Gaming 3 sep 2018 Jelle van Es

Dragon Quest XI Review: Klassieke, kleurrijke JRPG

De Dragon Quest-reeks is één van de monumenten uit de Japanse gameswereld. Sinds eind jaren tachtig staan de Japanners voor elke nieuwe release weer voor de winkels om de game te halen. Dat terwijl ze vandaag de dag alles makkelijk online kunnen scoren. Maar voor hen is dit een game die je gelijk vanaf het allereerste moment in huis wilt hebben. In het Westen is de serie iets minder populair. Het is altijd erg traditioneel geweest met vijanden die in elk deel terugkeren en verhalen die eigenlijk niet zo heel spectaculair zijn. Met Dragon Quest XI probeert uitgever en ontwikkelaar Square Enix de serie futureproof te maken.

Op een aantal vlakken is dat gelukt, maar het is zeker niet zo dat dit een Monster Hunter World is. Die laatste titel gooide de formule van de Monster Hunter-reeks zo om dat het een hit wereldwijd was. Dragon Quest XI zet stappen in de goede richting, maar is tegelijkertijd nog heel erg traditioneel. Dit zijn de vijf punten die ons zijn opgevallen tijdens het spelen.

Visueel echt heel erg mooi

Sinds het begin van de serie is er gebruik gemaakt van de character designs van Toriyama, die je waarschijnlijk het beste kent van de Dragon Ball-reeks. Ook dit deel heeft typische Toriyama-personages, maar het is met name de grote open wereld die echt een lust voor het oog is. Waar je ook komt, het ziet er allemaal prachtig kleurrijk en gedetailleerd uit. Een game die echt heerlijk van het beeldscherm afknalt als je gebruik maakt van een 4K en HDR-tv.

Dragon Quest XI

Vechtsysteem is interessant

Eigenlijk had ik wel gehoopt dat het vechtsysteem in Dragon Quest XI iets actiever zou gaan worden dan bij zijn voorgangers, maar dat is helaas niet helemaal gelukt. Je ziet vijanden gelukkig wel op de map rondlopen, maar wanneer je daarmee in aanraking komt, krijg je te maken met een klassiek turn-based vechtsysteem. Gelukkig zijn vijanden wel uitdagend genoeg en moet je goed nadenken over waar de zwakke plekken zijn en hoe je weer snel uit het gevecht kunt komen. Qua tempo doet het me wat dat betreft een beetje denken aan Persona 5. Ook die game werkt met turn-based gevechten, maar ben je daar op baasgevechten na nooit heel erg lang mee bezig.

Dragon Quest XI

Boeiende personages

In de game kruip jij in de huid van een jonge vent die als baby te vondeling is gelegd. Op het moment dat je volwassen wordt, met je een speciale test afleggen en daar kom je er achter dat jij de Luminary bent. Een speciaal soort held die de wereld van de ondergang moet redden. Vanaf dat moment begint het avontuur en kom je onderweg een hoop boeiende personages tegen, waarbij de verhaallijnen en de conversaties boeiend genoeg zijn om keer op keer te lezen of te beleven. Elk nieuw personage dat je tegenkomt en jou helpt in jouw reis is er één om van te houden.

Dragon Quest XI

Dragon Quest XI is uitgebreid

Eigenlijk is het een standaard element voor een Japanse RPG, maar toch moet ik het even zeggen. Dragon Quest XI is een game waar je heel wat uren in kunt steken. De gemiddelde gebruiker kan de game tussen de zestig en tachtig uur uitspelen, maar wie er van houdt om alles te doen en flink veel extra gevechten aan te gaan, kan daar zo nog wat uren bij optellen. Kortom, Dragon Quest XI is niet een game die je snel weg zal leggen.

Dragon Quest XI

Engelse stemmen vind ik niet heel fijn

Dit laatste punt is echt een persoonlijk dingetje. Ik vind het bij Japanse RPG’s eigenlijk altijd wel een must om gebruik te kunnen maken van de Japanse stemmen, want de Engelse varianten zijn vaak niet al te best. Persona 5 is een goede uitzondering op de regel, maar Dragon Quest XI is echt een stuk minder. Niet alles is ingesproken, maar op de belangrijke momenten is dat er wel. De stemmen zijn daarbij echter niet zo heel erg fijn, met iets te dikke Britse accenten en bepaalde mismatches tussen stemmen en het personage. Helaas is er ook geen alternatief. De Japanse versie heeft namelijk geen stemmen, omdat Japanse gamers bij deze gameserie min of meer gewend zijn om de teksten te lezen.

Dragon Quest XI

Dragon Quest XI is vanaf 4 september beschikbaar en verschijnt dan exclusief op de PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Neem dan zeker eens hier een kijkje.
[contact-form-7 id=”327540″ title=”Dragon Quest IX winactie”]