Jelle van Es | LinkedIn Gaming 26 jan 2018

Dragon Ball FighterZ Review: een uitstekende vechtgame

Vanaf het allereerste moment dat Dragon Ball FighterZ werd aangekondigd, was er enthousiasme. Nadat we jarenlang Dragon Ball Z-gevechten in grote, maar enigszins saaie, 3D arena’s hebben beleefd, is Dragon Ball FighterZ een 2D-vechtgame. Vergelijkbaar met een titel als Street Fighter. Maar dan met heerlijke graphics.

Toen uit de verschillende beta’s bleek dat de game ook nog eens verdomd lekker speelde, stond eigenlijk niks meer in de weg van zijn succes. Het enige mogelijke vraagteken was het eventuele gebrek aan singleplayercontent, het grote mankement van Street Fighter V. Maar ook op dat gebied blijkt er genoeg te beleven. En daarmee is Dragon Ball FighterZ gelijk één van de best vechtgames van deze generatie consoles. Iets dat we met deze vijf punten willen verduidelijken.

De visuele stijl van Dragon Ball FighterZ is zo fijn

Het is een open deur, maar toch moet ik er mee aftrappen: Dragon Ball FighterZ ziet er waanzinnig goed uit. Vanaf het moment dat je de game opstart zie je dat de ontwikkelaar alles uit de kast heeft gehaald om een visueel spektakel op het beeldscherm te toveren. Iets dat alleen maar vergroot wordt op het moment dat je een gevecht aangaat. Dan is alles heerlijk snel en volgt de ene speciale aanval de andere op. Het is een kleurenfestijn zoals we dat maar zelden zien.

Dragon Ball FighterZ

Het speelt lekker

Ik was van te voren bang dat het belachelijk moeilijk was om alle toffe dingen die je in de game kunt doen, zelf uit te voeren. Maar dat valt in de praktijk enorm mee. De basisactie heb je in een half uur door en daarna is het uitvoeren van speciale aanvallen een peuleschil. Zo is Goku’s Kamemameha al te doen met een halve cirkel gevolgd door het indrukken van de actieknop. Vergelijk het maar met het vechtsysteem uit de Street Fighter-reeks.

Dragon Ball FighterZ

Genoeg personages en tactieken

Met meer dan twintig verschillende personages is er genoeg keuze. Bovendien maak je tijdens een gevecht een team van drie en zul je merken dat het nogal wat verschil uitmaakt wie je aan elkaar koppelt. Door op de juiste momenten van personages te wisselen, kun je bijvoorbeeld een heerlijke combo opzetten en doorpakken en zo de tegenstander uit te schakelen. Na een flink aantal uur online en offline te spelen kom ik nog steeds nieuwe dingen tegen en dan weet je dat een goede vechtgame te pakken heb.

Dragon Ball FighterZ

Singleplayeravontuur is onderhoudend

Hoewel de echte kracht van Dragon Ball FighterZ in de online modus zit en de gevechten boeien, is het goed om te zien dat er ook een enigszins onderhoudende modus voor de singleplayerspeler is. Hierbij vlieg je continu de wereld over om nieuwe vechtersbazen te hulp te schieten en zo vrij te spelen. Door gevechten te voltooien stijgen jouw personages daarbij in level en zijn ze beter bestand tegen de sterkere eindbazen. Ook zit er een degelijk verhaal die deze gevechten met elkaar verbindt.

Dragon Ball FighterZ

Fanservice

Tot slot is het mooi hoe de maker enorm goed heeft gekeken naar het Dragon Ball Z-universum en hoe de personages tot elkaar staan. In de storymodus komt dat al goed naar voren, maar ook wanneer je een bepaald team kiest en daarmee gevechten aan gaat, zul je soms getrakteerd worden op een fijne cinematic of een kleine conversatie, die je voornamelijk begrijpt als je de anime hebt gezien. Dat is fanservice zoals we het graag zien.

Dragon Ball FighterZ

Dragon Ball FighterZ is nu verkrijgbaar voor de Xbox One, pc en PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan onze handige overzichtspagina hier.