Dragon Quest Builders Review: bouwen op de Nintendo Switch

In 2017 maakten we kennis met de Nintendo Switch. Een console waarvan we nog niet wisten of het een succes zou worden of niet. Inmiddels zijn we een jaar verder en is het duidelijk dat de Nintendo Switch goed verkoopt. Als gevolg daarvan zien we dat steeds meer ontwikkelaars hun games ook op de Nintendo Switch willen uitbrengen. Zo ook de game Dragon Quest Builders.

Dragon Quest Builders voor de Nintendo Switch

In 2016 kwam deze game eerst uit, destijds voor de PlayStation 4. Qua inhoud is Dragon Quest Builders op de Nintendo Switch hetzelfde. Toch weet de game mij voor de tweede keer wederom te pakken. De Nintendo Switch lijkt haast wel gemaakt voor een game als deze. Het is een game die het beste tot zijn recht komt wanneer je het in sessies van pakbeet een half uur speelt. En dat is met de Nintendo Switch natuurlijk een stuk fijner. In een maand tijd heb ik de game er elke dag wel even bijgepakt om een paar quests te spelen en mijn verschillende dorpen te verbeteren. Dit zijn daarbij de vijf punten die de game het beste beschrijven.

Minecraft met een verhaal

Dragon Quest Builders kun je het best omschrijven als een mix tussen de verhalen die je in de Dragon Quest-reeks beleeft in combinatie met de Minecraft-gameplay. Zo kun je grondstoffen krijgen door stenen weg te hakken of modder kapot te slaan. En door bomen om te hakken, scoor je hout. Deze grondstoffen kun je gebruiken om voorwerpen te maken en bepaalde kamers te maken. Maar waar je in Minecraft vrij wordt gelaten om te doen wat je wilt, heeft Dragon Quest Builders een verhaal, waarbij je telkens opdrachten krijgt.

Dragon Quest Builders

Nieuwe uitdagingen in Dragon Quest Builders

Door deze opdrachten is er dus continu iets te doen en leer je nieuwe dingen. Het begint simpel met het in elkaar sleutelen van een standaard wapen en slaapkamer. Maar na een paar uur bouw je complete vallen en ben je aan het vechten met eindbazen.

Dragon Quest Builders

Opnieuw beginnen in een nieuw chapter

Als je vervolgens alles in een bepaald gebied hebt voltooid, kom je er achter dat de game verdeeld is in een aantal hoofdstukken. Elk hoofdstuk laat je weer helemaal opnieuw beginnen en geeft je weer net iets andere mogelijkheden om dingen te bouwen. Het is trucje die de ontwikkelaar gebruikt, maar het werkt wel.

Dragon Quest Builders

Heerlijk om er steeds even bij te pakken

Zoals eerder gezegd is het een game die beter tot zijn recht komt op de Nintendo Switch dan de PS4. Dit komt doordat je de console ook als handheld kunt inzetten. Met de Nintendo Switch is het mogelijk om Dragon Quest Builders op elk gewenst moment er bij te pakken. Even een kwartiertje wat bouwen of een quest uitvoeren, om ‘m daarna weer weg te leggen. Ook is het ideaal om de game in de trein te spelen. Het lage tempo past daar goed bij.

Dragon Quest Builders

Veel content

Tot slot is het een game waar je lang zoet mee bent. Naast het uitgebreide hoofdavontuur, dat je een tijd bezighoudt, is het mogelijk om vrij te gaan bouwen in een nieuwe wereld. Hoewel dat aspect minder interessant is dan wanneer je het verhaal speelt, is het voor de creatieveling een uitkomst om te ontdekken wat hij zoal kunt bouwen.

Dragon Quest Builders

Dragon Quest Builders is vanaf 9 februari beschikbaar voor de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over games? Bezoek dan onze handige overzichtspagina.