Daniel Koster
Daniel Koster Gadgets 26 feb 2017

Column: esports zet de sportwereld op zijn kop en zo profiteer jij daarvan

E-sports wordt met de dag groter. Ik heb het dan niet enkel over de mensen die de ‘sport’ beoefenen, maar ook het aantal fans daarvan. En daar liggen kansen voor jou als ondernemer. Waar je dan op moet letten? Ik zoek het voor je uit!

Deze column is geschreven door Laura Grilo Melo en is onderdeel van onze rubriek WANT to play die wij samen met Tons of Fun zijn gestart.

Games zijn big business

We weten al dat ‘Interactive Entertainment’, oftewel alles wat met gamen te maken heeft, veel geld in het laatje brengt. In 2016 is gaming goed geweest voor maar liefst 87 miljard euro. De grootste broodwinnaar is mobiel gamen. PC games komen op de tweede plaats.

e-sports

Nog een getal waar je niet omheen kan: het relatief lage bedrag dat onder het kopje e-sports staat. Het was zelfs het laagste bedrag. Toch is e-sports alsnog goed voor ongeveer achthonderd miljoen euro aan inkomsten.

E-sports, wat is dat nou?

E-sports is heel simpel gezegd sporten via elektronische systemen. Dat betekent dat (professionele) gamers het (in teams of individueel) tegen anderen opnemen. Wat hier uniek aan is, is dat anderen mee kunnen kijken. En dat is een ongekend succes!

e-sports

De groei van e-sports

De markt groeit hard. Ik probeerde in november e-sport fan te worden. Toen kwam ik er al achter dat de prijzenpot voor ‘Dota 2 The International’ van 1,5 miljoen euro naar twintig miljoen euro was gegroeid. En dat in slechts vijf jaar tijd.

En die groei zet door. Zo wordt er door SuperData Research verwacht dat het huidige aantal kijkers zal toenemen van 214 miljoen naar 303 miljoen in 2019. Met de vele kijkers en spelers wereldwijd trekken valt niet meer te ontkennen dat dit aantrekkelijk is voor bedrijven. Let wel: een mascara merk hoef je hier niet te promoten.

e-sports

Maar wat moet je dan wel promoten en op welke manier? Hier volgen wat tips!

Let op de doelgroep

Volgens MEC Global hebben e-sportfans in de Verenigde Staten meer variërende etnische achtergronden vergeleken met traditionele sportfans. Ook zijn de kijkers jonger, vaker man en hebben zij meer vertrouwen in het internet en technologie. Voor het aanschaffen van een product, keren e-sport fans zich snel tot het internet, op zoek naar reviews. Traditionele sportfans geven hier minder om.

Naast de verschillen tussen e-sport fans en ‘gewone’ sportfanaten is het grootste verschil via welk medium ze te bereiken zijn. Waar traditionele sporten voor het grootste deel bekeken worden op de televisie, geldt dat voor de e-sport niet. Zij kijken e-sports vooral via de computer of via consoles.

Volgens een studie in 2015 van Nielsen doet negentig procent van de e-sportkijker zelf aan e-sports. Als jij dus een game gerelateerd product hebt is reclame via e-sports een slimme zet: negentig procent van de kijkers zouden jouw product zelf kunnen gebruiken.

Verschillende merken in e-sports

Je kunt drie dingen bereiken met reclame: bewustwording, affiniteit en overname. Er is nog niet veel onderzoek geweest naar e-sports. Dat betekent dat er geen eenduidige conclusies zijn over de beste manier om reclame via e-sports te maken. Wel zijn er een aantal praktijkvoorbeelden van hoe het moet:

Redbull steunt e-sports al sinds 2008. Hun meest effectieve manier om hier te adverteren is simpel: een e-sporter sponseren. Redbull sponsort één van de grootste ‘League of Legends’-speler ter wereld: Soren Bjerg (aka Bjergsen). Zijn streams op Twitch zijn inmiddels meer dan 68 miljoen keer bekeken en hij heeft één miljoen volgers en maakt dit soort video’s:

In 2015 strikte Duracell het online gaming platform Twitch voor een eigen evenement: een 26 uur durend ‘Longest Lasting Tournament’. Team Duracell speelde de volle 26 uur met slechts één set batterijen.

Je kent de reclames van Snickers met ‘ You’re not you when you’re hungry’ als slogan. Het merk strikte drie e-sporters met een grote achterban om tijdens een livestream op Twitch ineens ontzettend slecht te spelen. Hierop volgde veel verwarring onder de kijkers.

Vervolgens grepen de spelers een paar repen Snickers erbij en zeiden ze dat je niet jezelf bent als je honger hebt. Een campagne die aansloeg, aangezien kijkers hier wel om konden lachen en het voor veel publiciteit zorgde.

Wees creatief

Dé moraal van dit verhaal: wees creatief. Op die manier kun jij de doelgroep, die erg gespecificeerd en daardoor uniek is, bereiken. Aangezien e-sports blijft groeien is dat een goed plan! Nog zo’n voorbeeld van hoe het wél moet: de reclame van Google Home.

Reageer op artikel:
Column: esports zet de sportwereld op zijn kop en zo profiteer jij daarvan
Sluiten