Donkey Kong Country Tropical Freeze Review: Platformen op zijn best

Jelle van Es 3 mei 2018 Gaming

Een Nintendo Switch-bezitter heeft niet al te veel te klagen. In het eerste jaar dat de console op de markt is, zijn er heel wat toffe games verschenen. Een deel van de toffe games zijn echter eerder al uitgebracht op de Wii U. Als je die console hebt gehad, dan is het aanbod waarschijnlijk minder interessant. Games als Mario Kart 8 en Bayonetta 2 heb je al eerder kunnen spelen en dat geldt ook voor Donkey Kong Country Tropical Freeze, die in 2014 uitkwam.

Nu zijn er in de Switch-versie een paar aanpassingen, maar dat is te summier om de game te kopen als je hem al eerder hebt gehaald. Het is daarmee echt een game die geschikt is voor een nieuw publiek. En als je iets met platformgames hebt, dan heb je aan deze game een hele goede. Dit zijn de vijf punten die ons zijn opgevallen tijdens het spelen.

Uitstekende platformelementen

Als je houdt van een goede platformgame, dan biedt Donkey Kong Country Tropical Freeze alles wat je nodig hebt. Er zijn simpele afgronden waar je overheen moet springen, je krijgt te maken met vijanden die je op een bepaalde manier moet verslaan, er zijn platformen die bewegen en er zijn diverse powerups die je tijdelijk helpen. Zeker wanneer je alles uit een level wilt halen, dan zul je je trukendoos moeten openen. Wanneer bepaalde dingen dan lukken, dan levert dat veel voldoening op.

Donkey Kong Country Tropical Freeze

Funky Kong maakt Donkey Kong Country Tropical Freeze makkelijker

Eén van de opvallende elementen van de originele Donkey Kong Country Tropical Freeze op de Wii U, is dat hij nogal pittig was. Het halen van het einde van het level was in veel gevallen al lastig, laat staan dat te doen met alle geheimen die je hebt gevonden. Op de Nintendo Switch kun je er voor kiezen om het avontuur te spelen met Funky Kong. Funky beschikt over een dubbele jump-vaardigheid. Handig als je een jump over de afgrond mist. Daarnaast beschikt hij over meer hartjes, waardoor je wat foutjes kunt permitteren met een vijand die tegen je aanloopt. Op die manier is de game ook geschikt voor die ietwat jongere gamer.

Donkey Kong Country Tropical Freeze

Levels opnieuw spelen

Donkey Kong Country Tropical Freeze is een game die je niet in één avond uitspeelt, daarvoor is er simpelweg te veel content. Bovendien loont het om levels meer dan eens te spelen. Op die manier kun je de verschillende geheimen ontdekken en in elk level de letters KONG verzamelen. Deze letters zitten soms op de meest onmogelijke plekken en dagen je enorm uit om ze te pakken.

Donkey Kong Country Tropical Freeze

Ziet er heerlijk uit

Daar komt nog bij dat de game er heerlijk uitziet. Donkey Kong Country Tropical Freeze is een combinatie tussen felle vrolijke kleuren die gebruikt worden en veel detail in de omgeving en de personages. Elk level dat je speelt is een klein feestje dankzij deze visuele stijl van de game en nodigt uit om telkens verder te gaan. Als je van een game als deze niet vrolijk wordt, dan is het de hoogste tijd voor de dokter.

Verhaal is matig

Toch willen we nog wel een minpunt opmerken: het verhaal van de game is echt totaal niet boeiend. Terwijl Donkey Kong samen met familieleden Diddy, Dixie en Cranky van zijn verjaardag geniet, komt er een vlot met pinguïns, walrussen, sneeuwuilen en ijsberen langs. Zij vinden het tropische eiland erg interessant, maar uiteraard wel iets te warm, waardoor ze er door middel van een ijsdraak een flinke lading sneeuw op dumpen. Aan jou om de ongewenste bezoekers even van het eiland af te trappen. Het is meer een setting die wordt neergezet en daar moet je het in doen. Speel de game dus puur voor de lol die je hebt met de levels dan dat je bezig met een groter geheel.

Donkey Kong Country Tropical Freeze

Donkey Kong Country Tropical Freeze is vanaf 4 mei te koop. Wil je meer lezen over de Nintendo Switch? Check dan ons handige overzicht hier.

Tot slot hebben we nog goed nieuws. Dankzij Nintendo mogen we één exemplaar van deze toffe game weggeven. Het enige dat je daarvoor moet doen is het onderstaande veld invullen. Succes!