Jelle van Es Gaming 16 mei 2018

Dragon’s Crown Pro Review: Vreemd, maar lekker

Er zijn deze generatie heel wat games uitgekomen die al eerder op de vorige generatie spelcomputers verschenen. De Nintendo Switch heeft veel games die een tweede leven hebben gekregen, maar ook op de PlayStation 4 zul je redelijk wat oude games tegenkomen. Een groot gedeelte van de games die opnieuw zijn uitgebracht zijn niet zo interessant, omdat je het waarschijnlijk al kent. Dragon’s Crown Pro valt echter in een andere categorie.

Dragon’s Crown Pro is typisch zo’n game die je wellicht gemist hebt. De game verscheen in 2013 op de PlayStation 3 en de PlayStation Vita, toen gamers in hun gedachten al bij de PlayStation 4 zaten. Bovendien werd hij zonder al te veel bombarie uitgegeven. Mocht je hem gemist hebben, dan is dit je kans om deze fijne mix tussen een brawler en een RPG alsnog in huis te halen. Zoals je van ons gewend bent, hebben we de game in vijf punten uiteen gezet.

Dragon’s Crown Pro kent toffe visuele stijl

Het eerste dat opvalt als je Dragon’s Crown Pro gaat spelen, is de toffe visuele stijl. Het is een stijl die je eigenlijk nooit bij een andere game ziet. Het is getekend en een mix tussen een Japanse en een Amerikaanse stijl. De Pro-versie van de game maakt gebruik van een 4K-resolutie en een HDR-ondersteuning, waardoor het geheel nog fijner van het beeldscherm afspringt.

Verschillende personages spelen anders

Dragon’s Crown Pro speelt als een traditionele brawler. Denk aan games als Streets of Rage en Golden Axe, zoals je die vroeger op de Mega Drive speelde. Maar het gaat iets verder. Zo maakt het gebruik van verschillende RPG-elementen. Bovendien zijn er zes verschillende soorten helden, die stuk voor stuk compleet anders spelen. Daardoor is het een game die ook echt uitnodigt om meer dan eens te spelen en zo nieuwe dingen mee te maken.

Dragon's Crown Pro

Jezelf verbeteren

Daarbij helpt het ook dat de game verschillende RPG-elementen kent, waarbij je je telkens kunt verbeteren. Je vindt tijdens het avontuur verschillende gear om jezelf sterker te maken en de punten die je verzamelt worden ingezet in experiencepunten waarmee je in levels omhoog gaat. En dan word je ook weer sterker. Het is een simpel trucje, maar het werkt enorm goed en is een drijfveer om telkens verder te gaan.

Dragon's Crown Pro

Japanse stemmen

Als je net als ik liever gebruik maakt van Japanse stemmen in Japanse games, dan kom je in Dragon’s Crown Pro goed aan je trekken. Destijds werden de Japanse stemmen op de PlayStation 3 via DLC toegevoegd aan de game, maar nu kun je vanaf het allereerste moment de game een heerlijk Japans tintje geven.

Dragon's Crown Pro

Had wel wat extra’s mogen hebben

Toch is het jammer dat de ontwikkelaar niet zijn best heeft gedaan om er nog wat meer uit te halen. Natuurlijk, de basis van de game is uitstekend en de nieuwe resolutie met HDR spat van het beeld af, maar je hebt geen echte reden om de game te halen als je hem destijds op de PlayStation 3 hebt gespeeld. En dat terwijl je wel je saves kunt overzetten. Dan had het fijn geweest als je de aanschaf ook naar je zelf toe kan verantwoorden.

Dragon's Crown Pro

Dragon’s Crown Pro is nu beschikbaar op de PlayStation 4 en is hier te scoren. Wil je meer Japanse games? Dan raden we je Yakuza 6 van harte aan.