Rutger Houweling
Rutger Houweling | LinkedIn 01/02/2016

Een gesprek met de creatieven van BooM, de pet met houten klep die de pettenmarkt op z’n kop zet

Het is tijd om de verzadigde pettenmarkt eens goed wakker te schudden. Al jaren zien wij een straatbeeld waarin dezelfde petten opduiken. Het is tijd voor iets nieuws! Laat dat maar aan de creatieve guys van TWO-O over. Zij hebben een Kickstarterproject voor de BooM in het leven geroepen, dit is ‘s werelds coolste pet. Waarom? Het is namelijk een pet met houten klep. Wij kennen de twee heren al een tijdje dus vonden het eens tijd om ze het één en ander over hun nieuwe project te vragen. Tip: tijdens de crowdfundingperiode zijn de caps voor achttien hier euro te koop. De normale verkoopprijs wordt zestig euro.

#Guys, stel je even voor!

“Graag! Wij zijn Bob Koning en Rodny Heemskerk en samen hebben wij TWO-O opgericht. Rodny Heemskerk is gediplomeerd industrieel productontwerper, en ik ben veel bezig met design en marketing. In 2011 startten wij samen TWO-O en maakten het tot wat het nu is; de geboortegrond voor origineel en duurzaam design.”

#Een pet met een houten klep, waarom is dat zo tof?

“Een pet met een houten klep is gaaf, omdat het vernieuwend en uniek is. De pettenmarkt is eigenlijk al jaren hetzelfde. Vrijwel alle petten zijn volledig van katoen gemaakt en daarin variëren merken alleen met de tekst die op de pet wordt gezet en de kleur of print. Een combinatie van materialen zoals hout en katoen is nieuw en daarvan is deze pet ons eerste project.”

#Jullie willen een nieuwe standaard in de mode-industrie zetten met deze pet. Waarom gaat dat lukken?

“Wij houden ervan om grenzen op te zoeken van wat je met hout in combinatie met andere materialen kunt doen. Vooral in de mode-industrie wordt dat goed ontvangen en daarom denken wij dat het ook deze keer met deze pet gaat lukken. Petten zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld en vooral het ‘baseball’ model met rechte klep wordt wereldwijd gedragen.”

#Wat is jullie favoriete houtsoort? En waarom?

“Voor deze petten hebben wij tot nu toe walnoten- en eikenhout gebruikt. Dit zijn twee prachtige en sterke houtsoorten waarin je de vlammen van het hout goed kunt zien. De kleuren zijn ook warm, licht- en donkerbruin.”

#Jullie opereren vanuit Amsterdam. Is dat een must voor een creatief bedrijf in Nederland?

“Amsterdam is wel een fijne stad om vanuit te opereren ja. Voor een jong label als ons zitten hier goede netwerken en afzetpunten waar wij door kunnen groeien. Denk daarbij aan bloggers, online magazines maar ook andere start-ups. Het versterkt elkaar enorm en dat is mooi om te zien.”

#Kent de houten klep naast een tof aanzicht ook andere voordelen?

“Andere voordelen zijn bijvoorbeeld dat elke klep uniek is door de vlammen in het hout. Daardoor is elke pet in feite anders. Daarnaast kunnen wij de gaafste logo’s en prints in de klep laseren waardoor je al heel snel een pet kunt personaliseren.”

#Wat is de invloed van het gebruik van hout op het milieu?

“Hout is een milieuvriendelijke grondstof. Duurzaam hout is afkomstig uit bossen die duurzaam worden beheerd. Dit betekent dat zodanig wordt gekapt dat de ecologische functie van het bos als leefomgeving van zowel planten- als diersoorten behouden blijft. Het thema duurzaamheid is niet meer weg te denken uit onze huidige samenleving en ook in de mode wordt dit steeds belangrijker.”

#BooM, wij snappen de merknaam in het Nederlands, maar hoe zit het met de buitenlandse focus?

“De betekenis van BooM in het Nederlands is bij iedereen bekend. In het engels is het ‘tree’ en daarom wilde we juist het Hollandse woord terug laten komen voor deze collectie. Want hout is nou eenmaal het basismateriaal wat we voor onze producten gebruiken. Daarnaast is ons logo deels ontstaan uit dit woord. In ons logo zie je als het ware twee cirkels die staan voor de twee o’s uit de woorden bOOm en wOOd.”

#Waar halen jullie je creativiteit en inspiratie vandaan?

“Creativiteit en inspiratie halen we veel uit ons dagelijks leven in de stad. In Amsterdam is er continue wel iets nieuws te beleven en worden er constant nieuwe locaties van winkels en restaurants geopend. Het design van deze locaties geeft ons altijd veel inspiratie. Daarnaast komen we constant in aanraking met nieuwe technieken die tot nieuwe producten leiden.”

#Jullie geven ook workshops, vertel

“Workshops geven we zo nu en dan ja, haha. We maken producten met oude ambachtstechnieken alleen steken we die als het ware in een nieuw jasje zodat het in deze tijd past. Het is leuk om dit over te brengen op mensen die nieuwsgierig zijn.”

#Jullie zijn creatieve ontwerpers, hebben jullie tips en tricks voor de (beginnend) ontwerper?

Creatieve mensen hebben geen rommel maar altijd overal ideeën liggen. Ik hou van deze lijfspreuk al is het wel zo dat veel ideeën vaak worden uitgewerkt zonder dat men weet of er wel een markt voor is. Dit is wel een tip die ik kan meegeven. Bekijk eerst of de markt klaar is voor je idee!”

#Wie is jullie doelgroep?

“Onze doelgroep omschrijft zich ook als de Yuccies (Young Urban Creatives) deze groep behoort tot de opwaartse mobielen. Een doelgroep die net aan het werk is en houd van design en producten die nieuw op de markt zijn, creatief en misschien ook wel uit eigen stad komen.”

#Verschillende edities van BooM, daar ook mee inspelen op verschillende doelgroepen?

“Wij hebben voor deze campagne een aantal speciale edities gemaakt, omdat we graag willen laten zien dat er meer mogelijk is met de petten dan alleen een keuze uit houtsoort en de kleur van de stof. Daarnaast kunnen we testen wat men van onze designs vindt en of ze daar al klaar voor zijn.”

#Hoe ziet het productieproces van de petten eruit?

“Het proces van de pet ziet er in het kort zo uit: eerst krijgen we de platen hout binnen die naar de juiste dikte worden teruggebracht. Vervolgens gaan de platen onder de lasermachine waarmee we de juiste vorm uit het hout kunnen halen. Daarna kunnen we de kleppen bewerken en er een randje uitfrezen zodat het petgedeelte kan worden bevestigd. De pet heeft geen klep maar wel een leren randje. Die maken we op maat, leggen dit in het hout en lijmen ‘m vast. Dan is de pet klaar!”

#De pet met houten klep is al een tijdje op de markt, waarom hebben jullie alsnog op een later tijdstip voor Kickstarter gekozen?

“De BooM-collectie is nieuw maar eerder in 2015 hebben we de eerste serie petten op de markt gebracht. Wij zagen de vraag zodanig stijgen waardoor we de productie niet meer zelf aan kunnen. Dit is namelijk een duur en tijdrovend proces. Met deze campagne kunnen we eindelijk het budget ophalen zodat we de samenwerking met een productiepartner kunnen starten en de productie kunnen opschalen. Vervolgens kunnen we met het geld ook innoveren.”

#Wat zijn jullie toekomstige projecten?

In de toekomst willen we gaan experimenteren met kleding en interieur producten. Veel spannends wat dus nog gaat komen!

Wil je ook een te gekke BooM op je hoofd?

Lijkt zo’n te gekke cap met houten klep je iets? Via Kickstarter krijg je nu een flinke korting. Voor achttien euro worden de eerste petten hier verkocht. Vanaf 1 maart 2016 kun je hier op de site van TWO-O terecht. Maar dan beschikken ze over een hoger prijskaartje, namelijk zestig euro per stuk.

Reageer op artikel:
Een gesprek met de creatieven van BooM, de pet met houten klep die de pettenmarkt op z’n kop zet
Sluiten