Ilona Braam
Ilona Braam | LinkedIn Cars 18 feb 2018

Komt Dyson met vloot aan elektrische auto’s?

Behoorlijk wat mensen hebben een Dyson stofzuiger in huis die netjes alles stofvrij houdt. Vorig jaar verraste Dyson echter de wereld met het nieuws dat het bedrijf ook zou komen met een elektrische auto. De Financial Times meldt nu echter dat het niet om één EV gaat, maar dat de stofzuigermaker bezig is met drie elektrische auto’s. En ze zouden niet komen met lithium-ion batterijen, zoals veel huidige elektrische auto’s, maar met solid-state batterijen.

Oprichter al eerder bezig met auto’s

Vorig jaar in september liet James Dyson, de man achter de stofzuigers, weten dat hij al in 1990 bezig was met het aanpakken van schadelijke uitlaatgassen met een cyclonische filter voor auto’s. De markt was er helaas niet in geïnteresseerd, maar de tijden zijn veranderd en tegenwoordig is de wereld hard bezig met duurzaamheid. Een perfecte tijd voor James om het weer op te pakken, maar nu wat grootser.

Hij liet weten dat hij van plan is om met een radicaal ander soort elektrische auto te komen. In 2020 zou er een premium model uit moeten komen, waarvan er relatief weinig exemplaren geproduceerd zullen worden.

Dyson filter auto

Dyson investeert in lichte materialen

De Financial times laat weten dat na het eerste model, Dyson nog met twee andere EV’s zou komen die wel massaal geproduceerd zouden worden. Het bedrijf zou aan het investeren zijn in lichte materialen, zoals koolstofvezel. We zien koolstofvezel steeds meer gebruikt worden in de auto-industrie, maar ook bij andere branches waar het wenselijk is dat de producten licht zijn. Denk bijvoorbeeld aan de luchtvaart en onderdelen voor boten. Een ander voordeel van koolstofvezel is dat het niet oxideert wanneer het in contact komt met zuurstof en water.

James Dyson
James Dyson

Solid-state vs. lithium-ion

Wat de Financial Times nog meer vermeldt, is dat Dyson van plan is om niet de gebruikelijke lithium-ion batterijen in zijn EV’s te implementeren. De Dyson auto’s zouden uitgerust worden met solid state batterijen. Bij een solid-state batterij worden er solide elektroden en solide electrolyten gebruikt, in plaats van de liquide electrolyten in een litium-ion batterij.

Voordelen van solid-state batterijen zijn dat ze onder andere compacter gemaakt kunnen worden, ze tegen hogere temperaturen bestand zijn en sneller opgeladen zouden kunnen worden. Ook zou er een hoger voltage mogelijk zijn en zouden ze langer meegaan.

Solid-state batterij Toyota

Eerste auto’s nog niet met solid-state batterij

Uiteraard klinkt dat perfect voor een elektrische auto en onlangs werd tijdens CES 2018 ook het concept voor de Fisker EMotion tentoongesteld inclusief solid-state batterij. De heer Fisker zou echter wel bereid zijn om lithium-ion batterijen te gebruiken, wanneer de eerste auto’s volgend jaar in productie gaan. Mogelijk zijn Fisker’s solid-state batterijen dan nog niet klaar.

Ook bij Dyson zou hetzelfde aan de hand kunnen zijn en ook daar zou het kunnen dat de eerste auto’s toch met lithium-ion batterijen de fabriek uit komen rollen. Overigens zijn er meerdere automerken die bezig zijn met solid-state batterijen. Ook Toyota is er bijvoorbeeld al lange tijd mee bezig voor zijn hybride modellen.

Tesla krijgt er zo langzamerhand steeds meer concurrentie bij. Het lijkt erop alsof de markt in 2019 en 2020 overspoeld zal worden met elektrische auto’s. Hier zal Elon Musk het er maar druk mee krijgen. Hoewel de man bekend staat als CEO van Tesla en natuurlijk om zijn ongein met raketten, deed hij vroeger iets heel anders. Hij maakte namelijk games met hele slechte namen.

The Verge

Reageer op artikel:
Komt Dyson met vloot aan elektrische auto’s?
Sluiten