Mark Hofman
Mark Hofman | LinkedIn Cars 18 mei 2020

Dyson onthult dan eindelijk zijn geannuleerde elektrische auto

In oktober maakte Dyson een einde aan het project rondom zijn elektrische auto. Het was een beslissing die gepaard ging met veel mysterie, want hoe zag deze auto er nu precies uit en wat konden we eventueel verwachten. Het bleef lang stil, maar daar komt nu verandering in.

Het bedrijf heeft ervoor gekozen om eindelijk te laten zien wat de geschrapte elektrische auto nu precies te bieden heeft. De Sunday Time Rich List wordt voor het eerst aangevoerd door Sir James Dyson zelf. Het was tijd voor een interview met de man die 16.2 miljard pond waard is. En in dat interview wordt de veelbesproken elektrische auto eindelijk getoond.

De elektrische auto van Dyson

In het interview met The Times geeft Dyson dus voor het eerst N526 prijs. Dat is de codenaam van het elektrische voertuig. Op die manier komen we erachter dat de zevenzitter een indrukwekkende actieradius van 965,6 kilometer moest krijgen. Dit zou bereikt moeten worden door de solid-state batterijen van het bedrijf zelf. Er vanuit gaande dat dit getal gebaseerd is op de Europese WLTP standaard, zou dit dus een hele sprong zijn geweest op de actieradius van de Tesla Model S of Model X.

De elektrische auto van Dyson weegt misschien 2.6 ton, maar dat wil niet zeggen dat hij niet snel is. Het voertuig zou binnen 4,8 seconden van 0 kilometer per uur naar 100 kilometer per uur gaan. Aanzienlijk snel dus. De topsnelheid zou ergens rond de 201 kilometer per uur liggen. Iets dat allemaal afkomstig is van de dubbele elektrische motor met een vermogen van 200kW.

Qua ontwerp wordt het prototype beschreven als een variant op de moderne Range Rover. Meer dan de patenten eerder al deden vermoeden. De elektrische auto van Dyson zou een sportieve SUV zijn die vijf meter lang, twee meter breed en 1.7 meter hoog zou zijn. Een vrij indrukwekkend geval dus.

Ambitieus

Ik denk dat we allemaal wel zien dat dit alles wel heel erg ambitieus zou zijn voor een elektrische auto. Sterker nog: het hele project was vrij ambitieus voor een bedrijf als Dyson, dat normaal gesproken niet thuis is in de autowereld. Dyson laat zelf ook weten dat het hele geintje hem 500 miljoen pond heeft gekost, die hij uit eigen zak heeft betaald. Uiteindelijk werd duidelijk dat ieder model van de elektrische auto een prijskaartje van 150.000 pond zou moeten krijgen om überhaupt quitte te kunnen spelen.

Het is vrij logisch dat die ambitieuze project tot een einde is gekomen. Maar zonde, dat is het zeker.

Reageer op artikel:
Dyson onthult dan eindelijk zijn geannuleerde elektrische auto
Sluiten