Dragon Ball Z: Light of Hope review – de film waar fans al jaren op wachten?

Fans van Dragon Ball Z wachten al jaren op een goede live-action verfilming van hun favoriete serie. Nadat het in 2009 uitgebrachte Dragon Ball Evolution compleet flopte heeft men echter geen poging meer gedaan. Wel worden er nog regelmatig fan-projecten uitgebracht, vaak van wisselende kwaliteit.

De pilot van Dragon Ball Z: Light of Hope bracht echter zoveel positieve reacties teweeg dat de makers besloten om er een hele serie van te maken. De tweede en derde aflevering staan nu online en zijn intussen alweer 2,3 miljoen keer bekeken. We vragen ons af: Is Dragon Ball Z: Light of Hope de Dragon ball film die fans al jaren willen zien?

Dragon Ball Z: Light of Hope

De Dragon Ball-franchise is nog steeds ongekend populair. Het begon allemaal met de Dragon Ball manga van Akira Toriyama. Deze in 1984 begonnen serie kreeg twee jaar later ook een eigen anime. Dit werd een groot succes en er kwam al snel een opvolger met de naam Dragon Ball Z. Ook kwamen er enkele nagesynchroniseerde versies. Met name die in het Engels werd ongekend populair in Europa en Noord-Amerika.

Dragon Ball Z: Light of Hope

Ondanks dat er hierna weer een vervolgserie kwam (Dragon Ball GT), blijft Dragon Ball Z toch wel het populairst. Zelfs nu Dragon Ball Super, de nieuwste serie, momenteel op televisie wordt uitgezonden. Het is daarom niet gek dat er al bijna sinds het begin gesproken wordt over een live-action verfilming. In 2009 was het eindelijk zo ver, met de komst van Dragon Ball Evolution. Alhoewel de film zich eigenlijk focust op het oorspronkelijke verhaal van Dragon Ball, was er volop interesse voor dit project.

Ieder jaar verschijnt er wel een zelf in elkaar geknutseld filmpje op Youtube waarin Dragon Ball Z nagedaan wordt.

Het resultaat viel echter flink tegen voor veel mensen. Met name de echte fans waren gefrustreerd dat hun favoriete anime zo slecht neergezet werd. Het liep echter zo hoog op dat de schrijver van Dragon Ball Evolution onlangs nog zijn excuses aanbood voor het meewerken aan dit gehate project. Het is hierdoor geen verrassing dat studio’s zich tegenwoordig niet zomaar aan een Dragon Ball film durven wagen. De fans lijken daar echter minder problemen mee te hebben.

Fans blijven het proberen

Ieder jaar verschijnt er wel een zelf in elkaar geknutseld filmpje op Youtube waarin Dragon Ball Z nagedaan wordt. Meestal is het een parodie, maar soms worden er ook wat serieuzere dingen uitbracht. Een van die video’s was de pilot van Dragon Ball Z: Light of Hope, gemaakt door RobotUnderdog. De pilot voor deze potentiele serie trok zoveel kijkers dat men besloot om een crowdfundingscampagne op te zetten voor de nieuwe afleveringen.

Dragon Ball Z: Light of Hope

Het project focust zich op de tijdlijn van Future Trunks. In Dragon Ball Z verschijnt er halverwege de serie namelijk een personage met de naam Trunks dat zegt uit de toekomst te komen. De wereld waarin hij leeft is grotendeels vernietigd omdat er twee kwaadaardige Androids zijn verschenen die onverslaanbaar lijken. Vandaar dat Trunks het een goed idee vond om naar het verleden te reizen en de mensen daar alvast te waarschuwen voor wat er komen gaat.

Waarna hij weer tijdelijk teruggaat naar zijn eigen tijd. Dragon Ball Z: Light of Hope speelt zich af in zijn tijdlijn. De dubbele aflevering begint met een intro waarin kort nog even wordt uitgelegd waar het verhaal over gaat. Daarna zien we een jonge Trunks zijn best doet om zoveel mogelijk mensen te redden. De jongen doet in eerste instantie, afgezien van zijn Capsule Corp shirt, weinig denken aan het originele animepersonage.

Het verhaal en de setting zijn gelijkwaardig aan de anime (en manga).

Dan verschijnen de twee Androids. Zij lijken echter wel precies op de kwaadaardige tweeling uit de anime. Ook hun gedrag komt sterk overheen met de ‘’echte’’ Android 17 en 18. Hiermee heeft het project meteen al een groot pluspunt te pakken. Ook de wereld waarin Light of Hope zich afspeelt rijmt met die van de anime. Iedere stad ligt en puin en het toekomstbeeld is somber. De enige die nog een sprankje hoop hebben zijn Bulma, de moeder van Trunks, en Gohan, zoon van de overleden Saiyan strijder Goku.

Gohan treed in de voetsporen van zijn vader door de slechteriken te bevechten en Bulma zet haar technische kennis in om de Androids te bestrijden. Daarnaast zorgt Gohan ervoor dat Trunks wordt getraind zodat hij mee kan vechten, een ding waar Bulma het als bezorgde ouder eigenlijk niet zo mee eens is. Dit uit zich in vele discussies tussen haar en Gohan. Ook dit kennen we vanuit de series.

Dragon Ball Z: Light of Hope

Hoe zit het met de gevechten en special effects?

Het verhaal en de setting zijn dus gelijkwaardig aan de anime (en manga). Hetzelfde geldt voor de personages, al weten Bulma en de Androids toch net wat meer te overtuigen dan Gohan en Trunks. De vraag is nu, hoe zit het met de special effects? Dragon Ball Z staat namelijk bekend om de spectaculaire gevechten welke altijd een uitdaging leken om tot leven te wekken. Al vond men die van Light of Hope er in de trailer in ieder geval erg goed uitzien.

Hier komt het eerste minpuntje. Alhoewel alles op het eerste gezicht indrukwekkend lijkt, zijn er als je kritisch kijkt wel enkele foutjes te zien. Het is vaak net te duidelijk zichtbaar dat de meeste effecten met simpele videobewerk-trucjes in elkaar zijn gezet. Met name de gevechten van dichtbij komen niet uit de verf. De eerste keer lijkt het misschien nog spectaculair, maar na een tijdje kijk je er gewoon doorheen. Althans, als je Light of Hope zou beoordelen als een volwaardige film.

Dragon Ball Z: Light of Hope

Wanneer je het gewoon als hobbyprojectje ziet is het natuurlijk erg knap gedaan. Dan heb je nog het entertainment-gehalte. Alhoewel alles sterk overeenkomt met de anime, mist het hier en daar toch een beetje het echte Dragon Ball Z gevoel.

Hierbij moet wel vermeld worden dat het verhaal van Future Trunks sowieso een beetje anders dan anders was, omdat in deze tijdlijn het overgrote deel van de bekende personages dood zijn.

Conclusie: de film waar fans al jaren op wachten?

Naast dat je hun inbreng mist is alles logischerwijs ook meteen wat somberder. Toch is het waarschijnlijk niet de bedoeling dat de film/serie met momenten wat saai en zielloos aanvoelt.

Is Dragon Ball Z: Light of Hope de Dragon ball dan ook de Dragon Ball Z film die fans al jaren willen zien?

Niet helemaal. Het fan-project leek even op een volwaardige film, maar heeft daarvoor net wat te veel mankementen. Desondanks is het een geweldige poging en zou iedere Dragon Ball-fan de serie even moeten bekijken. Als fan-project is het sowieso meer dan geslaagd. Wanneer dit soort dingen blijven worden gemaakt dan zal het niet lang duren voordat we een volwaardige Dragon Ball Z film kunnen zien. Je kunt Dragon Ball Z: Light of Hope hier checken. Lees ook onze review van Justice League!
Deze review is geschreven door CineMartijn.

Like ons voor toffe content rondom tech, gadgets en meer 👍!