De andere kant van elektrische fietsen: opvoeren en racen maar

Ilona Braam 11 jun 2018 Elektrisch

Waar ebikes in het begin door veel mensen als suffe dingen voor oudere mensen werden gezien, zijn ze inmiddels onder jongeren ook behoorlijk populair geworden. Omdat ze nu al een tijdje in de roulatie zijn, komen er ook steeds meer aanbiedingen op sites zoals marktplaats, waar je redelijk goedkoop een elektrische fiets kunt scoren. Helaas is door de populariteit ook een nieuw probleem ontstaan: het opvoeren van de fietsen. Niet alleen is het illegaal, het is ook nog eens gevaarlijk.

Harder dan 25 km per uur

In Nederland mag een ebike je tot 25 km per uur een boost geven, maar daarboven zou je fiets eigenlijk voor de wet onder de categorie “brommer” vallen. En voor een brommer heb je natuurlijk een bromfietscertificaat, kenteken, verzekering en helm nodig en moet je bovendien 16 jaar oud zijn.

Schrijf je in voor de WANT nieuwsbrief?

En ontvang het tofste technieuws dagelijks in je mail!
[revue_subscribe]

Het is dan makkelijk om gewoon je ebike snel op te voeren met een kit en niemand valt je verder lastig dat je geen helm op hebt.

ebike elektrische fiets

Opvoeren met tuning kit

Voor het opvoeren van je ebike bestaan er allerlei kits, die onder andere systemen van Yamaha, Shimano, Bosch, Panasonic en Bafang makkelijk kunnen omzeilen. Het is doorgaans een soort dongel en je krijgt er vaak ook gewoon instructies bij over hoe je het zelf even kunt doen. Meestal foppen de systemen de controller van de fiets en zorgen ze ervoor dat de snelheidssensor boven een bepaalde snelheid nog maar de helft van de werkelijke snelheid doorgeeft. Hierdoor denkt je fiets dat het allemaal ok is en in de tussentijd race je met een snelheid van 50 km op de weg.

tuning dongel ebike opvoeren

Nadelen opvoeren ebike

Het opvoeren van je ebike klinkt spannend en leuk, maar er kleven veel nadelen aan. Niet alleen mag het niet, maar je brengt jezelf en anderen ook nog eens in gevaar. Andere mensen in het verkeer verwachten bijvoorbeeld niet dat je fiets zo hard kan en houden daar dan ook geen rekening mee. Als er iets met je fiets gebeurt, kun je je garantie daarnaast ook nog eens vergeten. En omdat je illegaal bezig bent, wordt je bij een ongeluk hoogstwaarschijnlijk aansprakelijk gehouden en zou je gerechtelijk vervolgd kunnen worden.

fietsongeluk

Meer doden door fietsen

Ze zeggen altijd dat je veiliger in een vliegtuig zit dan op de weg, omdat er behoorlijk wat inzittenden van auto’s om het leven komen bij ongelukken. Volgens cijfers van het CBS zijn er nu voor het eerst meer fietsers om het leven gekomen dan inzittenden van auto’s. Dat zou door de komst van de e-bike komen. Of veel van deze ongelukken door opgevoerde fietsen worden veroorzaakt, wordt er niet bij vermeld. Maar de kans is groot.

Als je wat harder wilt gaan, kun je beter gewoon kiezen voor een brommer. De FEDDZ is bijvoorbeeld een stoere elektrische brommer en je krijgt er zelfs nog best wat bagageruimte bij. Zo produceer je alsnog geen uitlaatgassen, maar je gaat wel een stuk harder.

AD

Reageer op artikel:
De andere kant van elektrische fietsen: opvoeren en racen maar
Sluiten