Lisanne Beijen
Lisanne Beijen | LinkedIn Tech 10 sep 2017

WANT Chat: hoe losgaan en duurzaamheid samenkomen op het DGTL festival

De festivalzomer is weer vol op gang en ADE staat alweer bijna voor de deur. Een grote Nederlandse speler in de festivalwereld is DGTL.
Naast dat je de mensen achter DGTL er voor zorgen dat je er helemaal uit je plaat kunt gaan, is het festival ook druk bezig een zo duurzaam mogelijke productie neer te zetten. Over dit fesival met de eerste eco-coin wilden we natuurlijk meer weten.

Hi, stel jezelf even voor …

Mijn naam is Milan Meyberg en ik ben “Revolution Manager” bij DGTL Festival. Binnen DGTL richt ik mij op sustainability, innovation & technology met als doel om van DGTL het eerste circulaire festival ter wereld te maken. Dit houdt in dat het een festival wordt waarbij herbruikbaarheid van producten en grondstoffen is gemaximaliseerd en waardevernietiging is geminimaliseerd.

DGTL
Kun je iets vertellen over DGTL?

DGTL Festival is een jaarlijks terugkerend electronisch muziekfestival gehouden tijdens het paasweekend op de NDSM werf in Amsterdam. Verdeeld over twee dagen en drie nachten ontvangen we rond de 45.000 bezoekers over zeven podia.

Naast DGTL Amsterdam organiseren wij samen met lokale partners ook edities in Sao Paolo, Barcelona en Tel Aviv, aangevuld met drie indoor evenementen tijdens het Amsterdam Dance Event.

”Van ons eigen afval maken we nieuwe producten zoals skateboards, of 3D-printen we nieuwe objecten van plastic flesjes.”

DGTL revolution is een onderdeel van DGTL waarmee jullie in zo duurzaam mogelijk te werk gaan. Hoe is het idee voor DGTL Revolution ontstaan?

Het idee van DGTL Revolution komt uit de koker van Kiki Calis, voormalig projectleider van DGTL, en is onlosmakelijk verbonden met de identiteit van DGTL. De gedachte achter DGTL Revolution is dat je het festival kan zien en gebruiken als een soort “living lab” waar we duurzame ideeën kunnen presenteren en testen.

We zijn het hele jaar op zoek naar veelbelovende nieuwe diensten, producten en werkwijzen die het festival duurzamer maken. Daarna kunnen die onze hulp wellicht landelijk geïntroduceerd worden. Revolution hoopt te laten zien dat festivals niet per se vervuilend hoeven te zijn, en misschien zelfs het tegenovergesteld kunnen zijn.

DGTL
Welke duurzame acties voeren jullie met Revolution uit?

De meest zichtbare acties van DGTL Revolution zijn de invoer van het hardcup-statiegeldsysteem ter vervanging van plastic wegwerpbekers en de “Going Veggie” actie. Deze twee omschakelingen (revoluties) hebben een groot effect gehad op de reductie van ons afval (tachtig procent minder plastic). De volledig vegetarische catering zorgt voor een enorme indirecte verlaging van C02 uitstoot. Daarnaast voeren wij ook projecten uit die minder zichtbaar zijn, zoals de invoer van een “Slim Stroomplan”, waarbij we enkel groene stroom gebruiken en ons elektriciteit verbruik geminimaliseerd hebben.

”Vraag en aanbod, maar dan wel gestuurd vanuit een duurzame visie.”

We voeren ook kleinere projecten uit. Van ons eigen afval maken we nieuwe producten zoals skateboards, of 3D-printen we nieuwe objecten van plastic flesjes. Afgelopen jaar hebben we ook nieuwe vormen van voedselproductie gepresenteerd (het proeven van algen, insecten en schimmels) en hebben we zelfs de allereerste ecologische valuta (ECO COIN) gelanceerd.

Merk je aan het publiek dat DGTL bezoekt en de partners waarmee je samenwerkt dat duurzaamheid een steeds belangrijker thema wordt in de samenleving?

Zowel onze bezoekers als partners geven aan duurzaamheid steeds belangrijker te vinden. Zo sturen we ieder jaar een enquête uit naar onze bezoekers waarin we vragen stellen over duurzaamheid en het belang hiervan. De respons laat een duidelijke trend van betrokkenheid zien. Ook op social media zie ik het veel terug dat mensen onze initiatieven toejuichen.

Dat is natuurlijk heel fijn om te lezen, maar wat nog interessanter is, is dat steeds meer mensen deze ideeën overnemen en hun lifestyle beginnen aan te passen. Minder vlees eten, bewuster producten kopen, overstappen op groene stroom, zelf voedsel verbouwen. Deze keuzes worden steeds belangrijker (en hipper!) wat onze partners ook weer motiveert om duurzamere producten en diensten te leveren. Vraag en aanbod, maar dan wel gestuurd vanuit een duurzame visie. Het is een goede ontwikkeling en zal alleen maar groter worden de komende jaren.

DGTL
Waar halen jullie ideeën/inspiratie vandaan voor nieuwe duurzame verbeteringen?

We volgen verschillende technologie-websites en duurzaamheidsblogs zoals inhabitat.com,
newscientist.nl en futurism.com. Daarnaast werken we samen met andere festivalorganisaties die zich hebben aangesloten binnen de “Green Deal” voor festivals.

Door kennis en ervaring te delen, inspireren de organisaties elkaar en hebben de projecten een grotere kans van slagen. We delen onze kennis ook met de oprichters van “A greener festival award” en vragen hen om advies op bepaalde gebieden. Zodoende kunnen we ieder jaar een bijzonder Revolution programma presenteren dat onze bezoekers inspireert om over te gaan tot actie.

En, hoe denken jullie dat de duurzame trend zich de komende jaren gaat ontwikkelen en verder doorzetten in de festivalwereld?

Steeds meer festivals zullen de verantwoordelijkheid nemen om duurzamer te organiseren. De bezoekers zullen hier ook steeds meer naar vragen en daarbij de organisaties wijzen op hun verantwoordelijkheid. Tegelijkertijd zal nieuw evenementenbeleid ervoor zorgen dat zowel de organisaties als leveranciers duurzamer moeten worden. Niet duurzaam? Dan straks misschien geen vergunning. Waar we uiteindelijk naar toe gaan is een vorm van afval-vrije festivals die aansluiten bij een circulaire economie. Misschien zien we over een paar jaar zelfs de eerste “regeneratieve” festivals.

DGTL bestaat al een aantal jaren. Welke technologische ontwikkelingen zijn het belangrijkst voor jullie en het organiseren van DGTL geweest?

Internet, 4G, de mobiele telefoon en de portofoon. Zonder continue, snelle communicatie zou het organiseren van een festival ter grootte van DGTL behoorlijk moeilijk zijn. Er zijn ontzettend veel verschillende partners en stakeholders die continue met elkaar in contact zijn. Als bezoeker merk je hier misschien niet veel van, maar het is van essentieel belang voor een geslaagd festival. Van de audiovisuele bedrijven tot site-crew, het hoofd beveiliging, entree manager, crowd control, kassa’s/finance, enzovoort. Iedereen staat met elkaar in contact.

”We merken ook dat het productieniveau van Nederlandse partners heel er hoog is. Dat is iets waar we in andere landen niet automatisch van uit kunnen gaan.”

Voor DGTL (en alle andere festivals) is de opkomst van social media ook heel belangrijk geweest. Facebook is nu een van de grootste kanalen waarmee we onze bezoekers bereiken en zodoende onze boodschap, muziek en identiteit presenteren. Ook niet te vergeten zijn de technologische innovaties op gebied van geluid, beeld en licht. Daardoor zijn de shows en podia steeds indrukwekkender geworden. Denk daarbij aan de introductie van LED-technologie waardoor immense schermen en visuals mogelijk werden. Of bijvoorbeeld de introductie van betere speakers waardoor we gerichter geluid kunnen sturen en aanpassen waardoor er minder overlast is in de omgeving.

DGTL
DGTL vindt tegenwoordig plaats op verschillende plekken in de wereld, zelfs buiten Europa. Welke verschillen zijn er in hoe men in Nederland en in het buitenland met technologie omgaat?

Eigenlijk zijn deze vreemd genoeg vrijwel hetzelfde. Technologie maakt het (als het goed is) makkelijker om bepaalde zaken te organiseren. De keerzijde is dat deze zaken ook complexer worden en dat er daardoor steeds meer verschillende expertises vereist zijn. Het verschil in expertise kan daarbij best groot zijn en is afhankelijk van de cultuur.

We merken ook dat het productieniveau van Nederlandse partners heel er hoog is. Dat is iets waar we in andere landen niet automatisch van uit kunnen gaan. Innoveren kan daardoor net iets achterlopen ten opzichte van Nederland. Denk daarbij aan het gebruik van honderd procent groene stroom en de invoer van een slim stroomplan. Dat is simpelweg nog niet overal mogelijk. Toch zijn acties zoals de invoer van een hardcup-systeem goed te organiseren, en is het voor onze bezoeker direct duidelijk waarom we het doen. In Sao Paolo zie je eigenlijk op geen enkel festival hardcups, dus krijgen we enorm veel respons van onze bezoekers: “Nog nooit zo’n schoon terrein gezien!” en “Waarom heeft niet elk festival dit?!”.

DGTL
Welke innovaties missen jullie nog en kijken jullie naar uit in de festivalwereld?

De grootste innovaties die wij nu missen (en daarom zelf ontwikkelen) zijn op het gebied van afvalverwerking. De vraag is hoe we er voor kunnen zorgen dat onze gebruiksproducten en grondstofketens uiteindelijk circulair worden. Denk hierbij aan een volledig recyclebare/circulaire bekers en waterflessen, waarbij plastic verwerkt wordt tot monomeren. Een tweede innovatie die wij missen is een batterij met grotere opslagcapaciteit, zodat wij totaal geen aggregaten meer nodig hebben. Nu gebruiken we groene stroom van het net, maar zetten we ook een aantal aggregaten in die lopen op biodiesel van gerecycled frituurvet. We hopen ook binnenkort “uitstoot”-vrij te kunnen worden.

Jullie zijn tijdens een festival compleet afhankelijk van technologie, ook doordat de artiesten die komen optreden elektronische muziek maken. Heeft de technologie jullie wel eens in de steek gelaten?

We zijn compleet afhankelijk van technologie, maar dat is ook niet vreemd. Helaas komt het ook wel eens voor dat de technologie het laat afweten door storingen of fouten. Een korte storing in ons eigen wifi-netwerk zorgt al voor een langere rij voor de deur, of dat bezoekers geen credits kunnen kopen. Of stel er is een aggregaat die het begeeft, en de back-up generator slaat niet aan? Dan is het stressen. Gelukkig hebben we voor veel situaties back-up plannen, en zijn we voorbereid op een heel scala aan verschillende situaties. In zulke gevallen geldt het motto: “Keep calm and carry on. The show must go on.

”We zullen als eerste organisatie in Spanje de urine van onze bezoekers recyclen om daar fosfaat (een meststof) uit terug te winnen.”

Hebben jullie nog leuke nieuwe plannen in de pijplijn voor ADE die je met ons kunt delen?

De plannen voor DGTL Barcelona zijn net bekend gemaakt. We hebben onder andere een fietsprogramma gelanceerd waarbij we bezoekers stimuleren om met de fiets naar het festival te komen. Daarnaast is DGTL BCN ook dit jaar weer vegetarisch met een awareness pool die laat zien hoeveel water deze beslissing bespaart. Het festival wordt ook weer voorzien van een slim stroomplan, en we zullen ook als eerste organisatie in Spanje de urine van onze bezoekers recyclen om daar fosfaat (een meststof) uit terug te winnen.

Meer weten over DGTL of zelf een duurzaam feestje meepikken tijdens ADE? Ga dan snel naar de website voor meer informatie en tickets. Benieuwd naar andere toffe innovatieve (duurzame) ideeën? Check dan dit gesprek met Koen Brouwer over zijn Flowerplugs of lees verhalen van andere jonge ondernemers die met hun innovatie verschil proberen te maken.

Reageer op artikel:
WANT Chat: hoe losgaan en duurzaamheid samenkomen op het DGTL festival
Sluiten