Kevin Eyken
Kevin Eyken Gaming 20 apr 2018

Dit is waarom je Dungeons & Dragons moet spelen

Dungeons & Dragons, jawel, ik ga deze toffe maar bizarre hobby aanhalen. Hoewel ik vele jaren geschreven heb over games, durf ik met gerede zekerheid te stellen dat dit mijn meest nerdy artikel ooit gaat worden. Ik ga namelijk uitleggen waarom je Dungeons & Dragons met je vrienden zou moeten spelen. Fuck sociaal wenselijke stoerdoenerij, hokjesdenken en ongefundeerde afkeuring; D&D is echt vet. Awkward as shit, maar echt heel vet.

Wat is D&D?

Dungeons & Dragons is een soort bordspel (al is een bord totaal geen vereiste), ook wel een rollenspel genoemd. Het idee is dat een groep spelers een avontuur beleeft en dit avontuur kan werkelijk alles zijn.

Bijvoorbeeld een ontvoerde boerin redden uit de klauwen van een groep kwaadaardige goblins, die zich verschuilen in een grot, diep in het bos. Deze goblins besturen echter zichzelf niet, en daarom is er naast de groep spelers een andere deelnemende partij nodig, namelijk de zogenaamde Dungeon Master (ook wel de ‘DM’). Hij of zij is degene die het avontuur draaiende houdt.

Dungeons and Dragons

Het is wellicht een beetje moeilijk te bevatten, want het is geen competitief spel zoals Monopoly, maar een coöperatief spel. Vergelijk het maar met een escaperoom: er is een persoon die de gehele escaperoom moet bedenken (de DM als het ware), en er zijn spelers nodig die moeten proberen om deze fictieve uitdaging te ‘overleven’.

Zelfs de makers zitten op hun nagels te bijten in spanning omdat zij oprecht niet weten of de spelers het wel gaan redden.

Een belangrijk verschil is dat een escaperoom ‘statisch’ is. Nadat de kamer gemaakt is, is er meestal geen of weinig interactie met de spelers meer. In Dungeons & Dragons, is de escaperoom als het ware een interactieve ruimte die continu bediend moet worden. Net zoals bij games het geval is: er is een vorm van intelligentie die de wereld en alle andere personages bestuurt. In D&D is dat dus de DM.

Oprechte spanning creëren

Denk echter niet dat de DM tegen de spelers strijd, ook al bestuurt de DM wel alle vijanden. Het doel van de DM is niet om alle spelers te doden. Als Dungeon Master wil je een ‘mooie’ uitdaging creëren die voor spanning zorgt, zodat spelers het gevoel hebben dat ze het avontuur op het nippertje overleefd hebben.

Dungeons and Dragons

Denk maar zo: als escaperoom-maker kun je heel gemakkelijk een onoplosbare puzzel maken waar gegarandeerd geen enkele speler uit kan komen, maar wat is daar de lol van? De droom van een escaperoom-maker is dat de spelers nog maar tien seconden te gaan hebben en dat juist dan de laatste sleutel gevonden wordt.

Zelfs de makers zitten op hun nagels te bijten in spanning omdat zij oprecht niet weten of de spelers het wel gaan redden. Op eenzelfde manier kan een DM een onoplosbare kamer maken en zeggen: “er komt een gigantische draak aan, hij eet jullie allemaal op, einde.” Lekker kort potje, mooi op tijd naar huis, maar geen pik aan natuurlijk. Ook de DM wil oprechte spanning en sensatie.

Dungeons and Dragons

Spelregels

Het doel van het spel is om gezamenlijk (dus zowel de spelers als de DM) een toffe interactieve ervaring neer te zetten. Maar dat betekent niet dat je simpelweg tegenover elkaar kunt zitten en van alles kunt verzinnen zonder enige aanleiding of reden. Dungeons & Dragons kent regels… heel veel regels.

Gelukkig is de basis niet enorm complex en deze regels kun je gratis in PDF-vorm downloaden van de officiële website. Om te beginnen moeten de spelers enkel weten hoe ze een personage maken en hoe hun vaardigheden werken.

De Dungeon Master moet de algehele spelregels kennen en een avontuur hebben om te ‘runnen’. Dit kunnen ook kant en klare avonturen zijn die je koopt als complete boekwerken, vaak inclusief kaarten. En dan is het een kwestie van avonturieren.

Het is Game of Thrones, maar jij en jouw vrienden zijn de hoofdrolspelers die de wereld moeten voorbereiden op de komst van de ‘white walkers’

Dit avonturieren bestaat uit drie elementen: gevechten, uitdagingen, en gesprekken. De gevechten verlopen als een soort schaakspel, waarin spelers op tactische wijze hun vaardigheden kunnen toepassen.

Uitdagingen zijn situaties die spelers moeten oplossen, zoals een puzzel, of een steen die de doorgang blokkeert. En de gesprekken voeren spelers en de DM met elkaar. Bijvoorbeeld wanneer iemand een nieuw zwaard wil kopen, dan moet hij of zij naar een smit die ‘bestuurd’ wordt door de DM.

Nerdy maar creatief

Ja, ik weet dat dit nerdy klinkt. Dat is het ook en ik ga dit niet eens proberen te ontkennen. Maar het is ook echt ongelofelijk tof en werkelijk uniek; het enige dat enigszins een klein beetje lijkt op deze beleving is een escaperoom en daarom blijf ik maar deze vergelijking aanhouden.

Dungeons and Dragons

Stel, je wil een escaperoom maken voor een groep vrienden. Je weet dat zij allemaal liefhebbers zijn van de Marvel superheldenfilms. Dan zou je dus een Marvel-thema verwerken in de escaperoom, wellicht met de nadruk op enkele specifieke helden waarvan je weet dat jouw vrienden ze tof vinden.

Dat is exact hoe een Dungeon Master te werk moet gaan. Hij of zij moet weten wat de spelersgroep tof vindt, wat elke individuele speler tof vindt, en vervolgens moet de DM de ‘spotlight’ goed verdelen zodat niet één persoon alle aandacht krijgt. DM’en is vooral een sociale ervaring, en dat is voor een latente randautist zoals ik erg leerzaam en vermakelijk.

Wat D&D zo tof maakt

Maar bovenal is D&D zo ongelofelijk vet omdat het een uniek avontuur is. Het is Game of Thrones, maar jij en jouw vrienden zijn de hoofdrolspelers die de wereld moeten voorbereiden op de komst van de ‘white walkers’.

Of het is een reeks Japanse horrorfilms, met tal van kerkers die geïnspireerd zijn door creepy Japanse mythes. Of het is een serie moordmysteries. Of een combinatie van dit alles. De DM kan werkelijk alles maken wat ie wil.

In het geval van Dungeons & Dragons plaats je dit in een fantasy context, maar er zijn tal van andere soortgelijke spellen met andere regels of geheel andere settings.

Dungeons and dragons

En niet alleen het avontuur is bijzonder, ook de interacties zijn uniek. Echt, als DM kun je nooit rekening houden met wat ‘jouw’ spelers gaan doen. Eén van ‘mijn’ spelers (ja, Dungeon Masters praten over hun spelers alsof het hun kinderen zijn) besloot om een groep goblins aan te vallen door een boom om te hakken… jawel.

Zijn personage was (voordat hij ging avonturieren) een houthakker, en het is een boom van een kerel. Dus hij dobbelde om te bepalen of hij een boom kon omhakken en hij gooide de hoogste score.

Dat, plus zijn redenering, maakte dat ik zei “yep, jouw half-orc weet een boom om te hakken en deze valt bovenop twee goblins, waardoor deze geplet worden als twee rozijntjes onder een baksteen.” Wij als groep vonden het hilarisch en is nog steeds een herinnering die ons bij is gebleven.

Ja, het is ontzettend nerdy, maar zoals ik al zei: fuck sociaal wenselijke stoerdoenerij en hokjesdenken. Heb je Netflix uitgespeeld? Vind je escaperooms tof? Heb je onlangs toevallig een bordspel met vrienden gespeeld en resulteerde dit in hilariteit?

Allemaal redenen om Dungeons & Dragons een kans te geven. Het kost wat meer tijd en voorbereiding dan een potje 30 Seconds of Trivial Pursuit, maar het resultaat is ook vele malen beter in mijn optiek.

Reageer op artikel:
Dit is waarom je Dungeons & Dragons moet spelen
Sluiten