willen maken. De game is niet zo boeiend als je hem offline speelt. De gevechten met de computer zijn behoorlijk voorspelbaar. Bovendien ontbreekt er zoiets als een storymodus, je vecht nu alleen maar wat losse potjes voor unlockables.

Er zit overigens wel een verhaal in de game, maar die bestaat uit verschillende cinematics. Deze unlock je via een soort van tokens, die je in verschillende modi krijgt, waaronder de online modus. Je hebt dus geen reden om de game tegen de computer te spelen. Ga online en speel hem tegen anderen.

Dissida Final Fantasy NT

Win de game

Lijkt Dissidia Final Fantasy NT je iets? Dan hebben we goed nieuws. Van de uitgever hebben we namelijk twee exemplaren ontvangen, die we samen met een setje trading cards weggeven. Deze cards kon je overigens alleen krijgen bij de Collector’s Edition van de game, dus het is een mooi extraatje. Het enige dat je hiervoor moet doen is het onderstaande veld invullen.

[contact-form-7 id=”306699″ title=”Winactie Dissidia”]

Dissidia Final Fantasy NT is nu beschikbaar op de PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan onze overzichtspagina.