Bouw je gewone fiets om tot elektrische fiets met friction drive systeem

De elektrische fiets wint in een rotvaart aan populariteit. De racemonsters zijn echter duur en niet iedereen wil een nieuwe fiets aanschaffen terwijl zijn oude stadsfiets nog prima mee gaat. Maar voor hen zijn er tegenwoordig een groeiend aantal opties om hun eigen fiets om te bouwen tot een e-bike.

Neem bijvoorbeeld de Alizeti 300c. Met dit product dat voor het eerst gespot werd op Kickstarter bouw je iedere fiets in no-time om tot elektrische fiets. En dat zonder het prijskaartje van een elektrische fiets.

Alizeti 300C: de elektrische motor en accu

De Alizeti 300C e-bike kit is niet enkel een elektrische motor op een rekje. Het is een compleet systeem dat van je normale fiets een snelle e-bike maakt. Maar laten we beginnen met het belangrijkste: de elektrische motor en accu. Dit systeem heeft een 500 Watt motor en een 24V 11.6Ah accu. Met de kit op je fiets kun je zo’n 32 kilometer per uur behalen. Dit is sneller dan de reguliere 25 kilometer per uur voor elektrische fietsen.

Dankzij de accu heeft je omgebouwde elektrische fiets een actieradius van 24 kilometer. Dit is misschien ver in landen waar niet veel gefietst wordt, maar in Nederland is die 24 kilometer zo gefietst. Ook de laadtijd van 5,8 uur is niet optimaal. Dit is lang genoeg om hem tijdens je werkdag op kantoor weer op te laden, maar is eigenlijk wat aan de lange kant.

Azileti 300c elektrische fiets
Azileti 300c (Afbeelding: Kickstarter)

Het friction drive systeem heeft voordelen en nadelen

Een dergelijk systeem wordt ook wel friction drive genoemd. Dit houdt in dat er een wiel op je fietsband duwt die wordt aangedreven door de elektrische motor. Dit systeem heeft zijn voor- en nadelen. Ze zijn relatief gemakkelijk te monteren maar maken soms veel geluid tijdens het fietsen en kunnen haperen of minder ondersteuning bieden dan beloofd.

Het Alizeti 300C systeem vereist dat je geen rekje achterop je fiets hebt. De meeste fietsen hebben dit standaard wel. Wil je dit systeem op je fiets monteren dan moet je dus eerst dat rekje demonteren. Dit maakt de e-bike kit wat onhandiger dan hij doet voorkomen. Hij lijkt inderdaad zo op je fiets te zijn gemonteerd, mits er geen rek achterop je fiets zit.

Azileti 300c e-bike elektrische fiets
Azileti 300c friction drive systeem (Afbeelding: Kickstarter)

Een andere optie om je eigen fiets om te bouwen tot een elektrische fiets is bijvoorbeeld het voorwiel van UrbaNext of Teebike Wheel. Een dergelijk elektrisch voorwiel kost zo’n 750 euro. Dat is een stuk meer dan Azileti’s 450 euro. Al is die wel een stuk opvallender en minder krachtig dan het elektrische voorwiel.

Reageer op artikel:
Bouw je gewone fiets om tot elektrische fiets met friction drive systeem
Sluiten