DJI Mavic Pro review: hoogvlieger

De DJI Mavic Pro is in veel opzichten een revolutionaire drone. Hij is klein opvouwbaar, relatief betaalbaar, kan mooie 4K-filmpjes schieten en heeft een gigantisch bereik. Klinkt als een regelrechte topper. In deze DJI Mavic Pro review zoeken we uit of dat ook zo is.

Drones zijn sterk in opkomst en in steeds meer soorten en maten verkrijgbaar. Van goedkope minidrones tot drones waar je in kunt vliegen. Wij zijn echter het meest fan van de compacte cameradrones. Daarmee kan iedereen zonder al teveel moeite gave droneshots maken. DJI is op dat gebied marktleider en heeft voor consumenten de Spark, Phantom en Mavic Pro in de aanbieding.

DJI Mavic Pro review design

De DJI Mavic Pro kost een goede duizend euro. Voor dat geld krijg je een drone die een bereik heeft van 7 kilometer, maximaal 60km/h kan vliegen en tot 500 meter hoog kan. Indrukwekkend setje specs. Voorop zit een 3-assig gestabiliseerde 12-megapixel die 4K video’s kan schieten. Bovendien zijn de vier poten van de Mavic Pro inklapbaar, waardoor het apparaatje opvallend compact is om mee te nemen.

Gelukkig heeft de Mavic Pro ‘parkeersensoren’ aan de voor- en achterkant

Vliegende camera

DJI mikt met de Mavic Pro vooral op fotografie en dat merk je aan alles. Je smartphone stop je in de afstandsbediening en verbind je met een kabeltje. Zo heb je altijd een livestream van de camera bij de hand en kun je eenvoudig instellingen veranderen. Overigens zit er ook een knopje voor foto’s en een knopje voor video’s op de afstandsbediening zelf, mocht je dat liever hebben.

De Mavic Pro is dus een soort vliegende camera en zo voelt het ook. Het apparaat vliegt zo stabiel en autonoom, dat je al snel het idee hebt dat je gewoon een camera aan het besturen bent. Best tricky soms, want als je ergens tegenaan vliegt kan dat vervelende gevolgen hebben.

DJI Mavic Pro review controller

Gelukkig heeft de Mavic Pro ‘parkeersensoren’ aan de voor- en onderkant en kan hij automatisch terugvliegen. Zo lang je niet zonder op te letten zijwaarts of naar achteren vliegt moet het dus goed komen. Het is trouwens wettelijk verplicht om je drone altijd in het zicht te houden terwijl je vliegt.

Een veel betere camera heeft meer ruimte nodig

De vliegeigenschappen van de Mavic Pro zijn trouwens erg goed. Ook met wat wind blijft hij nog stabiel hangen en de besturing is na even wennen kinderlijk eenvoudig. Als je niks doet blijft hij gewoon hangen en heb je er geen omkijken naar. Op een batterijlading kun je ongeveer 25 minuten vliegen, wat prima is. Best veel zelfs, vergeleken met veel andere drones.

Aardige beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit die de DJI Mavic Pro neerzet is aardig, maar zeker niet briljant. Je kunt het vergelijken met de camera van een goede midrange-smartphone anno 2017. Begrijpelijk, want een veel betere camera heeft meer ruimte nodig en dat komt de vliegprestaties niet ten goede.

DJI Mavic Pro review dronefoto

Maar toch hadden we het wel kunnen waarderen als de Mavic Pro in ieder geval de beeldkwaliteit van een high-endsmartphone had kunnen evenaren. Een groot voordeel is trouwens dat je foto’s kunt schieten in RAW-formaat. Daarmee kun je ze achteraf nog uitgebreid bewerken en zo het beste uit de beeldsensor van de Mavic Pro halen.

Je kunt met de Mavic Pro erg mooie cinematische beelden maken zonder dat je echt cameraskills hoeft te hebben

Filmen doet de drone in 4K en dat betekent dat je voor een full HD-edit nog wat speelruimte hebt. Prettig. Ook hier geldt dat de kwaliteit van een high-endsmartphone niet geëvenaard wordt, maar bij de video’s is het minder storend. De unieke bewegende beelden zorgen ervoor dat je snel over de iets mindere kwaliteit heenkijkt.

DJI Mavic Pro review dronefoto

Cinematische beelden voor iedereen

Het leuke aan de Mavic Pro is namelijk dat hij allerlei verschillende cameramodi heeft. Onze favorieten zijn de cinematische modus, de point of interest-modus en de tap fly-modus. Die eerste doet niet veel meer dan je vlucht wat vloeiender maken, wat in mooiere beelden resulteert. Met de POI-modus kun je automatisch een rondje om een object heen vliegen. Kost even wat moeite om goed in te stellen, maar dan heb je wel een tof shot. Met de tap fly-modus kun je een punt in het beeld aantikken, waar de drone dan recht op afvliegt. Een soort dolly shot on steroids dus.

DJI Mavic Pro review design

De gimbal houdt de camera erg stabiel en de software kan het meeste werk voor je doen. Daarom kun je met de Mavic Pro erg mooie cinematische beelden maken zonder dat je echt cameraskills hoeft te hebben. Met een beetje geduld en een Mavic op zak kan iedereen dus indrukwekkende videobeelden schieten. Weinig effort, veel resultaat. Lijkt ons een goede deal.

Actioncam heeft nog wat werk nodig

Voor de actievelingen onder ons heeft de Mavic Pro ook een paar functies die hem als actiecamera laten dienen. Je kunt ervoor kiezen om hem op basis van gps je smartphone te laten volgen. Tenzij je heel hoog vliegt ben je dan alleen vaak zelf niet in beeld, wat waarschijnlijk niet het gewenste effect oplevert.

Een vliegende actioncam die zelf het camerawerk doet

Leuker is de activity track-modus. Daarin kun je op een onderwerp tikken in het camerabeeld, dat vervolgens door de drone gevolgd wordt. Met een simpel schuifje in beeld kun je hem eventueel rondjes om je heen laten vliegen of de hoek aanpassen. Ook leuk: met de spotlight-functie kun je de drone stil laten hangen terwijl de camera het onderwerp volgt.

Een vliegende actioncam die zelf het camerawerk doet dus. Nice! Over het algemeen gaat dat volgen heel aardig, maar zeker onder uitdagende lichtomstandigheden kan hij het onderwerp nog weleens kwijt raken. En als het onderwerp even achter een obstakel verdwijnt moet je maar hopen dat hij het teruggevonden heeft voordat het uit beeld verdwenen is. De actioncam-functie heeft dus nog een beetje werk nodig.

Monteren hoeft niet meer

Nummer een ergernis van veel GoPro-bezitters én hun vrienden: filmpjes moeten ook nog gemonteerd worden. Vaak is het maken van beelden leuk en kost dat niet zoveel moeite, maar als je dan weer thuis bent van je trip moet je er ook nog wat mee. Dat kost moeite, dus gebeurt het vaak niet en blijf je met uren saai ruw beeldmateriaal zitten.

Screenshot DJI Go

DJI lost dat deels op. In de DJI Go-app, die je ook gebruikt om de Mavic te besturen, zit een ingebouwde editor. Daarmee kun je zelf je filmpjes een beetje monteren, hij maakt na een film-sessie ook automatische montages. Een beetje à la Google Foto’s. Je kunt zelf een stijl kiezen en de app doet de rest. Erg briljant zijn die filmpjes trouwens niet, zowel kwalitatief als qua montage. Maar het zorgt er wel voor dat je snel iets te delen hebt zonder daar moeite in te hoeven stoppen.

Dat delen kan eventueel via DJI’s eigen sociale netwerk: Skypixel. Dat is een soort Instagram voor dronebezitters, waar je je eigen werk kunt delen en de mooiste shots van andere DJI-gebruikers kunt zien. Leuk om een beetje door heen te bladeren. Dat geldt trouwens ook voor Dronestagram, een algemeen sociaal netwerk voor dronefoto’s.

Klein maar fijn

Misschien wel de grootste troef van de DJI Mavic Pro is zijn formaat. Waar je voor de meeste drones echt wel en auto nodig hebt om ze te transporteren, kun je de Mavic Pro eenvoudig opvouwen en meenemen. Ter indicatie: de bijbehorende tas is ongeveer net zo groot als een gemiddelde cameratas voor een spiegelreflexcamera. Net als zo’n cameratas moet je die trouwens wel los kopen.

DJI Mavic Pro review design

Toch voelt de Mavic zeker niet fragiel aan. Het klapmechanisme is degelijk en het apparaat is gemaakt van stevige materialen. Betekent niet dat hij er beter van wordt als je hem ergens tegenaan vliegt, maar hij kan in ieder geval tegen een stootje. Mocht je toch een ongelukje hebben: voor net geen tientje koop je twee nieuwe propellers, dat lijkt ons schappelijk.

Met of zonder afstandsbediening

Je kunt de Mavic Pro zowel met als zonder afstandsbediening gebruiken. In het eerste geval bestuur je hem primair met de afstandsbediening en dient je telefoon als kaart en camerabediening. In het tweede geval kun je de afstandsbediening thuislaten en werkt de bediening via virtuele joysticks op je telefoon. Dat werkt via wifi direct, waardoor het bereik niet erg briljant is. Na zo’n 30 meter houdt het wel een beetje op. Vlieg je te ver, dan komt de drone automatisch terug.

DJI Mavic Pro review controller

Het is dus eigenlijk altijd wel aan te raden om de afstandsbediening mee te nemen. Dan heb je een theoretisch bereik van 7 kilometer en zijn er bovendien veel meer cameramodi beschikbaar. Die 7 kilometer haal je trouwens niet zo snel in de praktijk, maar als er niet teveel obstakels zijn moet een kilometer of 2 wel lukken. Ook best indrukwekkend.