Hands-on met de DualSense-controller: PS5 next-gen gevoel

Op 19 november ligt de PlayStation 5 in de winkel. Dat is dus nog een paar weken. Wij kregen gelukkig vanuit Sony voor de release al een PS5 in huis om alvast er mee kennis te maken. De aankomende periode zullen we ingaan op wat de nieuwe spelcomputer biedt, maar door verschillende embargo’s mogen we het op dit moment eigenlijk alleen nog maar hebben over de nieuwe DualSense-controller in combinatie met het eerste level van de game Astro’s Playroom.

Dualsense op de PS5 met Astro’s Playroom

Astro’s Playroom is een game die iedereen gratis bij zijn PS5 krijgt. Het is geen game waar je tientallen uren mee losgaat, maar het is wel een verdomd fijne titel om kennis te maken met de nieuwe controller van de spelcomputer: de DualSense-controller. Als je er van de buitenkant naar kijkt, dan is hij net een slag groter dan de controller die je van de PlayStation 4 gewend bent. Hij heeft de twee analoge sticks, het d-pad, de vier knoppen, vier schouderknoppen en een touchpad. Verder vind je links je start-achtige knop (die nu geen naam heeft) en links vind je de share-knop waar je van alles en nog wat kan doen. Wat dat betreft is er niet veel nieuws.

PlayStation 5
De Dualsense controller (Afbeelding: Sony)

Wel kent de DualSense-controller voor de PS5 twee elementen die nieuw zijn. Ten eerste heb je nu een microfoon in je controller waardoor je kunt praten en ten tweede komt er beter geluid uit de controller, waardoor je in sommige gevallen bepaalde geluiden via de controller hoort voor een 3D-gevoel. Maar het grote verschil zit hem in het gebruik.

Want wanneer je Astro’s Playroom opstart, levert de controller een wereld van verschil op. Je voelt kleine verschillende trillingen op verschillende plekken die perfect overkomen met hetgeen dat je in de game doet. Het perfecte voorbeeld daarvan kom je eigenlijk aan het begin tegen. Je loopt dan over een strand, waar je ook stukken met water en planken tegen komt. En de trillingen wanneer je over het zand loopt is heel anders dan wanneer je over de planken loopt. Dat klinkt heel suffig, maar geloof me: wanneer je het doet en voelt ben je gelijk overtuigd.

Astro's Playroom PS5
Lopen over het zand (Afbeelding: Sony)

De triggers

Een ander belangrijk verschil die Astro’s Playroom op de PS5 met de Dualsense brengt, is de manier waarop de triggers werken. Deze geven wat tegenkracht wanneer je ze indrukt bij bepaalde activiteiten. Denk daarbij aan het spannen van een boog, waarbij je voelt dat het wat zwaarder is om hem in te drukken. Het zorgt er gewoon voor dat je beleving net wat meer diepgang geeft.

Voelt heel lekker in je hand (Afbeelding: Sony)

Mijn eerste indruk van de PS5 Dualsense-controller is wat dat betreft heel erg goed. Het is echt interessant om te zien wat de controller nu al biedt in een game als deze. Wat dat betreft ben ik heel erg benieuwd wat het gevoel gaat zijn bij andere games. Maar één ding is wel zeker: de controller zorgt er voor dat je echt een ander gevoel krijgt dan bij de controller van de PlayStation 4. Op 19 november kun je er zelf mee aan de slag.

Reageer op artikel:
Hands-on met de DualSense-controller: PS5 next-gen gevoel
Sluiten